جمشیدی: استیضاح ترامپ یک بحث سیاسی است نه حقوقیکارشناسان مسائل آمریکا امشب ۲۸ آذر ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع استیضاح ترامپ و تاثیر آن در سیاست خارجی و داخلی آمریکا پرداختند.


به گزارش  خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جمشیدی استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران، فیروزآبادی کارشناس مسائل سیاسی و علی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا امشب ۲۸ آذر ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع استیضاح ترامپ و تاثیر آن در سیاست خارجی و داخلی آمریکا پرداختند.

محمد جمشیدی استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران با اشاره به اینکه موضوع استیضاح ترامپ از قبل قابل پیش‌بینی بود گفت: دموکرات‌ها مدافع استیضاح و جمهوری خواهان مخالف استیضاح ترامپ در آمریکا هستند به طوریکه نانسی پلوسی و دیگر دموکرات‌ها به دنبال کنترل ترامپ و مهار اقدامات او هستند لذا سوسیالیست‌های دموکرات اساساً به دنبال این موضوع بودند تا ترامپ را کنترل کنند بنابراین در آمریکا تقابل شدید حزبی و سیاسی شکل گرفته است.

او با اشاره به اینکه عدم استیضاح ترامپ هزینه‌ای بود که دموکرات‌ها باید آن را پرداخت می‌کردند افزود: اساساً در آمریکا بحث استیضاح موضوعی سیاسی است نه حقوقی. البته باید توجه کرد که بزرگترین مانع علیه ترامپ تهدید به استیضاح بود و اگر استیضاح به نتیجه نرسد ترامپ تهاجمی‌تر رفتار خواهد کرد. آمریکایی‌ها در منافع کلان ملی با هم همسو هستند به طوری که در روز استیضاح دو طرح عمده و مهم را در داخل کنگره مطرح کردند.

جمشیدی با اشاره به اینکه بحث بر سر موضوع قدرت ریاست جمهوری است گفت: براساس نظرسنجی‌ها استیضاح به نفع ترامپ در حوزه مردمی شده است لذا هدف حزب دموکرات بر این است که فرایند تضعیف ترامپ را کش بدهند.

این استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران تصریح کرد: نباید در مورد استیضاح بزرگنمایی کرد البته موضوع ارزش خبری دارد و یک واقعه تاریخی است به طوری که در آمریکا ترامپ سومین رئیس جمهوری است که استیضاح می‌شود، اما نباید در داخل کشور خودمان در خصوص این موضوع بزرگنمایی کنیم به طوری که به خاطر فضای قطبی که در داخل آمریکا به وجود آمده نهایتاً این موضوع بر آن‌ها اثر واقعی نخواهد گذاشت لذا سیاست آمریکا نسبت به ایران سیاست ثابتی است و آن‌ها از مواضع خود در خصوص ایران کوتاه نمی‌آیند.

او خاطرنشان کرد: آدم‌های اصلی در حزب دموکرات به عنوان مسئولین وزارت خارجه و یا شورای امنیت ملی آمریکا هستند به طوری که آن‌ها مقالاتی نوشتند و گزارش‌هایی را منتشر کردند و گفته اند که ایران فکر نکند؛ اگر دموکرات‌ها بیایند سیاست ما تغییر می‌کند و یا تحریم‌ها را بر می‌داریم لذا باید اذعان داشت که سیاست آمریکا در قبال ایران ثابت است.

جمشیدی بیان کرد: از طریق آمد و شد قدرت در آمریکا نمی‌توان انتظار داشت که مشکلات کشور حل می‌شود این موضوع خیال باطل و توهم است، مسئولین باید کشور را از طریق سیاست‌های داخلی و اقتصاد مقاومتی و اعتماد مردم به نظام پیگیری کنند.

این استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران با بیان اینکه استیضاح ترامپ در انتخابات اثر ندارد، زیرا جامعه آمریکا به شدت دو قطبی شده است گفت: رای دهی به شدت بر اساس گرایش‌های جناحی انجام می‌شود، اگر امروز ترامپ در داخل آمریکا کودتا کند و یک هفته بعد انتخابات برگزار کند، رای او تغییری نمی‌کند، زیرا کسانی که به ترامپ رای می‌دهند به این گونه مسائل نگاه نمی‌کنند می‌گویند که دشمنی با ترامپ صورت گرفته است.

او با اشاره به اینکه بر اساس نظرسنجی مردمی، بعد از فرایندی که منجر به استیضاح ترامپ شد، حدود پنج درصد از حامیان استیضاح کاسته شده است و حامیان دونالد ترامپ افزایش یافتند که این اتفاق بر خلاف انتظار دموکرات‌ها است تصریح کرد: انتظار می‌رود اقدامات ترامپ بعد از استیضاح سرعت بیشتری داشته باشد، زیرا مانعی بر سر راه او نخواهد بود.

جمشیدی اوامه داد: با اینکه استیضاح کار نمایندگان است، اما محکوم یا تبرئه کردن ترامپ به عهده سناتور‌ها است و از آنجا که دو سوم سناتور‌ها را جمهوری خواهان تشکیل می‌دهند برکناری ترامپ میسر نخواهد شد.

امیر علی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا نیز در ادامه برنامه گفت: در آمریکا استیضاح یک نوع اعلان جرم علیه یک مقام فدرال محسوب می‌شود، ترامپ نخستین رئیس جمهور آمریکا است که به استیضاح کشیده می‌شود و هر اتفاقی در استیضاح او روی دهد می‌تواند تأثیر مستقیم بر وضع انتخابات بعدی بگذارد.

او با اشاره به اینکه روز چهارم نوامبر ۲۰۲۰ می‌توانیم با قطعیت بگوییم که استیضاح چه اثری در انتخابات داشته است گفت: تا روز قبل از انتخابات اصلا نمی‌توانیم بگوییم که استیضاح کمک کننده بوده یا خیر.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه جامعه آمریکا به شدت دو قطبی شده است افزود: از اواخر دهه ۱۹۷۰ این شکاف شروع و روز به روز عمیق‌تر شد، جامعه شناسان سیاسی در آمریکا معتقد هستند که تا قبل از دهه هفتاد رهبران سیاسی تسامح و مدارا داشتند به طوری که رودربایستی سیاس با یکدیگر داشتند.

ابوالفتح با اشاره به اینکه استیضاح در ایالات متحده آمریکا به معنای اعلام جرم علیه یک مقام دولت فدرال است گفت: اگر فردی که چنین سمتی دارد مورد اتهام قرار بگیرد استیضاح می‌شود لذا دادگاه در مجلس سنا برگزار می‌شود و طرفین دعوا ادله‌های خود را مطرح می‌کنند و در نهایت و رای گیری صورت می‌گیرد تا مشخص شود که فرد گناهکار است یا خیر.

جلال دهقانی فیروزآبادی استاد دانشگاه علامه طباطبائی و کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه این طور به نظر می‌رسد که هدف اصلی استیضاح ترامپ یک وزن کشی در آمریکا است عنوان کرد: از آنجا که دموکرات‌ها عاقل‌تر هستند به نظر می‌رسد به دنبال بازسازی وجهه آمریکا در جامعه بین الملل هستند.

او با اشاره به اینکه استیضاح ترامپ رای نمی‌آورد گفت: در مجلس نمایندگان حزب دموکرات رای مثبت واعضای جمهوری خواه رای منفی داده است و اکثریت سنا در دست جمهوری خواهان است و ۶۷ سناتور باید رای به استیضاح بدهند، که ۵۳ نفر جمهوری خواه هستند و قاعدتا رای نمی‌دهند.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه حزب دموکرات وارد بازی شده است که برنده آن ترامپ و جمهوری خواهان خواهند بود افزود: طی نظرسنجی واشنگتن پست ۴۹ درصد موافق استیضاح و ۴۶ درصد مخالف هستند لذا افکار عمومی تحت تاثیر استیضاح هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار