تولید سالانه ۸۰ هزار جفت گیوه از استان زنجان بیانگر ظرفیت بالای اقتصادی در بخش صنایع دستی است که می‌توان برای توسعه اشتغال و کارآفرینی از آن استفاده کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گیوه بافی به عنوان یکی از هنر‌های دستی مردم زنجان است که با قدمت یک هزار و ۵۰۰ ساله مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

در دنیای ماشینی و پیچیده امروزی که افراد با سلیقه‌های مختلف در آن زندگی می‌کنند شاید فکر کنیم که دیگر جایی برای پاپوشی مثل گیوه نباشد، ولی تولید این پاپوش و صادرات آن به استان‌های مختلف و حتی خارج از کشور گواه این ست که همچنان گیوه طرفداران پرو پاقرص خود را دارد.
 
پای پوشی به درازای تاریخ بشر/ دستانی که هنر می آفرینند

صنعت گیوه دوزی جزئی از صنایع دستی است  و در برخی مناطق یک منبع اقتصادی محسوب می‌شد، گرچه در سال‌های اخیر با رکود مواجه بوده، ولی امروزه بدلیل فواید آن و دادن تنوع به این پاپوش مشتریان خاص خود را دارد و به رغم کهنسالی همچنان در کشور بافته و پوشیده می‌شود.

همچنین این هنر صرف نظر از جنبه اقتصادی آن، یک میراث فکری و فرهنگی است وحفظ این میراث کهن ضروری است.
 
پای پوشی به درازای تاریخ بشر/ دستانی که هنر می آفرینند

طراحی و نقوش رایج در گیوه بافی برگرفته از طرح‌های سنتی فرش و گلیم بوده و طرح‌های آن شامل  مدرن،  تلفیقی مدرن و سنتی است.

با توجه به نوع زندگی عشایری، روستایی، کشاورزی، دامداری و ساختار جغرافیایی منطقه، بافت گیوه از زمان‌های گذشته تا کنون در برخی از شهر‌ها و روستا‌های استان زنجان رایج بوده است و در مناطقی که گیوه بافی در آنجا رواج دارد بافت گیوه و طرح و نقوش بکار رفته در آن متفاوت است.
 
بانوان روستا‌های استان زنجان گیوه‌هایی می‌بافند که آوازه آن نه تنها در کشور شنیده می‌شود بلکه زیبایی این گیوه‌ها گردشگرانی را که گذرشان به این استان می‌افتدرا  مبهوت خود می‌کند.
 
پای پوشی به درازای تاریخ بشر/ دستانی که هنر می آفرینند
 
۲۵ کیلومتر راه را طی می‌کنیم تا در روستای قلی کندی شاهد یک کارگروهی شویم که نتیجه آن تولید گیو‌ه های رنگارنگی هستند که با تنوع بالا و زیبایشان حتی کشور‌های اروپایی را نیز طالب این پای پوش کردند.

رستمی یکی از تولید کنندگان بزرگ گیوه در استان زنجان است که در این گزارش ما را همراهی می‌کند.

او در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،  می‌گوید: سفارشات خود را به روستا‌هایی که گیوه بافی در آن مرسوم است می‌دهد و بانوان این روستا‌ها با تمام ذوق و سلیقه خود این گیو‌ه ها را می‌بافند.
 
 
پای پوشی به درازای تاریخ بشر/ دستانی که هنر می آفرینند

رستمی می‌افزاید: گیوه بافی کار آبا و اجدادی آنهاست و سعی او بر این است که این هنر را نه تنها زنده نگه دارد بلکه آن را به تمام دنیا معرفی کند.
 
او می‌می افزاید، در حال حاضر ۷ کارگاه گیوه بافی دارد که به صورت مستقیم ۲۲ نفر در این کارگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند و به صورت غیر مستقیم با تعداد زیادی از اهالی روستا‌های که گیوه بافی می‌کنند همکاری می‌کند.
 
پای پوشی به درازای تاریخ بشر/ دستانی که هنر می آفرینند

او می‌گوید: روستای قلی کندی از جمله روستا‌های است که بانوانش بیشترین سفارشات کارگاه‌های ما را انجام می‌دهند.

رستمی می‌گوید: جمعیت این روستا ۵۳ خانوار است که از این تعداد حدود ۴۰ الی ۴۵ خانوار مشغول به کار گیوه بافی هستند.

این تولید کننده گیوه ادامه می‌دهد: از مجموع ۴۵ خانوار نزدیک به ۱۰۰ الی ۱۲۰ نفر مشغول کار بافندگی هستند و جمعا به صورت ماهانه ۸۰۰ الی  هزار جفت رویه گیوه از بافندگان خریداری میکنیم.

به خانه یکی از بافندگان این هنر زیبا دعوت می‌شویم و به جمع بانوانی می‌پیوندیم که در یکی از منازل گرد هم آمده اند و در کنار هم مشغول بافت گیوه هستند، سر صبحت را با یکی از این بانوان بافنده  باز می‌کنم.
 
پای پوشی به درازای تاریخ بشر/ دستانی که هنر می آفرینند
 
این بانوی هنرمند اهل روستای قلی کندی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، می‌گوید: خیلی وقت است که گیوه بافی می‌کنم و این هنر را از یکی اقوامم آموختم و از همان دوران مشغول به کار شدم و در حال حاضر هم دختر وعروس و همسایه هایم در این راه همراه من هستند و از این طریق کمک معیشت خانواده ام هستند .
 
 
پای پوشی به درازای تاریخ بشر/ دستانی که هنر می آفرینند
 
این بانوی روستایی ادامه می‌دهد: از وقتی با آقای رستمی آشنا شدیم سفارشتمان نیز افزایش داشته بطوریکه بوِیژه در فصول سرد سال که سرمان خلوت است بیشتر اهالی روستا مشغول گیوه بافی می‌شوند.

به گفته بیشتر بانوانی که در این جمع حضور داشتند گیوه بافی نه تنها سرگرمی خوبی برای زنان روستایی است بلکه به این روستا هویت می‌بخشد.
 
پای پوشی به درازای تاریخ بشر/ دستانی که هنر می آفرینند

خانم ملکی از اهالی شهر زنجان است او به همراه دخترانش گیوه بافی می‌کند تا کمک خرج خانواده شود.

او در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، می‌گوید: بخاطر پر کردن اوقات فراغت به هنر گیوه بافی رو آوردم بعد از مدتی با آقای رستمی که تولیدکننده و فروشنده گیوه است آشنا شدم و در حال حاضر وی خریدار گیوه هایم هستند.

او می‌افزاید: هنرش را به دخترانش نیز آموخته است و آن‌ها نیز پابه پای من هنرنمایی می‌کنند.
 
پای پوشی به درازای تاریخ بشر/ دستانی که هنر می آفرینند

او می گوید: به طور میانگین در طول هفته ۲۰ الی ۲۵ جفت گیوه در رنگ‌های مختلف و متنوع می بافیم.

ستایش دختر خانم ملکی هنرمند کوچکی است که تنها ۱۰ سال سن دارد او در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، می گوید :هنر گیوه بافی را از مادرش آموخته است و اوقات فراغتش را اینگونه می گذراند.
 
پای پوشی به درازای تاریخ بشر/ دستانی که هنر می آفرینند
 

تولید سالانه ۸۰ هزار جفت گیوه در استان زنجان

امیری معاون صنایع دستی میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، ، می‌گوید:گیوه بافی یکی از صنایع دستی استان زنجان است که آوازه آن به کشور‌های اروپایی نیز رسیده است .
 
او می‌گوید: که این صنعت توانسته تا کنون ۱۵۰۰ نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم وارد بازار کار کند، این رقم با این صنعتی شدن این هنر میتواند به بیش از دوبرابر برسد.

امیری ادامه می‌دهد: در سال حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار جفت گیوه در مناطق مختلف استان بافته و راهی کشور‌های همچون عراق، آذربایجان و ایتالیا می‌شود.
 
گزارشی از زهرا نصیری
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.