آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت اغلب با اخباری مربوط به حوزه پژوهش و مشکلات ناشی از تعطیلی مدارس سپری شد.

آموزش و پرورش در هفتهبه گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت با اخباری مربوط به «پیگیری ماجرای کیک‌های آلوده به قرص»،‌ «سد کنکور برای پژوهش‌های دانش‌آموزی» و «پایتخت؛ رکورددار تعطیلات شد » گذشت.

استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس غیردولتی/ شهریه سال آینده به ضرر موسسان است

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی درباره توجه به استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس غیردولتی اظهار کرد: قراردادی را با صندوق کارآفرینی امید منعقد کردیم تا به مدارس غیردولتی که از نظر سیستم گرمایشی شرایط مناسبی ندارند کمک کنیم و استانداردهای لازم را کسب کنند.

او ادامه داد: البته مبلغ در نظرگرفته شده برای مدارس چندان بالا نیست و حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان می‌شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی درباره اعلام زمان مشخص شدن شهریه سال آینده مدارس گفت: امسال سعی کردیم کار تعیین شهریه را زودتر آغاز کنیم و نیمه دوم دی‌ ورود اطلاعات موسسان به سامانه آغاز می‌شود تا کار بررسی زودتر آغاز شود و قبل از پایان اسفند ماه شهریه را اعلام کنیم.

ماجرای کیک‌های آلوده به قرص در مدارس از زبان وزیر آموزش و پرورش

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران درباره وجود کیک‌های مشکوک و آلوده به قرص در برخی مدارس گفت: این کیک‌ها لزوما در مدرسه یافت نشده است در برخی از استان‌ها داخل بعضی از کیک‌ها قرص‌هایی قرار داده شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این کار در فرآیند تولید اتفاق نیفتاده بود.
 
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این قرص‌ها تغییر شکل و رنگ نداشته اند بنابراین در فرایند تولید وارد کیک‌ها نشده بود و با توجه به این شرایط توصیه ما به همه مدارس این است که بوفه‌های مدارس منحصرا از مراکز رسمی توزیع، اقلام مورد نیاز دانش آموزان را خریداری کنند و اولیا هم این اقلام را کنترل کنند، چون خوراکی‌هایی که چنین تغییراتی در آن ایجاد شده است قابل مشاهده بوده و به سرعت کاملا قابل دسترسی است.

او درباره توجه به پژوهش‌های دانش آموزی بیان کرد: قبول دارم بسیاری از مدارس به دلیل محدودیت‌های اعتباری برخی امکانات را ندارند، اما همیشه در شرایط سختی و کمبود‌ها نیروی انسانی می‌تواند جانشین نداشته‌ها باشد.
 
 
مصطفی آذرکیش، مدیرکل دفتر فنی حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره چالش‌های تربیت کارآفرین در مدارس اظهار کرد: بر اساس تفاهم نامه‌ای که آموزش و پرورش با وزارت کار داشته است بین ۵ تا ۷ هزار معلم کارآفرینی برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است، البته باید دید که آیا سایر دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های دولتی هم در تربیت کارآفرین نقش داشته اند یا خیر.
 
او با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نسبت به گذشته نقش پر رنگ تری را نسبت به کار آفرینی ایفا می‌کند، گفت: در تربیت فرد کارآفرین، عوامل متعددی مورد توجه است هرچند سعی کردیم با انعقاد تفاهم نامه بین آموزش و پرورش و دانشکده کارآفرینی در سال ۹۲ این موضوع را به طور پر رنگ تری دنبال کنیم.

مدیرکل دفتر فنی حرفه‌ای و کارودانش وزارت آموزش و پرورش از ایجاد پیش‌نویس باشگاه کارآفرینان نوجوانان خبر داد و گفت: تولید محتوا برای ۷ هزار مربی کارآفرین از سوی وزارت کار انجام شده است؛ در نظر داریم تا این باشگاه را به تدریج در استان‌های مختلف کشور اجرا کنیم که اکنون هم در خراسان رضوی، مازندران و اصفهان فعال است.
 

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: تا زمانی که خلاء‌ها مورد توجه نباشند، پیشرفت نخواهیم‌کرد.

او ادامه داد: در برخی از پژوهش‌های دانش‌آموزی والدین فعالیت دارند و نقش دانش‌آموزان کمرنگ است؛ بر همین اساس از خانواده‌ها می‌خواهیم که اجازه دهند دانش آموزان، خودشان وارد کار پژوهشی شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه معلمان نباید مانع از خلاقیت دانش آموزان شوند، بیان کرد: پژوهش مبتنی بر خلاقیت است و کمک‌های بیش از حد مانع از ظهور آن می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم تاکید کرد: گاهی از دانش‌آموزان فراتر از برنامه درسی انتظار داریم و موضوعات فانتزی مطرح می‌شود که فراتر از دغدغه دانش آموزان است.

او با اشاره به اینکه برخی مسائل در نظام آموزشی به رقابت زدگی رسیده است، گفت: هدف این رقابت‌ها آموزش و تعلیم و تربیت نیست و حتی آسیب‌زننده است باید بگوییم اگر کنکور بگذارد؛ پژوهش در کشور رشد خواهد کرد.

وزارت آموزش و پرورش و مسئولان آن نباید مدرسه‌داری کنند

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر اسبق آموزش و پرورش اظهار کرد: بنای اصلی تعلیم و تربیت است، اما آنگونه که باید و شاید به امر تربیت پرداخته نشده است.

او ادامه داد: در کشور‌ها اگر بخواهیم به سمت توسعه برویم، دانش و مهارت می‌تواند به توسعه منجر شود، داتش عین سرمایه است و توسعه دانایی محور آفرینش دانش و پردازش اطلاعات و نوآوری ضروری است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: الان در نظام تعلیم و تربیت به فکر ماهی گرفتن هستیم و آن را توسعه می‌دهیم، دائم حجم و ساعت اضافه می‌کنیم، روش و مدلی که در نظام تعلیم و تربیت جلو می‌رویم باید دید درست است یا خیر.

دانش آشتیانی بیان کرد: چطور یک وزارتخانه ۱۰۵ هزار وزارتخانه را مدیریت کند؛ باید این روش عوض شود، وزرات آموزش و پرورش و مسئولان آموزش و پرورش نباید مدرسه داری کنند، علاوه بر آن کیفیت و برنانه درسی مورد توجه قرار می‌گیرد، اما نتیجه نمی‌گیریم، چون تغییر بینش نداریم.

پایتخت؛ رکورددار تعطیلات شد

تعطیل شدن مدارس آن هم در نیمه دوم سال موضوع چندان دور از ذهنی نیست؛ موضوعی که هر سال یا به دلیل غلظت بالای آلاینده‌ها در کلانشهرها یا برودت هوا، دانش‌آموزان را خانه‌نشین می‌کند.

اوضاع و احوال امسال متفاوت از گذشته بود و شیوع آنفلوانزای خطرناکی که سراسر کشور را در برگرفته است، عاملی دیگر مضاف بر عوامل قبلی برای تعطیلی مدارس شد تا حدی که حتی برخی استان‌ها چندین روز متوالی مدرسه‌ها را تعطیل کردند تا موج سهمگین بیماری کاهش یابد.

حالا با یک حساب سرانگشتی و با احتساب تعطیلی‌های رسمی و کاری تا امروز روزهای فعالیت مدارس ۶۰ روز شده است که از این تعداد، ۱۸ روز در سراسر کشور به طور تجمیعی بنا بر مقتضیات منطقه تعطیل شدند.

هرچند آلودگی هوا آثار نامطلوبی بر سلامت دانش‌آموزان دارد اما تعطیلی مدارس دردی از این شرایط دوا نکرده و آموزش و پرورش هم در این زمینه تاکنون برنامه‌ای نداشته است و صرفا تابع تصمیم کمیته اضطرار در مورد فعالیت مدارس عمل می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.