مراسم بزرگداشت هفته پژوهش همراه با رونمایی از آخرین منشورات در حوزه بین الملل در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم بزرگداشت هفته پژوهش همراه با رونمایی از آخرین منشورات در حوزه بین الملل در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، سلیم خطیب زاده معاون پژوهشی مرکز مطالعات فرهنگی و بین المللی وزارت خارجه و سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای مراسم نمایشگاه کتاب در حوزه نشر بین الملل در حسینیه الزهرا واقع در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افتتاح شد.

در این مراسم، ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: کارهای پژوهشی این ویژگی را دارد که ما را نسبت به بسیاری از تاریکی ها آشنا می کند و جهل را از بین می برد. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به اندازه وسع خود کارهایی کرده و در معرض دید قرار داده است.

او افزود: تلاشی که در حوزه پژوهش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام شده حاصل کار جمعی همکارانم است. آنچه امروز رونمایی می شود بیش از هشتاد اثر از آثار جدیدی است که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تولید شده و سیزده اثر مربوط به وزارت خارجه است که از سال گذشته تا امسال منتشر شده است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به این نتیجه رسیده است که باید هم افزایی انجام شود، اظهار کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از چهل و سه دستگاه برای ایجاد هم افزایی دعوت کرده و توفیق های خوبی در این زمینه نصیب ما شده است. امروز مفتخریم از جایزه ملی پژوهش رونمایی کنیم و پژوهش هایی را در حوزه بین الملل چه فرهنگی چه سیاسی ایجاد کنیم.گفت و گوهای فرهنگی را ایجاد کردیم که قبلا نبود و فردا دور دوم گفت و گوی جهان عرب در مشهد برگزار می‌شود.

ابراهیمی ترکمان ادامه داد: تمدن نوین اسلامی که مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی طرح کردند مدنظر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است و این مسئله را در سال ۹۹ به شدت دنبال خواهد کرد. کتاب های فیروزه ای را در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی داریم و بیش از شصت و شش عنوان تاریخ شفاهی رایزنان فرهنگی را در سازمان منتشر کردیم که توسط رایزنان فرهنگی ثبت و ضبط شده است. رساله های پایان ماموریت را که قبلا در سازمان نبود تدوین کردیم و بیش از هشتاد و هشت عنوان رساله در پایان ماموریت در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

او تصریح کرد: امروز از نمایندگی های فرهنگی برتر تقدیر و مولف برتر، مقاله برتر، مترجم برتر و پایان نامه برتر معرفی می شوند. انجمن علمی برنامه ریزی فرهنگی در وزارت علوم به ثبت رسید هرچند مراحل ثبت آن طول کشید اما از ظرفیت سازمان های مردم نهاد هم استفاده می کنیم. گفت و گوهای دینی بخش دیگری است که آثار و برکات فراوانی برای کشور داشته است.

در این مراسم از تازه های نشر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت خارجه در حوزه بین الملل رونمایی شد.

در این مراسم سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه شاید در ابتدا حوزه سیاست ورزی خارجی و مطالعه در حوزه سیاست خارجی به سه ضلع سیاست، امنیت و اقتصاد متکی بود، اظهار کرد: حوزه فرهنگ به سه ضلع سیاست، امنیت و اقتصاد در حوزه سیاست خارجی اضافه شد و اهمیت بیشتری نسبت به این سه ضلع پیدا کرد.

او افزود: قدرت نرم به عنوان قدرت موثرتر و پایدارتر مورد توجه قرار گرفت قدرتی که اهداف خود را از طریق جذبه و کشش انجام می دهد و فرهنگ کانون قدرت نرم است. همچنین اینکه حوزه صنایع خلاق فرهنگی روز به روز اهمیت خود را در جایگاه اقتصادی و مراودات ملل ایجاد کرده است باعث شده ضلع چهارم اگر پر اهمیت تر از سیاست و امنیت نباشد کم اهمیت تر از آن نیست. اگر سیاست ورزی خارجی با همین نگاه اهمیت دارد حوزه پژوهش حوزه مهم و کانونی اتفاقات اصلی است که می تواند در حوزه سیاست خارجی اتفاق بیفتد. حتما پژوهش است که می تواند افق های دیپلماسی ما را در حوزه فرهنگی وسیع تر و پایدارتر کند  و سهم ما در حوزه پژوهش، سهم های ناقصی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه قرار بود سهم پژوهش های فرهنگی در تولید ناخالص داخلی به سه درصد برسد، بیان کرد: در عمل و فضای واقعی در حدود نیم درصد حرکت می کند اگر بخواهیم در حوزه سیاست خارجی به طور عام و دیپلماسی فرهنگی به طور خاص به توفیق دست یابیم باید تغییرات مهمی ایجاد و به کمک آن بیاید.

