تعداد ۲۴ هزار و ۱۷۶ عنوان کتاب از ابتدای مهر تا ۲۷ آذر ماه سال جاری منتشر شده است.

افزایش انتشار عناوین کتاب در پاییز امسال/ کاهش نسبت میان انتشار کتاب های چاپ اولی و تجدید چاپ

به گزارش خبرنگار  حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،براساس آمار موسسه خانه کتاب از ابتدای مهر تا ۲۷ آذر ماه سال جاری، تعداد ۲۴ هزار و ۱۷۶ عنوان کتاب منتشر شده است. این درحالی است که ۲۱ هزار و ۱۵۰ عنوان کتاب درهمین مدت در سال گذشته منتشر شد.

این مسئله افزایش میزان انتشار عناوین کتاب را در سال جاری نشان می‌دهد. افزایش قیمت کاغذ در سال گذشته بر میزان کار ناشران تاثیر گذاشت. این تاثیر خود را در قالب کاهش تعداد عناوین منتشر شده نشان داد. هم اکنون با کاهش قیمتی که از اواسط تابستان آغاز شده است در کنار عرضه کاغذ با نرخ دولتی به ناشران میزان انتشار کتاب تغییر کرد. هم اکنون ۳ هزار و ۲۶ عنوان کتاب بیشتر از سال قبل منتشر شده است.

همچنان ناشران کتاب‌های ترجمه را بیش از تالیفی منتشر می‌کنند

ازمیان اثار منتشر شده در سه ماهه سوم سال جاری، ۱۷ هزار و ۶۵۴ عنوان تالیفی و ۶ هزار و ۵۲۲ عنوان ترجمه هستند. تعداد عناوین تالیفی و ترجمه در سال جاری نسبت به سال گذشته تغییر کرده است. این میزان در سال گذشته ۱۶ هزار و ۱۴۵ عنوان تالیفی و ۵ هزار و ۵ عنوان ترجمه بود. افزایش انتشار کتاب‌های ترجمه در سال جاری بیشتر از کتاب‌های تالیفی بود. این مسئله اقبال بیشتر ناشران را به انتشار آثار ترجمه نشان می‌دهد.

ناشران تهرانی ۱۸ هزار و ۵۹۸ عنوان کتاب منتشر کردند

۱۸ هزار و ۵۸۹ عنوان کتاب را ناشران تهرانی و ۵ هزار و ۵۸۷ عنوان کتاب را ناشران شهرستانی منتشر کردند. این درحالی است که سال گذشته ۱۵ هزار و ۹۵۵ عنوان کتاب را ناشران تهرانی و ۵۱۹۵ عنوان را ناشران شهرستانی منتشر کرده بودند. این میزان اختلاف میان انتشار کتاب در تهران و شهرستان به دلیل این است که بیشتر ناشران کشور در تهران فعالیت می‌کنند از این رو سهم بیشتری در انتشار کتاب دارند.

کاهش نسبت میان انتشار کتاب‌های چاپ اولی و تجدید چاپ

۱۲ هزار و ۵۳۳ عنوان کتاب چاپ اولی و ۱۱ هزار و ۶۴۳ عنوان کتاب تجدید چاپ در بازار کتاب عرضه شد این میزان در سال گذشته ۱۲ هزار و ۶۲۳ عنوان چاپ اولی و ۸ هزار و ۵۲۷ عنوان تجدید چاپ بود. در سال جاری تفاوت میان انتشار کتاب‌های چاپ اول و تجدید چاپ نسبت به سال قبل کاهش یافته است هرچند همچنان کتاب‌های چاپ اولی سهم بیشتری را به خود اختصاص داده اند.

افزایش شمارگان کتاب در سه ماهه سوم سال

شمارگان کتاب در مجموع از اول مهر تا ۲۷ آذر ماه سال جاری به ۳۸ میلیون و ۶۰۳ هزار و ۶۴۶ نسخه رسیده است. سال گذشته میزان شمارگان کتاب ۲۹ میلیون و ۸۸۳ هزار و ۱۶۸ نسخه بود. در این مدت ۸ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۴۷۸ جلد کتاب بیشتر از سال قبل منتشر شده است. این مسئله به دلیل افزایش عناوین کتاب در این مدت روی داد.
در مجموع ۷ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۶۱۵ صفحه کتاب منتشر شده است در این زمینه هم شاهد افزایش تعداد صفحات کتاب بودیم. این امر نتیجه طبیعی افزایش عناوین کتاب است سال گذشته این تعداد به ۶ میلیون و ۸۶۲ هزار و ۱۹۸ صفحه می‌رسید.

افزایش حدود ۵۰ درصدی قیمت کتاب. قیمت کتاب‌های منتشر شده در مجموع به ۱۱ میلیارد و ۳۶۴ میلیون و ۱۶ هزار و ۹۹۲ ریال رسیده است این مسئله افزایش حدود ۵۰ درصدی قیمت کتاب را نشان می‌دهد قیمت کتاب‌های منتشر شده در سال گذشته در مجموع ۶ میلیارد و ۵۴۵ میلیون و ۱۱۷ هزار و ۵۳۷ ریال بود. بخشی از آن به قیمت کاغذ و ملزومات انتشار کتاب بازمی گردد بخشی از آن هم نتیجه طبیعی افزایش انتشار عناوین کتاب است.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، عناوین کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار