رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: طرح زهکشی برای بهبود شرایط آبگیری تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد دوباره اجرا شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: پاییز امسال با توجه به کاهش بارندگی‌ها و احداث لاگن طبیعی در تالاب «کانی‌برازان»، ورود آب به این تالاب متوقف و قسمت‌هایی از آن خشک شده بود.

او افزود: هم‌اکنون آب از طریق ۲ کانال (زهکش) وارد این تالاب می‌شود که همین امر باعث احیا و پرآب شدن دوباره این تالاب بین‌المللی و زیبا شده است.

سخنور با اشاره به اینکه مطالعه کارشناسان برروی آب این تالاب مشخص کرد که اصلی‌ترین مشکل کیفیت آب ورودی به آن است افزود: در این زمینه با مشارکت جوامع محلی ۲ لاگن کاهنده مواد آلی با استفاده از پوشش گیاهی «لویی» و «نی» به مساحت ۲ هکتار در ورودی آب به تالاب ایجاد شد که به طور طبیعی کیفیت آب برای آبزیان و گیاهان را بهبود می‌دهد.

او با بیان اینکه اکنون آب از این ۲ لاگن به سمت تالاب سرازیر شده است گفت: گیاهان لویی و نی، فسفات و نیترات موجود در آب را کاهش داده و اکسیژن آب را افزایش می‌دهند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با اشاره به حضور بیش از ۳۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در تالاب بین‌المللی کانی‌برازان افزود: این پرندگان شامل خوتکا، فیلوش، اردک سرسبز، غاز خاکستری، تنجه و دسته‌های چندصدتایی از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی از جمله آووست، خروس‌کولی، حواصیل، پلیکان، فلامینگو و انواع مرغابی و اردک‌های ارده‌ای، سرحنایی و بلوطی است. جانی تازه در کالبد بهشت پرندگان مهاباد

او گفت: مدت حضور پرندگان مهاجر در این تالاب متفاوت بوده و برخی از گونه‌ها زودتر و برخی دیگر دیرتر این تالاب را ترک کرده و بعضی از گونه‌ها نیز زمستان خود را در «کانی‌برازان» و دیگر تالاب‌های منطقه سپری می‌کنند.

تالاب کانی‌برازان با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود؛ به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد آن این تالاب در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع و نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

علاوه بر تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان»، تالاب‌های دایمی حسن‌خان و قوپی‌باباعلی و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره‌قشلاق نیز در مهاباد وجود دارد.

 منبع : صدا و سیما

انتهای پیام/ج

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.