سنای آمریکا با تصویب قطعنامه‌ای نسل‌کشی ارامنه در امپراطوری عثمانی را به رسمیت شناخت.

سنای آمریکابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از هیل، سنای آمریکا روز پنج‌شنبه به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که قتل عام ارامنه از سوی دولت عثمانی را به رسمیت می‌شناسد.

این در حالی است که چندی پیش مجلس نمایندگان آمریکا روز هشتم آبان با ۳۰۵ رای موافق و تنها ۳ رای مخالف قطعنامه‌ای را علیه ترکیه تصویب و در آن نسل‌کشی ارامنه در امپراطوری عثمانی در سال ۱۹۱۵ را به رسمیت شناخت.

در آن زمان وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای در واکنش به تصویب این قطعنامه در مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که این تصمیم، اقدامی شرم آور بوده و از دیدگاه ترکیه باطل است.


بیشتر بخوانید: ترکیه: تحریم‌های آمریکا تاثیری بر استفاده آنکارا از اس-۴۰۰ روسیه ندارد


باب منندز، سناتور آمریکایی که یکی از ارائه‌دهندگان قطعنامه امروز به مجلس سنا بود در واکنش به تصویب آن، اعلام کرد که این طرح به رسمیت‌شناسی و یادآوری نسل‌کشی ارامنه است.

کاخ سفید پیش از این با تصویب این قطعنامه مخالفت کرده و استدلال کرده بود که چنین مصوبه‌ای می‌تواند به روند گفت‌وگو‌های دوجانبه با ترکیه آسیب وارد کند.

نسل کشی ارامنه برای تایید نهایی به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ارجاع شده است. ترامپ حداکثر تا ۱۰ روز آینده فرصت دارد آن را تایید یا وتو کند.

بر اساس قانون اساسی آمریکا اگر بعد از وتوی رئیس‌جمهور، این موضوع در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا با دو سوم آراء بار دیگر به تصویب برسد، وتوی رئیس‌جمهور ملغی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
آیا به نظر این نمایندگان کنگره حکومت دستنشانده سعودی مظهر آزادی و دموکراسی در جهان است و هیچ مشکلی ندارد و خیلی از دیگر دولتهای بحساب دوست آمریکا همینطور؟!
مسلما این کارها تماما بازی سیاسی است و هیچ حقیقت طلبی و شرافت واقعی در همچین رفتارهای مقامات آمریکایی وجود ندارد.
آخرین اخبار