بیش از یک ماه از سهمیه بندی بنزین می‌گذرد، فراموش‌ کردن صنف صیادان در این مدت باعث شد که کار و تلاش صیادان استان‌های ساحلی به تعطیلی کشیده شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، بسیاری از صیادان با قایق به صید می‌روند. وسیله‌ای که خوراکش بنزین است و در این مدت به علت نداشتن جیره غذایی خوابیده است.صیادانی که برای گذران معیشت خود و خانواده هایشان مجبورند به دریا بروند تا نانی به کف آرند و در این میان گاهی بنزین سه هزار تومانی خرج قایقشان کرده‌اند که آن هم موقتی بوده و آخر سر هم چیزی دستشان را نگرفته است.

آمارهای اتحادیه صیادی کشور نشان می‌دهد، حدود ۱۲ هزار فروند شناور مجاز در ایران فعالیت دارند که از این تعداد نزدیک به هشت هزار فروند بنزین می‌سوزانند. در بوشهر به عنوان یکی از استان‌های ساحلی نیز هزار و ۴۶۰ فروند قایق صیادی وجود دارد که سوختشان بنزین است.

به سراغ صیادان بوشهر می‌رویم که قایق‌هایشان چند وقتی است در کنار ساحل خوابیده‌اند.صیادی که حدود یک ماه است دریا نرفته و در حال بافت گرگور (قفس صید ماهی) در ساحل است، می‌گوید: به علت گرانی بنزین دریا نمی‌رویم و گرگور می‌بافیم، هر چند از این گرگور‌ها هم نمی‌توانیم استفاده کنیم.

او می‌پرسد: بیش از یک ماه از سهمیه بندی بنزین گذشته، پس کی می‌خواهند سهمیه سوخت بدهند؟ 

این صیاد معتقد است، اگر برای هر روز صید ۱۵۰ لیتر بنزین بدهند، دریا رفتن به صرفه است.

هنوز از سهمیه سوخت قایق‌های صیادی خبری نیست

صیاد دیگری که موی سپیدکرده و در قایقش لب ساحل نشسته است، می‌گوید: کسی نمی‌تواند دریا برود. هر کسی هم که با بنزین سه هزار تومان می‌رود، چیزی گیرش نمی‌آید.

او با ناراحتی صحبتش را ادامه می‌دهد: صیادان از کجا کسب درآمد کنند، کسی به فکر صیاد نیست.

این صیاد به قایق‌هایی اشاره می‌کند که در ساحل پهلو گرفته‌اند و می‌گوید: هر قایقی ۴ تا ۵ خانواده را نان می‌دهد، اما حالا یک ماه است خوابیده‌اند.

به گفته او، هر قایق برای اینکه به صیدگاه برسد، ۵۰ تا ۶۰ مایلی را باید طی کند و برای هر ۳۵ کیلومتر، ۲۷ لیتر بنزین می‌سوزاند.

قایق‌هایی که به گل نشسته‌اند

این صیاد به موضوع مطرح شده درباره سهمیه ۴۰۰ لیتری بنزین برای قایق‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: ۴۰۰ لیتر به درد پراید که در جاده است هم نمی‌خورد چه برسد به قایق. معلوم نیست چطور حساب کرده‌اند.

صیادی دیگر به این نکته اشاره می‌کند که مصرف سوخت بستگی به فصل دارد، زمستان که می‌شود نزدیک ساحل می توان صید کرد، مصرف کمتر است، اما در تابستان که باید به عمق زیاد رفت، مصرف بالا می‌رود، چون باید ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر را طی کنیم. برای رفتن به صیدگاه‌های نزدیک ۶۰ لیتر و برای صیدگاه‌های دور ۲۰۰ تا ۳۰۰ لیتر بنزین مصرف می‌شود.

او در ادامه با بیان اینکه برای طی کردن هر یک کیلومتر در دریا باید یک لیتر بنزین صرف کرد، می‌گوید: از وقتی بنزین سهمیه بندی شده، فقط صیادان برای گرفتن ماهی کف زی که می‌شود با گرگور صید کرد به دریا رفته‌اند که برای این کار هم هر روز دست کم ۶۰ تا ۸۰ لیتر بنزین مصرف کرده‌اند.

قایق‌هایی که به گل نشسته‌اند

صیاد جوانی می‌‎گوید: صید کار هر روز است، باید روزانه کار کنی. علاوه بر گرانی بنزین، هزینه ادوات صیادی زیاد و صید هم کم شده، که همه اینها معیشت ما را دچار مشکل کرده است.

او که در اسکله جُفرِه بوشهر فعالیت دارد، به این نکته اشاره می‌کند که ۷۰ تا ۸۰ قایق مجوزدار در این اسکله هستند که هر روز به دریا می‌رفتند، اما در این مدت، روزانه ۴ یا ۵ قایق خارج می شوند و همه منتظرند که مسئولان فکری کنند.

صیادی دیگر که عمری را در این کار گذارنده می‌گوید: با بنزین سه هزار تومانی به دریا رفتم و فقط پنج کیلو ماهی گرفتم. اصلا دریا رفتن به صرفه نیست. 

رکود کسب و کار ماهی فروشان 

یکی از فروشندگان ماهی که میانسال است و هر روز از صیادان ماهی می‌خریده در حالی که سینی خالی ماهی را نشانمان می‌دهد، می‌گوید: وقتی صیاد صید نکند، ما هم از کسب و کار می‌افتیم، اتفاقی که در این مدت افتاده و نتوانسته‌ایم فروش داشته باشیم.

قایق‌هایی که به گل نشسته‌اند

ماهی فروش جوانی به قیمت‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: نبود بنزین سهمیه‌ای باعث شده ماهی کم و گران به دستمان برسد و ما هم مجبور می‌شویم گران بفروشیم. هر کیلوگرم ماهی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان گران شده است. به طور مثال ماهی شوریده بزرگ که قبل از سهمیه بنزین هر کیلوگرم ۶۰ هزار تومان بوده در حال حاضر ۸۵ هزار تومان و ماهی شِری از ۳۰ هزار تومان به ۴۸ هزار تومان رسیده است.

او با اشاره به اینکه فروش ماهی نصف شده، می‌گوید: قایق‌ها ۳۰۰ لیتر بنزین با خودشان به دریا می‌برند که پیش از این می‌شد ۳۰۰ هزار تومان، اما الان می‌شود ۹۰۰ هزار تومان. مگر صیاد چقدر صید می‌کند که بتواند هزینه بنزینش را درآورد.

مرد جوانی که برای خرید ماهی آمده هم معتقد است که جور گرانی ماهی را مصرف کننده باید بکشد.

او می‌گوید: اگر قبلا ماهی ۴۰ هزار تومان بوده الان شده ۵۵ هزار تومان. صیاد هم حق دارد گران بفروشد، چون باید بنزین سه هزار تومانی بخرد.

سهمیه سوخت قایق‌ها، با کار کارشناسی تعیین شود

مدیرعامل اتحادیه تعاونی صیادی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: با توجه به فاصله صیدگاه از ساحل سهمیه بنزین کمتر از دو هزار لیتر برای قایق‌ها به صرفه نیست. 

محمد کارگر افزود: اگر سهمیه‌ای کمتر از ماهانه دو هزار لیتر بنزین برای قایق‌های صیادی در نظر گرفته شود ، هم از نظر معیشتی برای صیادان و هم از نظر ایمنی و امنیت دریانوردی به صرفه نخواهد بود.

هنوز از سهمیه سوخت قایق‌های صیادی خبری نیست

او ادامه داد: سهمیه بنزین قایق‌های صیادی باید به میزان کافی و به صورت سهمیه‌ای، یارانه‌ای و با کار کارشناسی تعیین شود.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی صیادی استان بوشهر افزود: میزان مصرف سوخت یک قایق بر اساس فرمول جهانی، قدرت موتور، روز‌های دریانوردی و فاصله صیدگاهی تعیین می‌شود.

او عنوان کرد:  برای تعیین میزان و قیمت سوخت باید کار کارشناسی با حضور متولیان یعنی شیلات و اتحادیه صیادی صورت گیرد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی صیادی استان بوشهر گفت: ما نخستین اتحادیه صیادی بودیم که در فراکسیون دریایی مجلس شورای اسلامی حضور یافتیم و مشکلات صیادی را مکتوب ارائه کردیم و بر اساس همین نامه، سازمان شیلات با وزارت نفت و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی مکاتبه کرد.

کارگر افزود: افزایش قیمت بنزین  باعث شده صیادان در این مدت به دریا نروند، اکنون فصل صید است، اما قایق‌ها متوقفند، این موضوع زیان غیر قابل جبرانی ایجاد کرده و نارضایتی گسترده جامعه صیادی را به دنبال داشته است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی صیادی استان بوشهر ادامه داد: شنیده‌ایم که اکنون تعیین سهمیه بنزین قایق صیادی در هیات وزیران در دست بررسی است از آن‌ها می‌خواهیم، از کارشناسان فن که در حوزه دریا و دریانوردی کار می‌کنند و مشکلات صیادان را می‌دانند نظرخواهی کنند و تصمیم غیرکارشناسی نگیرند تا پیامد‌های اجتماعی برای جامعه مرزبان صیاد نداشته باشد.

کارگر گفت: اگر مسئولان، اتحادیه صیادی را قبول داشته باشند ما حاضریم برای تصمیم گیری در این خصوص به آن‌ها کمک کنیم.

اعتراض استانداران جنوبی به سهمیه ۴۰۰ لیتری

استاندار بوشهر بیست و یکم آذرماه در جلسه ستاد تنظیم بازار این استان گفت: سهمیه ماهانه ۴۰۰ لیتر برای قایق‌های صیادی تعیین شده، اما استانداران استان‌های جنوبی درباره‌ آن ملاحظاتی دارند.

این موضوع به سرعت در رسانه‌ها منتشر شد و واکنش جامعه صیادی را به دنبال داشت، زیرا این سهمیه دردی از آن‌ها دوا نمی‌کرد.ادارات مسئول هم گفتند که هنوز ابلاغی در این خصوص نداشته‌اند.

عبدالکریم گراونداستاندار بوشهر بیست و چهارم آذر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت:  خبرنگاران سخن او را جور دیگری بازتاب داده‌اند.

او بیان کرد: من در آن جلسه گفتم در پیگیری‌هایی که داشتیم درباره سهمیه سوخت قایق صیادی و نامه‌ای با کارشناسی برخی دستگاه‌های مسئول تنظیم و به وزارت کشور ارسال کردیم که پس از این پیگیری ها، عدد ۴۰۰ لیتر را مطرح کردند.

هنوز از سهمیه سوخت قایق‌های صیادی خبری نیست

استاندار بوشهر ادامه داد: با توجه به واکنش صیادان مبنی بر کم بودن این میزان، مجدد نامه‌ای با امضای چهار استاندار استان‌های جنوبی شامل بوشهر، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به وزیر کشور در پنج بند ارسال کردیم.

گراوند افزود: یکی از این بند‌ها راه اندازی سامانه‌ای بود تا بر اساس آن صیادان در این سامانه ثبت نام شوند و سوخت به آنها تعلق گیرد و در بند دیگر هم اعلام کردیم که میزان ۴۰۰ لیتر سوخت ماهانه کم است و باید افزایش یابد.

او گفت: با افزایش سهمیه سوخت صید موافقت شده و نیاز صیادان را در فصل صید به طور قطع تامین می‌کند.

استاندار بوشهر بدون اشاره به میزان افزایش این سهمیه، بیان کرد: این میزان بیش از دو برابر عدد قبلی است و تا  چند روز آینده خبر سهمیه نهایی در فصل صید اعلام می‌شود.

حکایت همچنان باقی‌ست ...

بیست و پنجم آذر یعنی یک روز پس از مصاحبه استاندار بوشهر، مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از تعیین سهمیه سوخت قایق‌های صیادی خبر داد و عددی را اعلام کرد که نه تنها بیشتر از عدد مطرح شده قبلی نبود که کمتر هم بود!

شهرام رضایی گفت: با تصمیمی که در کمیته تخصصی این حوزه گرفته شده است قرار شد معادل سهمیه سوخت به صورت اعتبار به قایق‌های صیادی پرداخت شود.

او با بیان ینکه امکان صدور کارت سوخت برای قایق‌های صیادی وجود ندارد، افزود: به همین دلیل قرار شد سهمیه سوخت این قایق‌ها به صورت اعتبار به کارت‌های بانکی مالکان این قایق‌ها که توسط وزارت کشور در اختیار ما قرار می‌گیرد، پرداخت شود.

قایق‌هایی که به گل نشسته‌اند

 مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی سقف پرداخت این سهمیه را معادل ۳۰۰ لیتر عنوان کرد و گفت: بدین ترتیب ما به التفاوت نرخ اول و دوم بنزین و تا سقف تعیین شده ۳۰۰ لیتر در ماه که معادل ۴۵۰ هزار تومان خواهد بود به صورت اعتبار در کارت بانکی مالکان این قایق‌ها واریز خواهد شد.

رضایی با بیان اینکه مرجع تاییدکننده پیمایش این قایق‌ها وزارت جهادکشاورزی و شیلات خواهند بود، افزود: قرار شده است سازمان شیلات در فصل صید، پیمایش این قایق‌ها را به ما اعلام کند و ما نیز براساس این پیمایش، معادل سهمیه سوخت آن‌ها را واریز کنیم.

هنوز سهمیه‌ای ابلاغ نشده است

موضوع تعیین سهمیه سوخت برای قایق‌های صیادی را از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه بوشهر جویا شدیم. روابط عمومی این شرکت اعلام کرد هنوز در این خصوص ابلاغی نیامده است.

در روز‌هایی که صیادان باید چشمشان به تور صید باشد، چشم انتظار تصمیم‌گیری مسئولان هستند. تصمیمی که باید با درک شرایط صید و صیادی سهمیه تعیین شود.

گزارش از: مژده پاینده

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۹:۳۷ ۰۱ دی ۱۳۹۸
خوبشون شد. چون ماهي ميگرفتن ميبردن ميفروختن به كويت و امارات. بايد گازويل بدن و فقط به قايل هاي بزرگ مثل لنج و مجبور كنن ماهي ها رو بيارن شيلات وزن كنن و بدن به بازار