مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر بندرعباس گفت: نخستین محموله آهن اسفنجی از این بندر شهید باهنر به کشور‌های حاشیه خلیچ فارس صادر شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان ،حمیدرضا محمدحسینی، مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر بندرعباس با اشاره به صادرات نخستین محموله آهن اسفنجی از بندر شهید باهنر به کشور‌های حاشیه خلیچ فارس گفت: این محموله با تناژ نزدیک به ۳۰ هزار تن و به ارزش صادراتی ۵ میلیون دلار است.

محمد حسینی با بیان اینکه آهن اسفنجی باید با شرایط خاص بارگیری وحمل شود، افزود: عملیات تزریق گاز نیتروژن به انبار‌های کشتی برای جلوگیری از اکسید اسیون این محموله توسط بخش خصوصی و زیر نظر ناظران واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست بندرشهید باهنر انجام گرفت.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر افزود: آهن اسفنجی به عنوان جایگزین قراضه با احیای مستقیم سنگ آهن (گندله) بدون نیاز به ذوب (از طریق حذف اکسیژن) تولید می‌شود.

محمدحسینی گفت: پس از ذوب و احیای مجدد آهن اسفنجی در کارخانه فولاد سازی، در فرآیند ریخته گری به شکل محصولات مورد نیاز در می‌آید و به سه شکل اسلب (تختال)، بیلت (شمش) و میلگرد روانه بازار مصرف می‌شود.

او افزود: ایران به همراه کشور هند از جمله بزرگترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی در جهان محسوب می‌شود.

بندر شهید باهنر از بندر‌های قدیمی و چند منظوره استان هرمزگان و یکی از کانون‌های مهم صادراتی جنوب کشور است.

این بندر با ظرفیت سالانه ۲.۵ میلیون تن کالا، امکان پهلوگیری کشتی‌هایی با ظرفیت ۴۰ هزار تن و آبخور ۱۱.۵ متر برخوردار است.

برخورداری از ۱۲ پست اسکله، دسترسی به آب‌های آزاد، نزدیکی به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، اتصال به کریدور شمال- جنوب از طریق شبکه بین‌المللی جاده‌ای و همچنین آبخور مناسب برای پهلوگیری انواع شناورها، بندر شهید باهنر را به یک پایگاه تجاری راهبردی و تاثیرگذار در منطقه تبدیل کرده است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.