در مراسم طرح ملی نهضت سبز که در کمربندی باغین، ماهان همزمان با سراسر کشور برگزار شد، مسئولان و اقشار مختلف مردم با کاشت نهال به داشتن ایرانی سرسبز، کمک کردند.

اعتبار میلیاردی برای نهال کاری مهدی رجبی زاده مدیر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان در حاشیه این طرح در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با بیان اینکه امروز ۱۴ آذر در سراسر کشور به نام روز بسیج همگانی نهالکاری برای ایرانی سرسبز نامگذاری شده است، گفت: امروز در کل کشور پروژه‌های نهالکاری سازمان جنگل‌ها آغاز می‌شود و برنامه ریزی شده در این روز ۱۴ میلیون اصله نهال در سراسر کشور کاشته شود.

او با بیان اینکه این طرح در استان کرمان نیز اجرا می‌شود، افزود: کاشت حدود۳۵۰ هزار اصله نهال از سوی مردم و مسئولان از امروز در سراسر استان آغاز می‌شود.

رجبی زاده با اشاره به مکان کشت نهال که از بیابان‌های شهر کرمان است، گفت: در این مکان عملیات بیابان زدایی با کاشت درختان تاغ در عرصه‌ای ۲۰۰ هکتاری از امروز آغاز می‌شود و امیدواریم این پروژه تا دو ماه آینده به پایان برسد.

او با بیان اینکه پویش مردمی بسیج همگانی در تمامی شهرستان‌های استان اجرا می‌شود، بیان داشت: نهال‌هایی که کاشته می‌شوند، براساس اقلیم مناطق متفاوتند و شامل: گونه هایی، همچون: بنه، بادام کوهی، تاغ، کهور و گیاهان مشابه هستند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان اینکه اعتبار این پروژه، بیشتر حضور مردم و اتکا به توان مردم است، گفت: این پروژه ادامه دار است و حداقل اعتباری که در چارچوب این پروژه تا پایان دوره کاشت، یعنی: حدود نیمه بهمن هزینه می‌شود، ۱۵ میلیارد تومان است.

او گفت: تا پایان بهمن حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شمال استان، در قالب اعتبارات دولتی زیر پوشش عملیات صرفا نهالکاری و حدود ۱۰ هزار هکتار با کمک معین‌های اقتصادی، فعالان بخش اقتصادی و گروه‌های مردم نهاد زیر کشت نهالکاری یا بذرکاری می‌روند.

او هدف از اجرای این طرح را افزایش پوشش گیاهی، جلوگیری از حرکت شن‌های روان، جلوگیری از پدیده گرد و غبار، تلطیف هوا و ایجاد ایرانی سرسبز و استانی سرسبز عنوان کرد.

در این مراسم اشک مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری کرمان نیز با اشاره به این کار گفت: این عمل عامل عمران و آبادانی است و سبب می‌شود، بهتر نفس بکشیم.

وی با بیان اینکه مردم در استان کرمان که کویری است، قطعا قدر درخت را بهتر می‌دانند، به تأکیدات رهبری برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و کاشت درخت نیز اشاره کرد و افزود: هیچ توسعه‌ای در هیچ جای دنیا بدون حفاظت از محیط زیست پایدار نمی‌ماند.

اشک با بیان اینکه کاری که منابع طبیعی می‌کند، حفظ حیات تمدن استان است به ترویج این فرهنگ در جای جای استان اشاره کرد و بیان داشت: محافظ اصلی جنگل‌های موجود مردم هستند.

او گفت:این فرهنگ در استان کرمان جا افتاده است که اگر شاخه‌ای از درختی می‌شکند، فعالان مختلف در فضای مجازی و جا‌های دیگر برای انعکاس و پیگیری این موضوع تلاش می‌کنند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار