به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، حمیدی معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کردستان گفت: براساس مطالعات انجام شده ماشینهای عمومی ۱۰ سال و ماشینهای شخصی ۲۰ سال عمر مفید دارند و از آن به بعد به عنوان خودروی فرسوده به حساب میآیند و باید از رده خارج شوند.
او افزود: به دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم ماشینهایی را در شهر میبینیم که بیش از ۴۰ سال عمر کرده اند.
حمیدی با اشاره به ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در بسیاری از کلانشهرها گفت: برای کنترل این معضل در استان کردستان اقدامی نشده و تعداد خودروها روز به روز در حال افزایش است.
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کردستان بیان کرد:در ماههای تیر و مرداد امسال ریه مردم کردستان آلودهترین هوای کشور را بعد از تهران تنفس کرده اند و تلختر اینکه این آلودگی به دلیل وجود گرد و غبار وارده از کشور عراق نبوده بلکه به دلیل آلودگی ناشی ازازن معلق در هوا که ماشینهای فرسوده متهم درجه یک آن هستند بوده است.
حمیدی با اشاره به اینکه دود بیشتر آلودگیهای ناشی از ماشینهای فرسوده به چشم افراد حساس و دارای مشکلات تنفسی و قلبی عروقی و کودکان و سالمندان میرود گفت: استفاده از سوخت یورو ۴ و یورو ۵ میتواند تا درصد بالایی این مشکل را کم کند.
او بیان کرد:میزبانی استان کردستان از مهمانان ناخوانده دود زای استانهای مرکزی و جنوبی کشور ،صنوف مزاحم داخل شهر و استفاده این صنوف از گازوئیل و نفت و بافت کاسهای و وضعیت توپوگرافی سنندج باعث شده آلودگی این شهر حتی بیشتر از شهرهای صنعتی شود.
وی از وجود ۲۷ مرکز معاینه فنی و ۴ مرکز اسقاط دراستان کردستان خبر داد و گفت: در سالهای گذشته سالانه حدود ۲ هزار ماشین در کردستان اسقاط میشد، اما از ابتدای امسال تا کنون به دلیل مشکلات معیشتی و ناتوان بودن مردم در جایگزین کردن ماشین جدید حتی یک ماشین هم برای اسقاط تحویل این مراکز نشده است.
انتهای پیام/م