دانش‌آشتیانی مطرح کرد؛

وزارت آموزش و پرورش و مسئولان آن نباید مدرسه‌داری کنند

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: باید کیفیت و برنامه درسی مورد توجه قرار گیرد و وزراتخانه و مسئولان آن نباید مدرسه‌داری کنند.

وزیر سابق آموزش و پروشبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر اسبق آموزش و پرورش در آیین بزرگداشت روز ملی پژوهش در آموزش و پرورش و تحلیل از معلمان پژوهنده که در تالار فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: بنای اصلی تعلیم و تربیت است، اما آنگونه که باید و شاید به امر تربیت پرداخته نشده است.

او ادامه داد: در کشور‌ها اگر بخواهیم به سمت توسعه برویم، دانش و مهارت می‌تواند به توسعه منجر شود، داتش عین سرمایه است و توسعه دانایی محور آفرینش دانش و پردازش اطلاعات و نوآوری ضروری است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: الان در نظام تعلیم و تربیت به فکر ماهی گرفتن هستیم و آن را توسعه می‌دهیم، دائم حجم و ساعت اضافه می‌کنیم، روش و مدلی که در نظام تعلیم و تربیت جلو می‌رویم باید دید درست است یا خیر.

دانش آشتیانی بیان کرد: چطور یک وزارتخانه ۱۰۵ هزار وزارتخانه را مدیریت کند؛ باید این روش عوض شود، وزرات آموزش و پرورش و مسئولان آموزش و پرورش نباید مدرسه داری کنند، علاوه بر آن کیفیت و برنانه درسی مورد توجه قرار می‌گیرد، اما نتیجه نمی‌گیریم، چون تغییر بینش نداریم.

وزیر اسبق آموزش و‌پرورش با اشاره به اینکه اقتصاد دانایی محور مهمترین موضوع در آموزش و پرورش و تربیت انسان‌هاست، گفت: اشکال نظام تعلیم و تربیت ما این است که تقویت بعد تحلیلی ذهن نداریم و نتوانستم حافظه ذهنی را تقویت کنیم اکنون باید بر هوش اجتماعی و پرورش آن در دانش‌آموزان متمرکز شویم.

دانش آشتیانی با اشاره به اینکه برای توسعه کشور باید هوش اجتماعی و توانایی زیست انسانی تقویت شود، اظهار کرد: اینکه اکنون برخی افراد محیط زیست را تخریب می‌کنند، چون تربیت زیستی مشمل داشته است، تحقق توسعه نظام آموزشی صرفا با فعالیت‌های اقتصادی محقق نمی‌شود.

معلمان باید پژوهشگر باشند

او با اشاره به اینکه توسعه از شخصیت افراد آغاز می‌شود، گفت: حدود ۲۵۰ پژوهشکده تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش در استان‌های مختلف داریم، اما معلوم نیست نتیجه این پژوهش‌ها در مدارس چقدر است؛ معلم باید پژوهشگر باشد در شرایط فعلی که از کتاب درسی تا کتاب راهنما را به معلم می‌دهیم معلم چطور پژوهش کند؛ اگر موضوع تربیت را از معلم بگیریم شرایط نامناسب نمی‌شود؛ معلم ریاضی باید طرح پرسش تربیتی داشته باشد نه اینکه فقط بگوید «دو دو تا چهار تا می‌شود» و این ابزار است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با انتقاد از برنامه درسی متمرکز گفت: باید توجه داشت یک فارغ ا‌التحصیل سیستان با مازندران نمی‌تواند یک برنامه داشته باشد اگر به دنبال هویت ملی هستیم باید این برنامه تغییر کند؛ اگر برنامه درسی متمرکز داشته باشیم که مثال‌های آن برای چند شهر است دانش آموز سیستان انگیزه پیدا می‌کند که به تهران بیاید، چون منطقه و سنت خود را نمی‌شناسد.

دانش‌آشتیانی اظهار کرد: در زمان وزارتم که به مدارس سر می‌زدم، پرده کثیف و پاره دیدم، این موضوع خیلی ساده است، اما اثر تربیتی دارد و در چنین شرایطی تربیت اتفاق نمی‌افتد؛ همین مسائل خرد، وضعیت کلاس آموزشی و برخورد‌هایی که با دانش‌آموزان می‌شود در تربیت تاثیر دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
به نظرمن سیستم اموزش وپرورش برای همه ایران باید یکسان باشدمردم به اندازه کافی وقت دارند که مسائل سنتی خودرا در خانواده اموزش ببینند باید کلیه مدیران ومعاونین از خانواده بزرگ اموزش وپرورش انتخاب شوند در اینخانواده بزرگ به اندازه لازم هم محقق هم بااستعداد وهم با پشتکار وهم نویسنده وهم دکتری وفوق داریم همانطوری که بالترین شخص از نظر سواد اگر به جایی دیگر برود
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۹:۲۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
پس باید بدهند نیروهای آزاد که اصلا نمی دونند مدرسه و دانش آموز یعنی چه؟یه سر به برخی از این مدارس که توسط شخص که آموزش و پرورشی نیست بزنید هم تو پیش دبستان هم دبستان و ... ببینید چه آسیبی زدند به آموزش
آخرین اخبار