وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد؛

هیچ عرصه‌ای به اندازه آموزش و پرورش خلاق نیست/ به نظام تعلیم و تربیت نقد داریم

جاجی میرزایی گفت: نقد‌های جدی به تعلیم و تربیت وارد است و برای آنکه بتوانیم به آرمان‌ها برسیم، بابد پژوهش کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در همایش بزرگداشت روز ملی پژوهش در تالار فرهنگ اظهار کرد: اگر بخواهیم ارزیابی منصفانه آموزش و پرورش از پژوهش داشته باشیم، باید ببینیم کدام یک از مسائل را حل کردیم.

او ادامه داد: در شرایطی هستیم که با منایع بسیار محدود، فرصت بسیار گذرا و انتخاب‌هایی که انتخاب‌های بعدی را مقید می‌کند، باید کار کنیم، برخی تصمیم‌ها آینده یک ملت را شکل می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ضرورت دارد که آگاهانه تصمیم بگیریم و برای این مهم نیازمند به واقعیت‌های عینی و ملموس هستیم، وجه اهمیت این پژوهش آن است که آرمان‌ها و اهدافی داریم، نقد‌های جدی به تعلیم و تربیت وارد است و برای آنکه بتوانیم به این آرمان‌ها برسیم، بابد پژوهش کنیم، هر سال باید به مدد پژوهش‌ها کامل‌تر باشیم.

حاجی میرزایی بیان کرد: با محیطی در ارتباط هستیم که دائما در تغییر و پویایی مستمر است؛ باید درک روشنی از این تغییرات و آینده در پیش داشته باشیم، اگر نتوانیم این درک را به دست آوریم در شرایطی با این آینده مواجهیم که آمادگی لازم را برای آن درک نکردیم.


بیشتر بخوانید: وزارت آموزش و پرورش و مسئولان آن نباید مدرسه‌داری کنند


او ادامه داد: نسبت آموزش و پرورش با تحقیق و پژوهش نسبت جدی دارد، باید افراد را پژوهشگر بار بیاوریم و این موضوع مهم‌تر از انتقال دانش است؛ محفوظات را به ذهن افراد می‌سپاریم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: وقتی در سپهر سیاسی کشور نگاه می‌کنیم و حتی در برخی محافل علمی هم حرف‌ها پایه و اساس علمی ندارد، پژوهشگری نی آموز که سنجیده سخن بگوییم و تصمیمات متکی بر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های حقیقی باشد.

حاجی‌میرزایی بیان کرد: دائما در حال تصمیم است و بابد این تصمیم‌ها مبتنی بر پژوهش باشد، خروجی آموزش و پرورش هم باید پژوهش محور باشد، نظام سنجش بابد این ظرفیت را در پایان دوران تحصیل بسنجد.

او ادامه داد: در عرصه‌ای که هیچکسی در سنجش برای این عنصر حیاتی وزنی قائل نیست، شال‌ها و حرف‌ها راه به جایی نمی‌برد، باید قابلیت‌های پژوهشی سنجیده شود، در تمام کشور و مسائل و مشکلاتی که در تمام عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی است، هیچ عرصه‌ای به اندازه آموزش و پرورش خلاق نیست.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اکنون ۴۲ هزار معلم پژوهنده داریم که زیبنده آموزش و پرورش نیست بابد تمام معلمان ما پژوهنده باشند، آدم‌ها باید بیاندیشند، سوال کنند و به دنبال پاسخ باشند، هیچ شغلی برای اعتلای شخصیت انسان غنی‌تر از معلمی نیست، هرچند ممکن است مشاغلی مزایای بیشتری داشته باشند، اما معلمی کاری پر اهمیت است.

حاجی میرزایی بیان کرد: کسانی که در کار تربیت انسان‌ها هستند، معلمند و این عرصه نابی است که فرصت فعالیت در آن وجود دارد، امیدوارم کم کم مجالی پیدا کنیم که از حواشی فاصله بگیریم و ببینیم چگونه می‌توانیم نظام تربیتی دیگری داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: امیدوارم سال آینده اگر فرصت باقی ماند در این جلسه ببینیم چند مشکل را به مدد را این پژوهش‌ها بر طرف کردیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.