محمد کارگر مدیر عامل اتحادیه تعاونی صیادی استان بوشهر در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: اگر سهمیهای کمتر از ماهانه دو هزار لیتر بنزین برای قایقهای صیادی در نظر گرفته شود و مبلغی به غیر از مبلغ یارانهای برای این کار در نظر گرفته شود، هم از نظر معیشتی برای صیادان به صرفه نخواهد بود و هم از نظر ایمنی و امنیت دریانوردی.
او ادامه داد: سهمیه بنزین قایقهای صیادی باید به میزان کافی و به صورت سهمیهای، یارانهای، و با کار کارشناسی تعیین شود.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی صیادی استان بوشهر افزود: میزان مصرف سوخت یک قایق بر اساس فرمول جهانی، قدرت موتور، روزهای دریانوردی و فاصله صیدگاهی تعیین میشود.
کارگر ادامه داد: صیدگاههای استان بوشهر، به علت تصرف صیدگاههای سنتی به دست صنایع نفت و گاز و محدودیتهای زیست محیطی به اعماق رفته و صیادان باید برای صید به اعماق دریا بروند که همین موضوع باعث میشود قایقها سوخت بیشتری مصرف کنند.
او عنوان کرد: بر همین اساس است که میگوییم برای تعیین میزان و قیمت سوخت باید کار کارشناسی با حضور متولیان یعنی شیلات و اتحادیه صیادی صورت گیرد.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی صیادی استان بوشهر گفت: ما نخستین اتحادیه صیادی بودیم که در فراکسیون دریایی مجلس شورای اسلامی حضور یافتیم و مشکلات صیادی را مکتوب ارائه کردیم و بر اساس همین نامه، سازمان شیلات با وزارت نفت و شرکت پخش و پالایش فرآوردههای نفتی مکاتبه کرد.
کارگر افزود: افزایش قیمت بنزین به صورت ناگهانی و غیر کارشناسی در عرصه صیادی باعث شده صیادان در این مدت به دریا نروند، اکنون فصل صید است، اما قایقها متوقفند، این موضوع، زیان غیر قابل جبرانی ایجاد کرده و نارضایتی گسترده جامعه صیادی را به دنبال داشته است.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی صیادی استان بوشهر ادامه داد: شنیدهایم که اکنون تعیین سهمیه بنزین قایق صیادی در هیات وزیران در دست بررسی است از آنها میخواهیم، از کارشناسان فن که در حوزه دریا و دریانوردی کار میکنند و مشکلات صیادان را میدانند نظرخواهی کنند و تصمیم غیر کارشناسی نگیرند تا پیامدهای اجتماعی برای جامعه مرزبان صیاد نداشته باشد.
کارگر گفت: اگر مسئولان، اتحادیه صیادی را قبول داشته باشند ما حاضریم برای تصمیم گیری در این خصوص به آنها کمک کنیم.
انتهای پیام/ک