او تصریح کرد: نیازمند تقویت نظریه پردازی در حوزه پژوهش هستیم. تقویت مسیر گام دوم نیازمند تقویت نظریه های پویا، خلاق و موثر است. از همه حوزه های روش شناسی پژوهش بهره نمی بریم یا کمتر بهره می بریم. روش های ما روش های گردآوری کتابخانه ای است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تلاش بیشتر برای اینکه به نقطه تاریخی برسد، نباید کلی، مبهم و تکراری باشد بیان کرد: ما باید فضای پژوهش دیپلماسی فرهنگی مان را از منظر نتایجی که منتقل می‌کند، ارزیابی کنیم و ببینیم پژوهش‌های ما چقدر آینده نگر هستند. امروز بحث دیپلماسی علمی به عنوان شاخه دیپلماسی جدی است و زاویه علم از زاویه محققانی پدید می‌آید که فراملی در کنار هم قرار بگیرند و به پژوهش برسند. بیش از چهل درصد پژوهش‌های ما در حوزه علوم بنیادین فراملی است و برخی از دانشگاه‌های ما در این مسیر به خوبی پیش رفتند. یکی از افق‌های دیپلماسی فرهنگی می‌تواند این باشد که فراملی را در پژوهش‌ها مدنظر قرار دهیم. این مسئله می‌تواند در نتایج و فرایند آن تغییرات جدی ایجاد کند و خروجی پژوهش را منتشر‌تر و وسیع‌تر کند. پژوهش با نقد آغاز می‌شود و با نقد راه کمال را می‌پیماید.

در این مراسم سلیم خطیب زاده، معاون پژوهشی مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه گفت: جامعه زنده جامعه پژوهشگر است. جامعه‌ای که در تعطیلی تاریخی است، پژوهش نمی‌کند و پرسشی ندارد. حتی کلمه پژوهش چیزی نیست که امروز و جدیداً با آن درگیر باشیم. وزارت خارجه چندین دهه است که پژوهش را در دستور کار خود قرار داده است. گفتمان سازی داخلی پژوهش در وزارت امور خارجه به این صورت بود که پژوهش را در متن وارد کنیم. وزارت خارجه وظیفه‌ای برعهده گرفت تا پلی میان سازمان‌های مختلف در امر پژوهش باشد و روایت جدیدی را در دیپلماسی ارائه کند. در این حوزه کار‌های مختلفی شد و پنج میلیون سند از تاریخ روابط خارجی ایران در حوزه روابط خارجی در یونسکو ثبت شده است.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با اشاره به اندیشکده‌های این وزارتخانه ادامه داد: یکی از مشکلات ما پیوسته نبودن نظریه و عمل بود. سعی کردیم با تولید سیاست نامه‌ها نظریه و عمل را به هم پیوند دهیم. در سال بیش از صد عنوان کتاب منتشر کردیم که امروز ماحصل برخی از این پژوهش‌ها که سی عنوان بود، رونمایی شد. در سال بیش از هشتاد تا صد جلسه با موسسه‌های پژوهشی به طور پنهان و علنی داریم. همکاری مان را با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آغازی میمون می‌دانم و امیدوارم این کار مشترکی که امروز آغاز کردیم، انگیزه‌ای باشد برای اینکه شکوه بیشتری را ببینیم.

فعالیت‌های فرهنگی باید با مبنا و پایه‌های پژوهشی تحقق یابد

دکتر ولایتی هم با حضور در مراسم مشترک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه به مناسبت هفته پژوهش، از آثار تازه انتشار یافته و لوگوی جایزه ملی پژوهش در حوزه روابط خارجی رونمایی کرد.

رئیس هیئت امنا و موسس دانشگاه آزاد اسلامی با تقدیر از تلاش‌های دکتر ابراهیمی ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دست اندرکاران برگزاری این مراسم در سازمان و وزارت امورخارجه افزود: در قرآن کریم به تحقیق و پژوهش و تفکر و تعقل انسان‌ها اشاره شده و باید طبق قرآن برای پژوهش اهمیت ویژه قائل شویم.

دکتر ولایتی تاکید کرد: بزرگان دینی ما در گذشته براساس تحقیق و پژوهش عمل کرده‌اند و به جایگاه‌های بالایی رسیده‌اند و اعتقاد داریم که فعالیت‌های فرهنگی باید با مبنای تحقیق و پژوهش تحقق یابد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار