دژپسند گفت: همان‌گونه که در جنگ هشت ساله برخی خط‌شکن بودند، بخش خصوصی نیز اکنون باید گره‌گشای مسیر‌های اقتصادی باشد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی امشب در نشست اعضای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر در استانداری بوشهر بیان کرد: ما همیشه در معرض تحریم و فشار بوده‌ایم از سال ۳۲ که انگلیس توانست نهضت ملی شدن صنعت نفت را با کودتا به شکست بکشاند.

او ادامه داد: دشمنان با تجربه‌اندوزی برای جبران ناکامی‌هایشان، تحریم‌ها را تشدید می‌کنند که در تحریم‌ها علیه ایران، ظالمانه‌ترین، پیچیده‌ترین و ناعادلانه‌ترین در نوع رفتار را شاهد بوده‌ایم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: یک کشور زیر یک توافق بین‌المللی زده و از تمام قدرت و توان خود استفاده کرده تا ایران را با محدودیت‌های بی‌شمار رو به رو کند.

دژپسند گفت: آمریکایی‌ها دایره تحریم‌ها را در هر مقطعی گسترش دادند و حتی با استقرار ناظر مقیم در برخی از بانک‌های کشور‌های همسایه تلاش کردند راه‌های ورود منابع به کشور ما را مسدود کنند و به کسانی که می‌خواهند از راه‌های گوناگون با ما همراهی کنند فشار بیاورند که مدل بسیار پرهزینه‌ای برای آن‌ها بوده است.

او ادامه داد: آن‌ها دایره تحریم را در هر مقطعی گسترش دادند، چه از نظر کالای صادراتی و وارداتی و چه تحریم شخصیت‌ها و نهاد‌ها که در نوع خود بی‌سابقه‌ترین و بی‌شرمانه‌ترین بود، با این خیال که جمهوری اسلامی را در سه ماه سرنگون کنند؛ اما امروز همان ترامپ به نخست‌وزیر ژاپن و رئیس‌جمهور فرانسه و رؤسای کشور‌های ۱+۵ و اروپایی با صراحت گفت که این تفکر و تلقی ما درباره ایران اشتباه بود و ایران با این کار‌ها تغییردادنی نیست و ما به‌دنبال آن نیستیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: این موضوع محصول همت و تلاش جامعه ایران و در حوزه اقتصاد نیز محصول همت و ازخودگذشتگی جامعه رزمندگان اقتصادی یعنی بخش خصوصی است.

دژپسند گفت: در تحریم و جنگ اقتصادی، بخش خصوصی تنها بازیگر، یا یار دوازدهم دولت نیست، بلکه بازیگر حرفه‌ای و میدانی اقتصاد کشور است. همان‌گونه که در جنگ هشت ساله برخی خط‌شکن و بازکننده معبر بودند، بخش خصوصی هم باید گره‌گشای مسیر‌های اقتصادی باشد.

او با اشاره به کاهش تجارت خارجی نسبت به سال گذشته عنوان کرد: ارزش صادرات غیرنفتی از ابتدای امسال تا ۲۴ آذر نسبت به مدت مشابه ۵ درصد کاهش داشته است، در حالی که ارزش پایه را ۳۰ درصد کاهش داده ایم یعنی اگر ارزش پایه را کاهش نمی‌دادیم الان ۱۵ درصد افزایش داشتیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: دشمن قصد داشت با بستن مجاری ورودی کالای اساسی مردم را در مقابل دولت قرار دهد که با تدابیر صورت گرفته، نسبت به مدت مشابه پارسال شاهد افزایش ۱۸ درصد وزن کالا‌های صادراتی بوده ایم.

دژپسند گفت: پدیده نفرین منابع را قبول ندارم؛ ما از سمت مدیریت منابع نفرین می‎شویم. به طور مثال استان بوشهر روی گنج نشسته است، چه نفت و گاز و چه دریا؛ آیا اگر این نعمت‌های الهی را در مسیر زنجیره ارزش و توسعه عمودی و افقی استفاده کنیم و توان مدیریت آن را داشته باشیم دچار نفرین می‌شویم؟ خیر.

او بیان کرد: اما زمانی دچار نفرین می‌شویم که خام فروشی و استفاده از منابع را انتهای تدبیر خود قرار دهیم؛ می‌خواهم بگویم که آنچه منفور و مذموم است بودجه مبتنی بر نفت است نه اقتصاد مبتنی بر نفت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولتِ مبتنی بر مالیات، باید بخش خصوصی بارور و قوی داشته باشد. مالیات حاصل از گستره گنجینه تولید و ارزش می‌تواند به راحتی بودجه دولت را اداره کند و نیازی به خام فروشی نفت و گاز نیست.


بیشتر بخوانید:اقتصاد مقاومتی اقتصادی پویا است


انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.