مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای را علیه ترکیه تصویب و در آن قتل عام ارامنه از سوی دولت عثمانی در سال ۱۹۱۵ را به رسمیت شناخت.

کنگره آمریکا ۲ قطعنامه ضد ترکیه تصویب کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مجلس نمایندگان آمریکا با ۳۰۵ رای موافق و تنها ۳ رای مخالف قطعنامه‌ای را علیه ترکیه تصویب و در آن قتل عام ارامنه از سوی دولت عثمانی در سال ۱۹۱۵ را به رسمیت شناخت.

مجلس نمایندگان آمریکا همچنین با ۴۰۶ رای موافق و ۱۶ رای مخالف با اکثریت آرا قانونی را برای تحریم ترکیه به دلیل حمله به شمال سوریه تصویب کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای در واکنش به تصویب این قطعنامه در مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که این تصمیم، اقدامی شرم آور بوده و از دیدگاه ترکیه باطل است.

وزارت امور خارجه ترکیه ضمن اعلام اینکه قطعنامه تصویب شده کنگره آمریکا گام سیاسی بی معنی‌ای بوده و تنها در راستای خواسته لابی ارمنی‌ها و گروه‌های ضد ترکیه‌ای است، تاکید کرد: «قعطنامه‌هایی که به تصویب رسیده برای مصرف داخلی بوده و هیچگونه پایه قانونی یا تاریخی ندارند.»

ترکیه در بیانیه دیگری پیش نویس قانون مجلس نمایندگان آمریکا در اعمال تحریم علیه مقامات این کشور به دلیل حمله به شمال سوریه را رد کرد.

در این بیانیه نیز آمده است که پیش نویس قانونی که مقامات ارشد و نیرو‌های نظامی ترکیه را هدف قرار داده در تضاد با روح ائتلاف ناتو بوده و با توافقی که ترکیه و آمریکا درباره سوریه در تاریخ ۱۷ اکتبر به آن دست یافتند تناقض دارد.

این در حالی است که پیش‌تر در اردیبهشت ماه سال جاری نیز وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای موضع‌گیری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص حادثه کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ را محکوم کرده بود.

در این بیانیه همچنین از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته شده بود در خصوص وقایع سال ۱۹۱۵ جانب انصاف را رعایت کند.

همچنین در روز ۶ اکتبر ۲۰۱۹، دونالد ترامپ دستور داد تا نیرو‌های نظامی آمریکایی که در شمال شرقی سوریه و برای حمایت از کُرد‌ها حضور داشتند، از این کشور خارج شوند. چند روز بعد، آنکارا عملیات موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه با هدف آنچه «ایمن کردن مرز‌های کشور بوسیله پاکسازی عناصر تروریستی، تضمین بازگشت امن پناهجویان و حفظ تمامیت ارضی سوریه» می‌خواند، آغاز کرد. اقدام ترامپ برای خروج نیرو‌های آمریکایی از شمال شرق سوریه چراغ سبزی به آنکارا برای آغاز عملیات نظامی بود. شبه‌نظامیان کُرد که جزء ائتلاف آمریکا بودند، چنین اقدامی را «خنجر از پشت» توصیف و همکاری نظامی خود با آمریکا را متوقف کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۰۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
روزی که اعضای سازمان ملل در برابر قطعنامه های تحریمی علیه کشور ایران سکوت کرد و چشمانش را بست ایالات متحده آمریکا به روشی و حیله ای دست یافت که به آن وجهه ای قانونی و بین المللی ببخشد دنیا هرگز فکر نمی کرد که روزی پس از ایران اقتصاد جهانی و بازار بزرگ تجارت و بازرگانی جهانی دچار اختلال و ویرانی و رکود و ورشکستگی خواهد شد که همه محصول نهائی همین روش است.... پس از ایران کشور روسیه را با همین روش با همکاری اتحادیه اروپا تحریم کردند.......پس از کشور روسیه با همین خدعه و نیرنگ و با استفاده از همین ابزار کشور بزرگ چین را تحریم کردند..... پس از کشور چین با همین روش کشور ونزوئلا را با همین ابزار و ترفند تحریم کردند و هم اکنون کشور ترکیه را با همین روش و ابزار تحریم کردند..... اگر به اول پاراگراف و اول سرخط این روشها برگردیم و این سیر تحریمها و تعرفه ها علیه کشورها را مرور کنیم اغلب کشورهائی که با این ابزار منکوب و تحریم شده اند کشورهائی مستقل و دارای استقلال رای و آزاد هستند و هرگز بی چون و چرا تسلیم دستورات دیکته شده هیئت حاکمه آمریکا نشده اند و مقاومت کرده اند این سردمداران آمریکائی چه از دموکراتها باشند و چه از جمهوریخواهان این حربه و این ابزار را برای اعضای جامعه جهانی سازمان ملل متاسفانه جا انداخته اند تعجب این است که چرا؟؟جامعه بزرگ جهانی در سطح بین المللی که متشکل از چندین عضو از اعضاء سازمان ملل هستند مقابل تنها یک کشور که آمریکا نام دارد و در این روش همیشه کشورهای اروپائی را هم با خود هم آوا و همصدا میکند دست به هیچ عکس العمل حقوقی و بین المللی نمی زنند؟! و هیچ اقدام موثر بین المللی نمیکنند؟! ایالات متحده آمریکا و هیئت حاکمه اش با همین روش و همین ابزار تحریم و تعرفه های گمرکی که برایش "یک عرف شده و جنبه بین المللی" هم به آن می بخشد میخواهد تمام کشورهائی را که از فرمان و دستورات دیکته شده اش چشم پوشی میکنند وادار به تسلیم کند.....اعضاء سازمان ملل و حقوقدانان بین المللی اگر همچنان سکوت کنند به دامنه این کشورها مرتب افزوده خواهد شد همانطور که پس از ونزوئلا حالا نوبت ترکیه شده و این یعنی تمام کنوانسیونها و تمام شعارها و بندهای منشور سازمان ملل مورد تهدید و تخریب واقع شده اند و باید در مقابل "یکجانبه گرائی هیئت حاکمه آمریکا" یک "همگرائی چندجانبه بین المللی" تشکیل شود و اولین گام و اولین قدم هم باید از سازمان ملل برداشته شود.............روسیه و چین با عنایت به اینکه هم از اعضای دائم شورای امنیت هستند و هم از حقWTO برخوردارند میتوانند با مشارکت فعال دیگر اعضای سازمان ملل این مشکل ایجاد شده که مستمسکی و دست آویزی برای تحت سلطه در آوردن کشورهای دیگر توسط آمریکا شده را در "جهان بین الملل با مشارکت جهانی" پایان دهند و با با آن مقابله کنند..............
آخرین اخبار