آئین معارفه سیاوش طاهرخانی شهردار جدید قزوین با حضور مسئولان ارشد استان برگزار شد.

مراسم معارفه شهردار جدید قزوینبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، جمالی نژاد رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در مراسم معارفه شهردار جدید قزوین ، شهر تاریخی قزوین را نیازمند اجرای سه راهبرد ویژه انسجام در همکاری با شورای شهر، تنظیم مناسبات با حاکمیت و مردم، دانست و گفت: شهرداری با ۳۷۰ مأموریت اثرگذار، نقش مهمی در تقویت مناسبات اجتماعی دارد.

جمالی نژاد با تأکید بر حاکمیت شایسته سالاری و چابک سازی در شهرداری تصریح کرد: تشریفات زائد در بدنه شهرداری ها، عملکرد این سازمان را مختل کرده است و نبود ساز و کار شفافیت، مردم را می‌رنجاند.

جمالی نژاد معتقد است، شهرداری‌ها با اقدامات درست، تضمین کننده امنیت ملی خواهند بود و با ایجاد وفاق و همدلی، می‌توانند سرمایه اجتماعی را افزایش دهند و با این اقدام، ثبات و امنیت ملی در کشور حاکم می‌شود.

به گفته رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، با تنظیم مناسبات میان دستگاه ها، مدیریت یکپارچه شهری هم تأمین می‌شود.

جمالی نژاد این گلایه را هم مطرح کرد که ارتباط شهرداری‌ها با مراکز علمی کمرنگ شده است و خلاقیت شهری، تنها در ارتباط با مراکز علمی، محقق می‌شود.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه بدنه شهرداری آماده حجم کار وسیع نیست و این نقطه ضعف در همه برنامه‌های توسعه مشاده شده است، خاطرنشان کرد: ما به جای مدیریت شهری، موضوع مدیریت هماهنگ شهری را مطرح کردیم و امیدواریم این لایحه به تصویب مجلس دهم برسد.

جمالی نژاد، گریزی هم به سیل ابتدای امسال هم زد و گفت: اوایل امسال ۲۴ استان درگیر سیل شدند که برای اولین بار، همه دستگاه‌های اجرایی با این حجم از بحران دست و پنجه نرم کردند.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، هدف اصلی از تحریم‌ها و بحران‌های اخیر را ایجاد فاصله میان مردم و مسئولان دانست و افزود: تسهیل امور مردم و تکریم آنها، ارتباط تنگاتنگی میان مردم و مسئولان را رقم می‌زند و در صورت تحقق این امر، مردم شاهد توسعه شهر، خواهند بود.

تحریم‌های بی سابقه در گام دوم انقلاب

جمالی پور استاندار قزوین هم در این مراسم، به موضوع تحریم‌های بی سابقه در گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: شرایط موجود کشور فرصتی است تا مدیران، با تدبیر و مدیریت درست، آینده بهتری را برای اقتصاد کشور رقم بزنند.

او افزود: باید با بهره مندی از این فرصت، به درآمدزایی پایدار دست پیدا کرده و زمینه‌های مشارکت مردم در مسائل مختلف اقتصادی را فراهم کنیم.

استاندار قزوین این را هم گفت که سال‌ها کشور با صادرات نفت اداره می‌شد و از این رو باید با استفاده از ظرفیت‌های کشور، شهرداری ها، درآمدزایی از ظرفیت‌های غیرنفتی را در دستور کار خود قرار دهند.

جمالی پور، به حذف بودجه شهرداری‌ها از سوی دولت هم اشاره کرد و گفت: شهرداری‌ها باید برای ایجاد درآمد پایدار بدون اتکا به بودجه دولتی، چاره‌ای بیندیشند تا در مواقع بحرانی، بتوان چالش‌های موجود را اداره کرد.

استاندار همچنین خواستار استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه شهری و درآمدزایی پایدار شد .

احیای بافت فرسوده قزوین به ویژه اطراف امامزاده حسین (ع)، موضوع دیگری بود که استاندار به آن اشاره کرد و گفت: رفع چالش‌های شهری، باید اولویت مهم شهرداری باشد. دولت در کنار شهرداری حضور دارد تا بازآفرینی شهری به سرانجام برسد.

او افزود: برای حفظ باغستان سنتی، اقدامات خوبی انجام شده و با اجرای طرح‌های آتی، برای مالکان درآمدزایی پایدار ایجاد خواهد شد.

جمالی پور همچنین هدف از اجرای طرح جامع و تفصیلی شهر قزوین را بازنگری و ایجاد مشاغل جدید و همچنین تأمین مسکن برای جوانان دانست.

استاندار قزوین، شهرداری‌ها را متولی مدیریت بحران در استان ذکر کرد و گفت: با استفاده از قانون جدید، بسیاری از موانع مرتفع می‌شود.

جمالی پور به مسئولان شهرداری تأکید کرد که با بسیج همه امکانات و ظرفیت ها، خدمت به مردم را در دستور کار قرار دهند.

تلاش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

داوودی، رئیس شورای شهر قزوین هم در مراسم معارفه شهردار قزوین با اشاره به اینکه لازمه تحقق شرایط مطلوب، نحوه تأمین درآمد پایدار شهری است گفت: با توجه به اینکه افزایش روند شهرنشینی در استان، قانون فعلی ناکارآمد است و جوابگو نیست.

رئیس شورای شهر قزوین با بیان اینکه امروز اکثر شهر‌های کوچک برای پرداخت حقوق کارکنان با مشکل مواجه هستند خاطرنشان کرد: لایحه درآمد پایدار با ١٥ ماده در دستور کار مجلس قرار دارد و امیدواریم تصویب و اجرا شود.

او با اشاره به فقدان مدیریت یکپارچه شهری گفت: حاشیه نشینی، عامل به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی و از چالش‌های مهم شهری است.

داودی افزود :  جمعیت پذیری شهری و خودرو محور شدن شهر، چالش دیگر شهر قزوین است و سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.

رئیس شورای شهر قزوین با اشاره به وجود شغل‌های مزاحم در شهر که آرامش مردم را بهم زده اند خاطرنشان کرد: قزوین دارای ٥٠٠ هکتار فضای ناکارآمد است و به دلیل قوانین دست و پا گیر، دستگاه‌ها همتی برای بازسازی ندارد و در بحران ها، آسیب‌های جبران ناپذیری وارد می‌شود.

او با اشاره به کمبود توسعه حمل و نقل عمومی، گفت: دولت با توجه به محدودیت‌های مالی قادر به تأمین اتوبوس نیست.

داودی معتقد است، شهرداری‌ها با اقدامات درست خود، تضمین کننده امنیت ملی خواهند بود و با ایجاد وفاق و همدلی، می‌توانند سرمایه اجتماعی را افزایش می‌دهند که با این اقدام، ثبات و امنیت ملی در کشور حاکم می‌شود.

به گفته رئیس شورای شهر قزوین، با تنظیم مناسبات میان دستگاه ها، مدیریت یکپارچه شهری هم تأمین می‌شود.

شتاب بخشی به برنامه ۵ ساله شهرداری

طاهرخانی، شهردار جدید قزوین هم در سخنانی با تأکید بر یکپارچگی مدیریت شهری، گفت: در حال حاضر در دوران بودجه نویسی قرار داریم و باید با تکیه بر بودجه کافی، گام‌های خوبی برای رفع مشکلات شهری برداریم.

طاهرخانی همچنین بر شتاب بخشی به برنامه ۵ ساله شهرداری و قوانین و سیاست‌ها تأکید کرد.

شهردار قزوین با بیان اینکه در زمینه کاهش هزینه و افزایش درآمدها، گام‌های مرثری برداشته شده است، خاطرنشان کرد: نیروی انسانی، بزرگترین سرمایه شهرداری است و باید مورد توجه قرار گیرد.

طاهرخانی گریزی هم به بازآفرینی شهری زد و گفت: احیای ۵۲۲ هکتار بافت فرسوده و ۵۰۲ هکتار بافت تاریخی در دستور کار قرار دارد.

شهردار قزوین ابراز امیدواری کرد که با خرد جمعی، اندیشه و عقلانیت و مردم محوری، نتایج خوبی به دست بیاوریم.

قزوین، شهری با نشاط

درافشانی، شهردار سابق قزوین نیز در این مراسم گفت: براساس برنامه ۵ ساله شهرداری، شهر قزوین باید به شهری بانشاط و انسان محور و شهروندانی مسئولیت پذیر تبدیل شود.

او افزود: با همکاری نخبگان و مدیران همه تلاش‌های خود را به سمت مدیریت شهری و توسعه متوازن متمرکز کردیم.

درافشانی، شهرداری الکترونیک، تقویت و رعایت حقوق شهروندی، طراحی نرم افزار بودجه منطبق بر برنامه ۵ ساله برای شفاف سازی و مشکل پرداخت بدهی به بانک شهر، احداث کمربند شهر و کاهش ترافیک مرکز را از جمله فعالیت‌های صورت گرفته در دوران تصدی مسئولیتش عنوان کرد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار