وزیر اقتصاد گفت: اکنون شرایط در شرکت نیشکر هفت تپه آرام است و این شرکت آماده توسعه و بهره برداری است.

شرایط در شرکت نیشکر هفت تپه آرام استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نماینده مردم پارس آباد، بیله سوار درخصوص علت واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی بدون رعایت تشریفات و مقررات قانونی و تعدیل قیمت پایه بنگاه‌ها توسط هیات واگذاری گفت: در شرایطی که تقریباً محروم از درآمد‌های نفتی هستیم و به مرور به سمت انقطاع اعتبارات هزینه‌ای از منابع نفت خام می‌رویم، چابک سازی، کوچک سازی و واگذاری شرکت‌ها و دارایی‌های مازاد دولت بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

او افزود:  به یاد دارید در زمان آغاز وزارت بحث مولدسازی دارایی‌های دولت و اصلاح روش ها، متد‌های واگذاری و قیمت گذاری در امر خصوصی سازی مطرح شد و بنده نیز عرض کردم خصوصی سازی در چند دهه اخیر نیازمند آسیب شناسی عمیقی است.

دژپسند اظهار کرد: نخستین کاری که در آغاز وزارتم انجام دادم، آسیب شناسی بود و در این مسیر از گزارش‌های نهاد‌های پژوهشی، مرکز پژوهش‌های مجلس و... بهره بردم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که روش‌های کنونی مورد عمل واگذاری و خصوصی سازی کفایت مواجهه با بحران‌های احتمالی اجتماعی و موضوعی را ندارد، بنابراین باید به اقتضای بنگاه و به اقتضای بخش و... و محیط آن بنگاه در روش‌های واگذاری تنوع ایجاد کنیم. گزارش فوق در هیات واگذاری مطرح شد و تمام راه‌های ممکن و جدیدی که می‌توانستیم برای این پروسه استفاده کنیم، مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت. البته طبیعی است که در این فرآیند، دولت نیز تامین مالی شود، هر چند تصمیم‌ها بر مبنای تامین مالی دولت نیست، اما آثارش حتماً به تامین مالی دولت کمک می‌کند و در این شرایط که نفت به حداقل فروش و قیمت رسیده، می‌تواند کمک رسان خوبی باشد.

او تصریح کرد: قانون به تصویب رسیده درخصوص قیمت گذاری‌ها تمامی جوانب و موضوعات را مورد توجه قرار داده است، به گونه‌ای که بتوان در روش‌های واگذاری و قیمت گذاری به بهترین شکل ممکن عمل کرد. البته اگر چه تسهیل امر خصوصی سازی و واگذاری مطرح است، اما نباید منتهی به چوب حراج به اموال دولت شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به مراحل واگذاری و خصوصی سازی اموال دولتی بیان کرد: ابتدا هیاتی کارشناسی تشکیل می‌شود و این افراد قیمت را براساس اصول کارشناسی و حسابداری تعیین می‌کنند، اما تعیین قیمت در همین مرحله متوقف نخواهد شد، چرا که پس از آن در هیات واگذاری متشکل از وزرای اقتصاد و دادگستری، روسای اتاق بازرگانی، رئیس سازمان برنامه و دو نماینده مجلس مطرح و در این هیات قیمت‌ها دوباره بررسی می‌شوند و در نهایت قیمتی که منطقی‌تر است انتخاب و بر آن اساس سازمان خصوصی سازی نسبت به واگذاری اقدام می‌کند. در تعیین قیمت و در تصمیم گیری کاملا کارشناسی و علمی رفتار می‌شود، البته تلاش شده تعیین قیمت به گونه‌ای نباشد که خریدار رفتار ما را پیشخوانی کند. همچنین طی چند ماه گذشته ۶ پالایشگاه آمده در بورس را عرضه کرده و در عین حال آن‌ها را مشمول تخفیفات درجه‌ای نکردیم؛ بنابراین در واگذاری‌ها بر مبنای قانون عمل می‌کنیم.

او افزود: براساس تاکیدات مقام معظم رهبری نباید در امر خصوصی سازی و واگذاری‌ها تعلل کنیم، اما باید دقت شود هیچگونه مشکل اجتماعی نیز به وجود نیاید. هرنوع واگذاری آثار منطقه‌ای دارد، بنابراین طبیعی است نمایندگان نسبت به آن حساسیت بیشتری داشته باشند، برای تمام واحد‌های واگذاری شده که نمایندگان و سایر نهاد‌های نظارتی نسبت به آن اعتراضاتی داشته اند، کارگروه ویژه تشکیل دادیم تا مشکلات را دقیقا بررسی کنند.

دژپسند اظهار کرد: خوشبختانه مشکل شرکت آلومینیوم المهدی کاملا حل شده است به طوری که مورد قدردانی دوستان نیز قرار گرفت، این درحالی است که سرمایه گذار و خریدار شرکت نیشکر هفت تپه مشکلاتی داشته اند، اما سازمان خصوصی سازی کمک‌هایی کرد که مشکلات پیش آمده برای سرمایه گذار و خریدار به جامعه کارگری تسری پیدا نکند؛ بنابراین اکنون در شرکت نیشکر هفت تپه شرایط آرام است و این شرکت آماده توسعه و بهره برداری است. همچنین مصوب شده بود تا بخشی از زمین‌های شرکت کشت و صنعت مغان به عشایر منطقه داده شود و دولت نیز در این موضوع دچار تردید نیست، لذا واگذاری بخشی از زمین‌های این منطقه به عشایر در حال پیگیری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار