نیک پور گفت: ۱۶۰ هزار تن از نظر احتمال ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در قالب طرح ایراپن در این استان ارزیابی شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،محمد نیک‌پور مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم گفت: طرح ایراپن از سال ۹۵ آغازشده و هدف از آن خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی در بازه زمانی ۱۰ ساله در افراد بالای ۳۰ سال است.

نیک پور با بیان این‌که بیشترین عوامل خطر در کشور بیماری‌های قلبی عروقی است، اضافه کرد: در این راستا افراد بالای ۳۰ سال غربالگری می‌شوند تا مشخص گردد در ۱۰ سال آینده احتمال ابتلای این افراد به بیماری‌های قلبی و مغزی چند درصد است.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم با اشاره به این‌که بر اساس جمعیت قم، پیش‌بینی می‌شود حدود ۶۰۰ هزار تن مشمول این طرح باشند،عنوان کرد: تاکنون حدود ۲۳۲ هزار تن در طرح خطرسنجی شرکت کرده و ۱۶۰ هزار نفر تعیین سطح شده‌اند.

نیک‌پور افزود: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، در ۱۰ سال آینده احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در ۹۱ درصد از افرادی که در طرح خطرسنجی شرکت کرده‌اند، کمتر از ۱۰ درصد است.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم اضافه کرد: احتمال ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در حدود سه درصد از این افراد ۱۰ تا ۲۰ درصد، ۰.۶ درصد ۲۰ تا ۳۰ درصد و حدود پنج درصد نیز بیش از ۳۰ درصد برآورد شده‌است.

نیک پور افزود: با توجه به این‌که میزان مصرف دخانیات در استان قم بیش از ۱۰ درصد می‌باشد و ایجاد «شهر بدون دخانیات» از اهداف پنج‌ساله در استان است، کنترل مصرف دخانیات از دیگر مواردی است که در این طرح بررسی می‌شود.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم اضافه کرد: غربالگری بیماری‌های روان، سرطان‌های بدخیم مثل پستان، پروستات، دهانه رحم و گوارش، کنترل بیماری‌های فشارخون، دیابت، کلیوی و تنفسی مزمن مثل آسم، برونشیت نیز با تکمیل زیرساخت‌ها و هماهنگی‌های لازم در قالب طرح ایراپن انجام خواهد شد.

به گفته او، احتمال بیش از ۳۰ درصد مربوط به افرادی است که دارای سوابقی ازجمله آنژیو، سی‌سی‌یو، آی‌سی‌یو و بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم بیان کرد: آزمایش رایگان قند، چربی، قد، وزن و دور کمر افراد ازجمله بسته‌های خدمتی طرح ایراپن است که در خطرسنجی افراد بالای ۳۰ سال بررسی می‌شود و در صورت نیاز به فرد مشاوره ارائه می‌گردد.

به گفته نیک‌پور، چهار درصد از افراد بالای ۳۰ سال استان به دلیل ابتلا به دیابت و ۶ درصد به دلیل ابتلا به فشارخون زیر نظر اقدامات درمانی مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های سلامت هستند.

در قم ۴۱ مرکز جامعه سلامت و ۱۳۸ پایگاه سلامت فعال است و حدود ۹۰۰ نیرو شامل پزشک، کارشناس تغذیه، کارشناس روانشناسی بالینی، پرستار، مراقب سلامت، بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای به ارائه خدمات بهداشتی و سلامت می‌پردازند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار