طولانی‌ترین شب سال همه را دور هم جمع می‌کند تا برای چند ساعت مشکلات و نگرانی‌ها را فراموش کنند در این خبر مکان هایی برای این شب پیشنهاد می کنیم.

  به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،   روز‌های رنگارنگ پاییز در حال تمام شدن است و کم‌کم باید به استقبال زمستان و سرمای آن برویم. به استقبال برف و یخبندان‌هایش. اولین چیزی که فرارسیدن زمستان را نوید می‌دهد شب یلداست. در این شب عموما در کنار عزیزان و بزرگترها سپری می شود اما اینکه کجا برویم ذهن را مشغول می کند؟

یلدا کجا برویم؟

۱. خانه‌ مادربزرگ و پدربزرگ

یلدا و شب چله کجا بریم؟

اولین و سنتی‌ترین مکان برای دورهمی شب یلدا، خانه‌ بزرگان است. خانه‌ مادربزرگ با کرسی گرم و لحاف‌های پشمی، خوردنی‌های خوشمزه و غذا‌های محلی خانگی یکی از بهترین گزینه‌ها برای شب یلداست. همه فامیل دور هم جمع می‌شوند و بزرگ‌تر‌ها برای کوچکتر‌ها فال حافظ می‌گیرند و قصه می‌خوانند و از خاطره‌های قدیمی می‌گویند. پس اگر از نعمت داشتن بزرگان فامیل بهره‌مندید این فرصت را از دست ندهید و با یک هندوانه به خانه‌  آن‌ها بروید. 

۲. رستوران‌ها

یلدا و شب چله کجا بریم؟

 

بسیاری از رستوران‌ها در شب‌یلدا تا دیروقت باز هستند و با منو‌های ویژه‌  شب یلدا و موسیقی و فال حافظ میزبان شما خواهند بود. شما می‌توانید به بهانه‌  شب یلدا از تخفیف‌های ویژه‌  یلدایی رستوران‌ها هم استفاده کنید. غذای موردعلاقه‌تان را سفارش دهید و بعد از غذا هم با میوه‌ها و خوراکی‌های یلدایی از خودتان پذیرایی کنید و خلاصه یک شب را حسابی خوش بگذرانید.

 ۳ . مکان‌های فرهنگی

از مکان‌های دیگری که می‌توانید شب یلدا را آن‌جا بگذرانید کتا‌ب‌فروشی‌ها و مراکز فرهنگی شهر است. بسیاری از کتا‌ب‌فروشی‌ها و انتشاراتی‌ها برای اهل فرهنگ برنامه‌های ویژه‌ای دارند و با همکاری هنرمندان و چهره‌های مشهور، مراسم شب یلدا را برگزار می‌کنند. کتاب خوانی، داستان خوانی و حتی نقالی جزو بهترین مراسم‌های برگزار شده در این شب است.

تنها کافیست که به بیلبرد‌های شهرداری و اعلامیه‌های شب یلدا توجه کنید. اجرای موسیقی‌ها محلی و مراسم آئینی در هر شهری، شبی متفاوت‌تر از هر سال را برایتان به ارمغان می‌آورد.

۴. فضا‌های باز

یلدا و شب چله کجا بریم؟

اگر برای گذران شب یلدا به دنبال فضایی باز هستید، جایی که بتوانید، چایی داغ بخورید و نمایشی را نگاه کنید، به شما مراسم‌هایی که در پارک ملت، بوستان ها و پارک های معروف برگزار می‌شوند را پیشنهاد می‌دهیم. شما می‌توانید فلاسک چای و تنقلات را بردارید و سری به این پارک‌ها بزنید و از شب یلدا در فضای باز لذت ببرید .

۵. کویرگردی

یلدا و شب چله کجا بریم؟

کویر مصر، کویر مزینان، کلوت‌های شهداد و در مجموع شهر‌ها و روستا‌های حاشیه کویر ایران همانند روستای مشهور مصر، بهترین مکان‌ها برای برگزاری شب یلداست. اگر نمی‌خواهید در تور شرکت کنید، می‌توانید با ماشین شخصی خودتان به این منطقه‌ها سفر کرده و در مراسم‌هایی که در این مناطق برگزار می‌شود، شرکت کنید . تنها حواستان را جمع کنید که خوراکی ها، غذا‌ها و آجیل و میوه شب یلدا را به همراه داشته باشید.

اگر چه در مقصد هم می‌توانید مواد غذایی مورد نظرتان را خریداری کنید، با به دلیل شلوغ شدن بهترین جاذبه‌های ایران برای شب یلدا شاید مواد غذایی تمام شود. شما هم که نمی‌خواهید شب یلدا را بدون آجیل ها، میوه‌ها و غذا‌های مخصوص شب یلدا سپری کنید!

اگر قصد اقامت شب در این مکان‌ها را دارید، سعی کنید از قبل محل اقامتتان را هماهنگ نمایید. با این حال، چندان نگران نباشید، چرا که در این مکان‌ها مخصوصا روستا‌های نزدیکی کویر مصر یا کویر مزینان، اقامتگاه‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانید شب را در آن‌ها سپری کنید.

  ۶. کار خیر بکنید

یلدا و شب چله کجا بریم؟

اگر اهل کار‌های خیر هستید و می‌خواهید شب یلدای امسالتان را با کسانی که همیشه تنها و منتظر چنین برنامه‌هایی هستند، تقسیم کنید، پیشنهاد‌هایی برایتان داریم:

آسایشگاه ها پر است از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی که در شب یلدا فرزندانشان کنارشان نیستند تا برای آن‌ها غذا بپزند و کرسی آماده کنند و فال حافظ بگیرند. چه خوب است که ما برای چند ساعت نقش فرزندانشان را برایشان بازی کنیم. برایشان گل ببریم و با همان مبلغی که قرار است برای شب یلدا هزینه کنیم برایشان میوه و شیرینی بخریم و این شب طولانی را کنار آن‌ها جشن بگیریم. شک نکنید لبخند شادی و رضایتی که بر لبان آن‌ها می‌نشیند بهترین هدیه‌  شب یلدا برایتان خواهد بود

یلدا و شب چله کجا بریم؟

آسایشگاه و شیرخوارگاه‌ها و گرمخانه‌هایی هستند که می‌توانید با جست‌وجو و تحقیق، آن‌ها را پیدا کنید و سری به آن‌ها بزنید. البته فراموش نکنید که سرزدن به این مکان‌ها فقط مختص شب یلدا نیست و چه خوب است که هرازچندگاهی بدون مناسبت هم به این جا‌ها بروید و آن‌ها را خوشحال کنید.

این بود پیشنهادات یلدایی برترین‌ها به شما همراهان همیشگی. اگر شما هم جای خاصی را برای گذراندن شب یلدا سراغ دارید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.


بیشتر بخوانید: آداب و رسوم یلدا در چهار گوشه ایران


انتهای پیام//ف.غ

برچسب ها: شب یلدا ، شب چله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.