مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت:بخشی از تأسیسات آبرسانی که وجودشان چندان ضرورتی نداشت از محیط مسجد جامع برداشته شد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اصلاح تاسیسات آبرسانی مسجد جامع یا عتیق اصفهان اظهار داشت: مسجد عتیق یک گستره پهناوری دارد که مورد استفاده هم قرار می‌گیرد. تأسیسات آبرسانی این مسجد عمدتاً روی کار و در معرض چشم بازدیدکنندگان قرار داشت و این موضوع بر سیما و منظر مسجد تاثیر می‌گذاشت، بنابراین آن بخش از تأسیسات که وجودشان چندان ضرورتی نداشت از محیط مسجد حذف شده و در آینده‌ای نزدیک، کار اصلاح و جایگزینی این تأسیسات به گونه‌ای آغاز می‌شود که ضمن حفظ چشم‌انداز زیبای مسجد، از لحاظ حفاظتی هم مشکلی ایجاد نشود.

او افزود: مرمت این بنا با همکاری هیئت امنا و همچنین پایگاه میراث جهانی مسجد عتیق انجام شد. کار اصلاح تأسیسات آبرسانی به پایان رسیده و ایجاد تأسیسات جدید در آینده به گونه‌ای انجام می‌شود که فضای بیشتری برای برگزاری مناسب‌های مذهبی ایجاد شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه نگرانی بابت عدم وجود برخی از این تأسیسات وجود ندارد، گفت: بخشی از این تأسیسات زمانی به کار گرفته می‌شد که ماه رمضان با تابستان تداخل داشت و در دیگر ماه‌های سال استفاده نمی‌شد، اما اکنون با عبور ماه رمضان از تابستان عملاً این تأسیسات مورد استفاده قرار نمی‌گرفت و مناسب‌تر آن بود که این تأسیسات قدیمی برداشته شود. البته در صورت نیاز و ضرورت، پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته که در آینده اجرا خواهد شد.

او با اشاره به اینکه مسجد جامع یا عتیق از قدیمی‌ترین مساجد اصفهان است و نیاز به نگهداری زیادی دارد، تصریح کرد: مرمت مدرسه مظفریه، ایوان‌های مسجد، تزئینات زیر گنبد تاج‌الملک و ایمن‌سازی گنبد‌های کاهگلی مسجد از جمله مرمت‌های مهمی بود که در این بنا انجام شده است. مسجد جامع همچنان نیاز به مرمت‌های زیادی دارد که عمده آن‌ها مربوط به تزئینات مسجد می‌شود و البته برخی اقدامات ساختاری و حفاظتی نیز باید انجام شود که آن‌ها هم در دستور کار ما است.

اللهیاری افزود: مهمترین مشکلی که مسجد جامع با آن مواجه است، اتفاقاتی است که در فضای پیرامون مسجد رخ می‌دهد. عبور و مرور موتورسیکلت‌ها و سد معبر بازاریان از مواردی است که مشکلاتی را برای رفت و آمد پیش آورده است. باید در نظر داشت که این مسجد در آثار میراث جهانی ثبت شده است و شئونات آن باید حفظ شود.

او افزود: این مهم بدون رعایت و همکاری کسبه محل و هیئت امنای بازار و همچنین آن دسته از موتورسوارانی که در نظم بازار و مسجد اختلال ایجاد می‌کنند، ممکن نیست. این موضوع در جلسات مختلف با مدیران شهری و راهنمایی و رانندگی مطرح شده که امید است با هماهنگی‌های صورت گرفته، این وضعیت ساماندهی شود.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.