رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: نبود سردخانه، سبب از بین رفتن محصولات باغی فارس هنگام برداشت می‌شود.

فارس رتبه نخست تولید محصولات باغی کشوربه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: فارس ۱۵ درصد از محصولات باغی کشور را تولید می‌کند و در رتبه نخست کشور قرار دارد.

او با بیان این که فارس توان ذخیره ۴۰۰ هزار تن محصول در سردخانه‌ها را دارد افزود: با توجه به توان تولیدی استان، این ظرفیت باید دو برابر شود.

قاسمی ادامه داد: گستردگی باغ‌ها و هم زمان رسیدن محصولات، سبب اُفت قیمت محصولات باغی در فصل برداشت می‌شود و این نیاز به ساخت سردخانه در فارس را افزایش می‌دهد.

او با بیان این که فارس با هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تن ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی از واحد‌های زیر پوشش سازمان‌های جهاد کشاورزی و صمت، رتبه دوم کشور را دارد افزود: بیشترین صنایع تبدیلی تکمیلی فارس در رب گوجه فرنگی با ظرفیت ماده خام دو میلیون تن است.

قاسمی بیان کرد: از ۵۰ واحد صنایع لبنی استان، فقط ۱۸ واحد فعال است و واحد‌های غیرفعال به دلیل کامل نبودن سبد محصولات، در بازار دوام نداشتند که به منظور رفع این معضل ایجاد خوشه صنایع لبنی در دستور کار قرار گرفت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: فارس با تولید سالانه ۶۰۰ هزار تن انگور رتبه اول کشور را دارد، اما تنها چهار طرح فرآوری انگور در حال حاضر جواز تاسیس گرفته و در حال اقدام هستند.

قاسمی گفت: فنی و دانش بنیان نبودن و کمبود سرمایه در بخش کشاورزی دو چالش اساسی بخش کشاورزی است و باید شرکت‌های مرتبط در این زمینه تشکیل شوند.

او با بیان این که یک سوم ماشین آلات کشاورزی کشور در استان فارس قرار دارد افزود: در زمان برداشت محصولات، یک چهارم برداشت کشور را فارسی‌ها پوشش می‌دهند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: اجرای موفق نظام نوین ترویج و پهنه بندی عرصه کشاورزی و اختصاص یک کارشناس مروج به عنوان مدیر پهنه به منظور ارتباط نزدیک‌تر با کشاورزان و تبادل دانش فنی بیشتر و کسب بالاترین رتبه آموزش به بهره برداران بخش کشاورزی در کشور از اقدامات در راستای علمی، فنی و مهندسی کردن کشاورزی فارس است.

قاسمی با بیان این که سرمایه در بخش کشاورزی اندک است افزود: سهم اعتبارات سه تا پنج درصدی بخش کشاورزی نسبت به نقش این بخش در تامین امنیت غذایی به عنوان پایه امنیت ملی، بسیار ناچیز است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار