متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: تزریق واکسن در مادران باردار سبب کاهش ابتلا به آنفلوآنزا در شیرخوارگان می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مریم جوادیان متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزا A و B سبب عفونت‌های تنفسی می‌شود، گفت: علامت مهم این عفونت تب، سرفه خشک، آبریزش بینی، درد عضلانی و درموارد خاص تهوع و استفراغ، اسهال و علائم سیستمیک است که معمولاً در بالغان سالم تهدید کننده حیات نیست.

او با بیان اینکه زنان باردار استعداد بیشتری برای ایجاد عوارض وخیم بیماری مانند درگیری ریوی دارند، افزود: بیشترین میزان انتقال ویروس در ۴۸ ساعت اول است و این ویروس از طریق قطرات تنفسی منتقل و فرد مبتلا می‌تواند با صحبت کردن به صورت نزدیک به اطرافیان انتقال دهد.

جوادیان با بیان اینکه اختلاف دمای زیاد و قرار گرفتن در سرما می‌تواند بدن را مستعد دریافت ویروس کند، گفت: عفونت شدید در ۱ درصد موارد می‌تواند سبب مرگ و میر مادر شود.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه هریک تا سه سال ممکن است اپیدمی و موارد گسترده بیماری بروز کند، افزود: ویروس آنفلوآنزا A سبب ناهنجاری مادرزادی درجنین نمی‌شود و عفونت‌های شدید مادر موجب سقط درسه ماهه اول، مرگ جنین داخل رحم و زایمان زودرس می‌شود.

او گفت: تصمیم گیری برای تجویز داروی ضد ویروس برای درمان آنفلوآنزا یا پروفیلاکسی دارویی براساس علائم بالینی و فاکتور‌های اپیدمیولوژی است.

جوادیان افزود: شروع درمان نباید براساس نتایج تست‌های آزمایشگاهی به تاخیر بیفتد.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه برای همه خانم‌های باردار که در فصول شیوع آنفلوآنزا هستند واکسن این بیماری توصیه می‌شود، گفت: تزریق واکسن در افراد با بیماری زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری قلبی، آسم و افرادی که دارای نقص ایمنی هستند، ضروری است.

او با بیان اینکه حداقل دو هفته پس از تزریق، واکسن تاثیرات خود را در بدن خواهد گذاشت، افزود: واکسن حدود ۷۰ درصد موارد از بروز بیماری بالینی پیشگیری می‌کند.

جوادیان گفت: شواهدی از اثرات نامطلوب واکسن در مادر و جنین وجود ندارد و ابتلا به آنفلوآنزا در شیرخوارانی که مادران آن‌ها واکسن این بیماری را دریافت نمودند تا ۶ ماهگی کاهش می‌یابد.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه شستشوی مکرر دست‌ها سبب قطع زنجیره عفونت‌های ویروسی می‌شود، افزود: شستن دست‌ها به مدت حداقل ۳۰ ثانیه هر بار با آب و مایع دستشویی یا صابون چند بار در روز، دست ندادن و روبوسی نکردن با دوستان و اطرافیان، رعایت اصول بهداشتی فردی و اجتماعی، استفاده از دستمال کاغذی برای ترشحات بینی ودهان و قرار دادن آن در کیسه زباله در بسته از راه‌های پیشگیری آنفلوآنزا است.

جوادیان با بیان اینکه کودک دارای علائم به مدت ۳ روز به مهدکودک و مدرسه فرستاده نشود، افزود: کسانی که مبتلا به ویروس آنفلوآنزا شدند تا ۴۸ ساعت در محل کار خود حاضر نشوند.

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار