کارشناس سلامت میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت یزد گفت: بر اساس آمار‌ها تفت سالمند‌ترین شهرستان استان یزد هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، زارع زاده، کارشناس سلامت میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت استان یزد گفت: بر اساس آمار‌های پارسال، ۹۷ هزار و ۳۴۶ نفر گروه سنی بالای ۶۰ سال را در استان یزد تشکیل می‌دهند.

او با اشاره به اینکه درصد سالمندان هفت شهرستان از متوسط سالمندان استان بالاتر است، افزود: ۲۱.۳ درصد از جمعیت شهرستان تفت را سالمندان تشکیل می‌دهند که در استان بالاترین درصد سالمندی را کسب کرده است.

زارع زاده ادامه داد: شهرستان بافق با ۷.۴ درصد جمعیت سالمندی و شهرستان یزد با ۷.۵ درصد جمعیت سالمندی، جوان ترن شهرستان‌های استان یزد هستند.

او افزود: طبق اخرین آمار گیری انجام شده در سال ۹۵ در کشور، ۹.۲۸ درصد از جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند.

کارشناس سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی یزد خاطر نشان کرد: بر اساس این تحقیقات، ۸.۸ درصد از جمعیت استان یزد را سالمندان تشکیل می‌دهند، از این لحاظ استان یزد در رتبه چهاردهم کشوری قرار دارد.

زارع زاده با اشاره به برنامه سلامت سالمندان تا پایان برنامه توسعه ششم، تصریح کرد: مراقبت سالمندان از نظر فشارخون، غربالگری تغذیه در سالمندان، غربالگری افسردگی سالمندان، مراقبت از نظر خطر سقوط و عدم تعادل در سالمندان، پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغری از طریق خطر سنجی و مراقبت ادغام یافته دیابت، فشارخون بالا و اختلالات چربی‌های خون، در حال انجام است.

او گفت: برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان روده بزرگ از دیگر برنامه‌های در حال انجام جهت سالمندان است و به همین منظور غربالگری و مراقبت از سالمندان در کلیه مراکز جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و خانه بهداشت از سوی مراقبین سلامت انجام و در سامانه سیب ثبت و پیگیری‌های لازم انجام می شود.

کارشناس سلامت میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت استان یزد تصریح کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی با موضوعات تغذیه، سلامت استخوان‌ها و مفاصل، بهداشت دهان و دندان، تمرینات بدنی در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت از جمله اقدامات انجام شده برای آموزش و ترویج شیوه زندگی سالم در گروه سنی ۶۰ تا ۷۰ سال است.

انتهای پیام/ غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.