به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ۱۷ تیرماه امسال طرح مدیریت پارک هوشمند حاشیه در پایتخت آغاز و منطقه ۲ تهران نیز به عنوان منطقه اجرای آزمایشی طرح معرفی شد.
اجرای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه ای با پیش بینی ۴ هزار نقطه در ۹۵ معبر پر تردد پایتخت آغاز به کار کرد و مدیران شهری در منطقه ۲ تهران نیز از پیش بینی ۲هزار قطعه پارک دیگر در منطقه خبر دادند.
اجرای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه ای از همان ابتدا با چالش های جدی مواجه شد؛ به طوری که کارشناسان حوزه حمل و نقل اعلام کردند که زیر ساخت های لازم برای اجرای این طرح وجود ندارد و به دلیل پوشاندن و مخدوش کردن پلاک باید از نیروی انسانی در کنار استفاده از ماشین های دوربین دار برای خواندن پلاک های مخدوش استفاده شود.
همین اظهار نظر موجب شد بسیاری به این جمع بندی برسند که شاید دوباره پارکبان ها به معابر پایتخت برگردند. اما موضوعی که پس از گذشت ۶ ماه از اجرای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه مورد اعتراض بسیاری از شهروندان است اخذ عوارض خارج از نقاط پارک و یا در توقف های زیر ۳۰ دقیقه است.
به زبان ساده مدیریت شهری اعلام کرد که توقف های زیر ۳۰دقیقه در ۹۵معبر کنترل هوشمند پارک حاشیه ای برای رانندگان رایگان است و زمانی عوارض برای آنها اخد می شود که توقف های آن ها بالای ۳۰دقیقه باشد.
گزارش های مردمی نشان می دهد که در پارک های زیر ۳۰دقیقه نیز از کیف پول الکترونیکی شهروندان عوارض پارک کسر شده است.
امیرحسین حیدرنیا معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفتوگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در توضیح علل دریافت عوارض پارک هوشمند حاشیهای در بازه زمانی توقف زیر ۳۰ دقیقه بیان کرد: شهروندان اگر ادعایی در این خصوص دارند مراتب را به شکل مستند به همراه تاریخ، زمان و مکان پارک خودرو به شهرداری اعلام کنند تا ما در مدیریت شهری مراتب را به شرکت مجری طرح جهت بررسی ارسال کنیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر این نکته که باید ادعای شهروندان راستی آزمایی شود، تصریح کرد: نمیتوانیم بر اساس ادعای یک شهروند سیستم اجرای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه ای را زیر سوال ببریم اما اگر پس از بررسی از سوی شرکت مجری طرح ادعای شهروندی ثابت شد مقدمات باز پرداخت عوارض اخذ شده به او فراهم می شود.
حیدرنیا در پاسخ به این سوال که شهروندان مراتب اعتراض خود را به کدام نهاد باید اعلام کنند، افزود: شهروندان میتوانند اعتراض خود در حوزه پرداخت عوارض پارک هوشمند حاشیهای را به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۲ تهران و یا سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری اعلام کنند.
بیشتر بخوانید: شناسایی تمام معابر تهران جهت هوشمند سازی پارک حاشیهای
او در پاسخ به این سوال که زمان بررسی شکایات مردمی به چه شکل است، گفت: از زمان دریافت شکایت شهروندان ما در مدیریت شهری مراتب را پس از جمع بندی به شرکت مجری اعلام و ارسال میکنیم و باید به این نکته تاکید کنم که مدیریت شهری به شکل تلفنی پاسخگوی اعتراض شهروندان نیست و آنها باید مراتب را به صورت مکتوب به شهرداری اعلام کنند.
حیدرنیا بیان کرد: پس از ارسال اعتراضهای شهروندان شرکت مجری طرح با استفاده از دادههای اطلاعاتی و تصاویر ادعای شهروندان بررسی و صحت آن را تایید میکند و اگر صحت ادعای شهروندان مورد تایید قرار بگیرد عوارض اخذ شده به آنها برگردانده میشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا تا به امروز شکایتی از سوی شهروندان درباره اخذ عوارض پارک هوشمند حاشیهای در مدت زمانی کمتر از 30 دقیقه به دست شهرداری منطقه ۲رسیده است، گفت: تا به امروز ادعایی مبنی بر این نکته که شهرداری منطقه 2 به دلیل پارک کمتر از 30 دقیقه از شهروندان پول گرفته به دست ما نرسیده است.
نکته قابل توجه این است که بسیاری از شهروندان انگیزه و همت لازم برای طرح گزارش آن هم به شکل مطلوب جهت احقاق حقوق ضایع شده خود را ندارد و به اصطلاح از خیر ۲ هزار تومانی که از حساب آن ها کسر شده است می گذرند.
اما پرسش این است که روزانه در ۴ هزار نقطه کنترل هوشمند پارک حاشیه ای چه تعداد خطای محاسبه زمان پارک خودرو رخ می دهد و از این خطای به اصطلاح ارزان چه پول کلانی در حساب مدیریت شهری می نشیند.
مدیریت شهری بروز خطا را امری اجتناب ناپذیر میداند، اما نکته قابل تامل این است که چرا مدیریت شهری به دنبال از بین بردن خطای موجود در محاسبه زمان توقف خودرو نیست و از شهروندان می خواهد که خطاهای محاسباتی را گزارش کنند و آن هم به شکل مکتوب زیرا مدیران شهری تلفن جواب نمی دهند.
انتهای پیام/
من ساکن شرق تهران و محل کارم خ میرداماد است.از تیرماه سال جاری لغایت حال دارن هزینه پارک حاشیه هوشمند کسر میکنند. آنهم از ساعت ۱۶ بعد از ظهر به بعد. در حالی که ماشین من در پارکینگ خانه ام پارک است.در تهران من پیام گذاشتم گفتن کدوم ماشین. گفتم بابا محل پارک لطفا بگید و نگفتن.
مبلغ مهم نیست ولی این ی دزدی آشکار هست و من میخوام شکایت کنم لطفا اگه کسی اطلاعاتی دارد من را راهنمایی کند.
در ضمن باید فیلم یا عکس در آن محل و تاریخ و ساعت را برای اثبات نگهدارن.
برای چنین هزینه ی اندکی هیچ عقل سلیمی حاضر نیست وقت و هزینه ی اینچنینی صرف کند تا شکایت خود را به گوش آقایان در شهرداری برساند.
خود شهرداری هم خوب از این قضیه آگاه است و به همین خاطر با خیال راحت به کسر هزینه پارک های زیر 30 دقیقه می پردازد.
دوستان خواهشا راهنمایی کنن
یه بنده خدا نشناسی انگار پلاک خودشو مخدوش فرمودن که شده پلاک من.
حالا این بنده خدا که علاقه زیادی هم به کارت حاشیه ای داره مدام اینور اونور پارک میکنه که پیامکش برای من میاد.تا آلان حدود ۱۰۰,۱۵۰ ای برامون بالا آورده،خدایی اگه میدونید راهنمایی کنید دقیقا چیکار کنم.اگه لطف کنید راهنمایی کنید ممنون میشم.
اولش گفتم مبلغی نیس نمییرزه اما این مدام داره پارک میکنه و میزنه به حساب ما.
این اتفاق برای من افتاد درتاریخ ۱ دی ماه ۹۸ رفتم تو شهرک هما در حد یک دقیقه وایسادم حدود یکی دوساعت بعدپیامک اومد که پارک هوشمند بلوارعربشاهی...
حالا واسه این ۳ هزارتومن بایدیه روزازکاربیفتیم و ۳۰-۴۰هزارتومن هزینه کنیم!!!
تفاوت با شهردار قبل محسوسه بدون توجه به چپ و راست
پس احتمالا چنانچه آقای مدیر از این راه مطلع هستند که به احتمال زیاد اینگونه است ، قصدی برای عودت این پولهای مردم وجود ندارد
ایشون بصورت واضح کلمه "مثل" رو داخل جملشون بکاربردن ،این یعنی شهرداری هم مثل دولت دغدغه اقشار ضعیف رو داره و با این طرح میخاد یه پولی جور کنه بده به قشر ضعیف!!!
اصلا منظورشون این نبود که این طرح برای دولته و یا طرح بنزین برای شهرداریه و یا این دوتا طرح صرفا یا برای شهرداریه و یا صرفا برای دولت و یا هرچیز دیگری که به علت ضیق وقت در این کامنت نمیگنجه و از همه مهمتر و یا چی ؟
مرسی اَه.....
زبل خان اینجا زبل خان اونجا ، زبل خان فقط کافیه تا دستشو دراز کنه ....وااای آقای کارگردان اینهمه اسکناس2000ت اینجا چی کار میکنه!!!
خخخخخخخخ!!!
حالا اسفناج نخورده اینجورین ،فک کن اگه زبونم لال اسفناج بخورن دیگه همگی فاتحمون خوندس!
اصلا برای چی از 30 ثانیه بیشتر رو پول میگیرن ؟!
حالا ملت باید کورنومتر ببندازن که بتونن دقیق محاسبه کنن چند ثانیه وایسادن !
عزیزان دل هر خودرو مگه سالیانه عوارض شهرداری پرداخت نمیکنه؟؟ بعد بابت پارک خودرو هم هزینه بده؟؟
ضمنا با این وضع اقتصاد و ترافیک و آلودگی هوا کارشناسان محترم فکر نکردن برای هر خودرو 206 گشت شهرداری چقدر هزینه میشه و سوخت مصرف میکنه و خودش بار ترافیکی هست و آلوده کننده هوا چون یکسره در حال گشت زنی می باشند؟؟ این خودرو ها بنزین لیتری چند میزنند که به صرفه هست برای شهرداری و یا فکر آلودگی و خود ایجاد بار ترافیکی شده؟ فردا روز فکر استهلاک این خودرو ها شده؟ یعنی من عاشق این کلمه مکانیزه گفتن شما هستم اگر این اسمش مکانیزه کردن هست
جیب مردم رو خالی کردن به چه قیمتی آخه؟ پس عوارض سالیانه خودرو شهرداری برای چی میگیره؟
عوارض حمل زباله و.. میگیرن ولی خیابانها پر از زباله است
میفرمایید بررسی می کنیم ، اگر صحت داشت ، وجه اضافی دریافتی را. برمی گردانیم ؟!
یعنی یکنفر حداقل دوروز وقت خود را صرف کند و پس از طی مراحل. طاقت فرسا ، مثلا" ده هزار تومان دریافت نماید ؟!!!
و برخورد با شرکت مجری متخلف اصلا" در برنامه سازمان شما نیست؟!
به این می گویند « اقتدار. » !!!!!!