اداره کل هواشناسی استان و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سیستان تفاهمنامه همکاری برای حل مشکلات و توسعه منطقه سیستان در زمینه‌های کشاورزی و هواشناسی امضا کردند.

امضای تفاهمنامه همکاری بین هواشناسی سیستان و بلوچستان و مرکز تحقیقات کشاورزیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، محسن حیدری مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به سابقه ثبت پارامتر‌های اقلیمی در استان اظهار داشت: افتخار سازمان هواشناسی این است که بیش از نیم قرن است که هوای ایران را پایش می‌کند و اکنون اطلاعات با ارزشی از چهره اقلیمی کشور دارد.

او با بیان اینکه این اطلاعات سهم زیادی در توسعه پایدار منطقه دارد، افزود: اختلاف دمای گرمترین و سرد‌ترین نقطه استان بیش از ۷۴ درجه سلسیوس است که خود گویای تفاوت‌های آشکار اقلیمی در نقاط مختلف استان است بنابراین نمی‌توان تمام استان را با یک پیوست اقلیمی دید و برای آن برنامه ریزی کرد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: سیستان و بلوچستان یک اقلیم چهار فصل دارد که حتی طول مدت فصول مختلف در آن متفاوت است برای نمونه مدت تابستان‌ها در برخی نقاط استان طولانی‌تر و در برخی نقاط کوتاه‌تر است.

حیدری در بخش دیگری به اشتغال بخش زیادی از مردم استان در صنعت کشاورزی اشاره کرد و گفت: با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی در تولید محصولات کشاورزی، دامپروری و شیلاتی و سایر بخش‌های گسترده کشاورزی می‌توان به افزایش راندمان تولید کمک کرد.

او پدیده‌های خاکدار را مهمترین چالش اقلیمی پس از خشکسالی در شمال استان برشمرد و افزود: در ۱۰ سال اخیر شهر‌های زهک و زابل پرگردوغبار‌ترین شهر‌های کشور از لحاظ وقوع پدیده‌های خاکدار کاهنده دید افقی به زیر ۱۰۰۰ متر بوده اند.

در بخش دیگری محمدرضا ناروئی راد رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سیستان به اهمیت داده‌های هواشناسی در علم کشاورزی اشاره و گزارشی از مهمترین فعالیت‌های این مرکز ارائه کرد.

او افزود: برای همین منظور بر آن شدیم تا با همکاری مشترک با اداره کل هواشناسی استان بستری مناسب برای توسعه‌ی منطقه سیستان در زمینه‌های مختلف، به ویژه موضوع کشاورزی و آب‌وهوا ایجاد کنیم.

تبادل اطلاعات علمی و پژوهشی، تهیه و اجرای طرح‌های پژوهشی و مطالعاتی، برگزاری دوره‌های آموزشی، تبادل نرم افزار‌های تخصصی و عمومی و استفاده امانی از ابزار، وسایل و امکانات کاری، آزمایشگاهی، پژوهشی و آموزشی از جمله بخش‌های این تفاهمنامه همکاری است.

همچنین تشکیل جلسات مشترک برای تعیین نیاز‌ها و اولویت‌های بخش کشاورزی استان، همکاری در برگزاری کارگاه‌های آموزشی، همایش‌های منطقه‌ای و ملی، نظارت بر طرح‌های مطالعاتی و برگزاری سخنرانی‌های علمی با استفاده از امکانات طرفین نیز از بخش‌های دیگر این تفاهمنامه همکاری است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار