استاندار کرمان با اشاره به رشد ۳۲ درصدی صادرات طی هفت ماهه امسال نسبت به پارسال گفت: سال ۹۷ میزان صادرات استان کرمان نسبت به سال ۹۶ دو برابر بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمدجواد فدایی، استاندار کرمان امروز در همایش بزرگداشت روز صادرات استان کرمان که در محل اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد، گفت: زمانی که صادرکننده نمونه داریم، به معنی این است در همین شرایط و با وجود مشکلات داخلی و خارجی، می‌توان کار انجام داد و چیزی غیرممکن نیست.

او افزود: با وجود همه مشکلات، صادرات استان کرمان در سال جاری رشد داشته که این موضوع نشان می‌دهد هر چند کُند و با زحمت، اما حرکت رو به جلو و امیدوارکننده است.

 

فدایی تصریح کرد: در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد رشد صادرات را داشته ایم و سال ۹۷ میزان صادرات استان کرمان نسبت به سال ۹۶ دو برابر بوده است.

او شناخت بازار‌های خارجی را یکی از مشکلات استان در بحث صادرات دانست و تصریح کرد: ۷۰ درصد صادرات ما تنها به پنج کشور انجام می‌شود و حتی طراز تجاری ما با همسایگانمان منفی است که بخشی از این مسئله مربوط به سیاست گذاری‌های کلی دولت است.

فدایی پیوستن به سازمان تجارت جهانی، FATF و ... را از جمله مسائلی دانست که باید در سطح ملی تعیین تکلیف و معلوم شود و بر اساس منافع ملی ما و سیاست گذاری‌های کلان تصمیم گیری می‌شود.

 

سیدمهدی طبیب زاده، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز با اعلام اینکه صادرکنندگان کار جهادی انجام داده اند، گفت: آن‌ها در این شرایط سخت اقتصادی کار کرده و با فعالیت خود ارز را به کشور وارد کرده اند، پس باید از این افراد تقدیر کرد.

او افزود: صادرکنندگانی که در این شرایط سخت کار می‌کنند، توانمندی فراوانی دارند و اگر شرایط تسهیل شود، حتما فعالیت‌های بیشتری انجام خواهند داد.

طبیب زاده، حمل و نقل، تامین مالی و ... را از مشکلات اصلی در مسیر صادرات دانست و تصریح کرد: هزینه تامین مالی در ایران چندین برابر کشور‌های دیگر است که با این وضعیت به ندرت می‌توان رقابت کرد.

 

او برگشت ارز را داستان پرماجرایی دانست که گریبانگیر صادرات است.

طبیب زاده بیان داشت: در گمرکات مرزی مسائل ابتدایی مطرح است و در صورتی که باور جدی به صادرات وجود داشته باشد، نباید با این مسائل مواجه باشیم.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: ۲.۲ میلیارد دلار میزان صادرات استان کرمان است که با عزم جدی، امکان افزایش صادرات استان تا مرز ۱۰ میلیارد دلار وجود دارد و اگر شرایط داخلی کشور حل شود که امکان حل مشکلات نیز وجود دارد، می‌توانیم صادرات را افزایش داده و به سطح ملی نیز کمک کنیم.

در این همایش از صادرکنندگان برتر استان کرمان در سال ۹۸ تجلیل شد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار