معاون وزیر صمت گفت: نگاه نادرست به صادرات تا امروز مانع توجه به صادرات غیرنفتی درحوادثی که برای صادرات نفتی پیش آمد، شده است.

توان افزایش صادرات تا ۱۰۰ میلیارد دلار را داریمبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حسین مدرس در همایش روز ملی صادرات که در اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد، گفت: به دلیل اینکه درآمد ما متکی به صادرات نفتی بود مدتها صادرکنندگان (غیرنفتی) را نمی‌دیدیم.

او افزود: امروز با ارز ناشی از صادرات غیرنفتی امورات کشور می‌گذرد و اینکه  تا سال ۱۴۰۰ عدد صادرات باید به ۱۵ کشور طرف تجارت خارجی دو برابر (۴۸ میلیارد دلار) شود.

قائم مقام وزیر صمت افزود: فعالان عرصه صادرات جای پای کالای ایرانی را در بازار دنیا باز کرده اند و در ۸ ماهه سال جاری ۸۸ میلیون تن کالای ایرانی صادر شده که بیش از ۱۶ درصد افزایش صدور داشتیم.

مدرس  با بیان اینکه بیش از ۲۷ میلیارد دلار کالای ایرانی در سال جاری صادر شده که نسبت به سال قبل نیز از نظر ارزشی افزایش دارد گفت: در میان تعداد بی شمار کالا‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی با افزایش ظرفیت روبه رو هستیم که یا به دلیل محاسبه در رشد طبیعی مصرف داخل بوده است.

او اظهار کرد: صادرکنندگان مجاهدان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند و اگر رونق واقعی تولید را می‌خواهیم، راه آن باز کردن بازار‌های هدف صادرات در جهان است.

قائم مقام وزیر صمت تاکید کرد: برخی مشکلات به دلیل کج سلیقگی‌ها و کج فهمی‌هایی است که مسوولان دولتی با بخشنامه های بی شمار به عبارتی سنگ پیش پای صادرات می‌اندازند که باید این  تحریم داخلی سریعا برطرف شود.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی اظهار کرد: امروز هدف ما برای صادرات ۱۵ کشور است که  ۲۴ میلیارد دلار کالا به آن‌ها می‌دهیم در حالی که قدرت داریم این میزان را تا ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش دهیم.

مدرس با بیان اینکه اخیرا توافقنامه اوراسیا را داشته ایم که تعرفه صادرات ۵۲۰ کالا برای ما صفر شده که این کالا‌ها شامل خرما، مس و برخی کالا‌های معدنی و صنعتی است  یادآور شد: حجم تجارت پنج کشور عضو توافقنامه تجاری اوراسیا با دنیا ۹۰۰ میلیارد دلار بوده این در حالی است که ما ۲.۷ میلیارد دلار مبادله داریم.

او بیان کرد: در بازرگانی داخلی همه مسائل به صورت هفتگی در ستاد تنظیم بازار رسیدگی می‌شود و به دلیل اینکه صادرات موضوع فرابخشی است، همه باید به میدان بیایند.

قائم مقام وزیر صمت تصریح کرد: اگر بخواهیم مشکلات صادرات را حل کنیم و این مسئله اگر برای کشور اهمیت دارد، باید همه دستگاه‌ها و مناطق را درگیر کرد و از همه ظرفیت‌ها در توسعه صادرات استفاده کنیم.

او افزود: دولت تلاش می‌کند از صادرکنندگان حمایت کند، اما شرایط پیرامونی خیلی سخت است .

گفتنی است: همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کرمان با حضور مدیران ارشد بخش دولتی و خصوصی استان در اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: صادرات ، صمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار