یک کارشناس رسمی دادگستری گفت: اگر موجر یا مستاجر هستید، قبل از بروز مشکل قوانین عقد اجاره را مطالعه کنید.

علی اکبر آقایاری کارشناس رسمی دادگستری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: اگر موجر یا مستاجر هستید، قبل از بروز مشکل قوانین عقد اجاره را مطالعه کنید آشنایی با مسائل حقوقی در این مورد از خسارات جبران ناپذیر آینده جلوگیری می‌کند.

آقایاری افزود:در ابتدا لازم است تعریف اجاره از دیدگاه قانون بیان شود، به استناد ماده ۴۶۶ قانون مدنی  "اجاره عقدی است که به موجب آن مستاجر مالک منافع عین مستاجره می‌شود، اجاره دهنده را موجر و اجاره کننده را مستاجر و مورد اجاره را عین مستاجره می‌گویند. "

او ادامه داد:مهم‌ترین عمل در اجاره کردن هر مالی بستن قرارداد اجاره بین طرفین است که این قرارداد باید به صورت قانونی بین طرفین منعقد شود.

این کارشناس رسمی دادگستری اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از افراد به دلایل مختلف انعقاد قرارداد را بی اهمیت می‌دانند مخصوصا اگر قصد تنظیم اجاره نامه با افراد نزدیک و آشنایان را داشته باشند، به دلیل اعتماد، رودربایستی و یا مسائل دیگر از نوشتن قرارداد اجاره خودداری می‌کنند.
 
آقایاری ادامه داد:با توجه به بروز مشکلات احتمالی توصیه می‌شود اگر اجاره نامه را حتی با افراد نزدیک خود منعقد می‌کنید، آن را به صورت قانونی پیگیری و در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسانید تا در آینده مسائل کوچک منجر به اختلافات بزرگ نشود.

او بیان کرد: قراردادی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده و به ثبت رسیده باشد، قرارداد رسمی است. سایر قرارداد‌های از جمله قراردادی که در بنگاه معاملات املاک و با استفاده از فرم‌های اتحادیه تنظیم می‌شود قرارداد‌های عادی هستند.

این کارشناس رسمی دادگستری ادامه داد:قرارداد‌های عادی صرفا در صورتی مشمول قانون سال ۷۶ می‌شوند که این شرایط را دارا باشد:مدت اجاره در آن قید شده باشد/در دو نسخه تنظیم شده باشد/به امضای موجر و مستاجر و دو نفر شاهد رسیده باشد.

آقایاری در خصوص یکی از مواردی که منجر به بطلان عقد اجاره می‌شود عنوان کرد: در اجاره مسکن باید مدت اجاره معین باشد و الا اجاره باطل است. مدت اجاره از روزی شروع می‌شود که بین موجر و مستاجر توافق شود و اگر در عقد اجاره ابتدای مدت ذکر نگردد زمان انعقاد قرارداد محسوب خواهد شد.

او اظهار کرد: تعمیرات و کلیه مخارجی که در مورد اجاره برای امکان بهره برداری از آن لازم است برعهده مالک است مگر آن که در اجاره نامه خلاف آن قید شود و نیز پرداخت هزینه‌های مربوط به اسباب و لوازمی که برای استفاده از مورد اجاره ضروری است برعهده مالک است مانند نصب آبگرمکن یا شوفاژ

این کارشناس رسمی دادگستری بیان کرد: به مفاهیم کاربرده شده در اجاره نامه توجه کنید و اگر کلمه‌ای نوشته شده که معنای آن را به صورت دقیق نمی‌دانید از مشاورین حقوقی و بنگاه داران کمک بگیرید.

آقایاری در خصوص ساخت و ساز در ملک اجاره شده گفت: اگر مستاجر بدون اجازه موجر در خانه یا زمینی که اجاره کرده است ساخت و ساز کند یا درختی بکارد موجر حق دارد که آن را از بین ببرد و اگر در اثر این عمل نقصی به بنا یا زمین مورد اجاره وارد شود بر عهده مستاجر خواهد بود.

او بیان کرد:اگر موجر مبلغی به عنوان ودیعه یا تضمین یا قرض الحسنه از مستاجر دریافت کرده باشد تخلیه و تحویل مورد اجاره موکول به استرداد آن سند یا وجه به مستاجر خواهد بود.

این کارشناس دادگستری گفت:در اجاره نامه باید محل مورد اجاره و ملحقات آن از جمله تلفن، پارکینگ و انباری قید شود. همچنین در صورتی که قرارداد اجاره برای مقصود خاصی مثلا سکونت مستاجر است، این موضوع نیز در قرارداد ذکر شود.

آقایاری در خصوص اهمیت حضور شاهد در هنگام انعقاد قرارداد اجاره عنوان کرد:حضور دو شاهد و امضای اجاره نامه از طرف آن‌ها در هر صورت به نفع شماست در صورتی که دو شاهد ذیل اجاره نامه را امضا کنند در هنگام بروز نقض مفاد اجاره نامه نیازی به مراجعه به دادگاه‌های عمومی نخواهد بود بلکه طرفی که ناراضی است می‌تواند با ارائه اجاره نامه به شورای حل اختلاف محلی مورد شکایت خود را بررسی کنند.

او خاطرنشان کرد:در مورد ملک‌هایی که دارای لوازمی هستند که در اجاره نامه قید می‌شود قبل از بستن قرار داد اجاره از سلامت لوازم اطمینان حاصل کنید؛ چون در صورت بروز مشکل موجر می‌تواند ادعا کند که لوازم را سالم در اختیار شما قرار داده است.
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار