کاخ تچر به دلیل وجود خطوط مختلف از دوران هخامنشی تا دوره قاجار موزه تغییر و تحول خط ایران نامیده می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،کاخ (تَچَر)، کاخ (تچرا)، تالار (آینه) یا کاخ اختصاصی داریوش در بنای جهانی تخت جمشید به معنای خانه زمستانی، از نخستین کاخ‌هایی است که بر روی صفه تخت جمشید کشف شد و در یکی از کتیبه‌ها (تچر) خوانده شده است.

سنگ‌های کاخ تچر خاکستری است به طوری که عکس آدمی در آن می‌افتاده و به همین دلیل در این اواخر آن را (آینه خانه) یا (تالار آینه) هم می‌خواندند.

از زمان هخامنشیان سه خط ایلامی، بابلی و پارسی باستانی در جهان مرسوم بوده که هر سه، روی دو جرز روبروی هم در بخش جنوبی قرار گرفته اند، بعد از زمان هخامنشیان، کتیبه خط پهلوی در دوره ساسانی نگاشته شده است و بعد از آن انواع و اقسام خط‌های کوفی و اسلامی در این کاخ دیده می‌شود که خطوط نسخ، نستعلیق، نستعلیق شکسته و خط ارمنی هم در این مجموعه وجود دارد.

ازمیان نوشته‌های بعدی دو کتیبه به خط کوفی (زبان عربی) از عضدالدوله دیلمی باقی‌مانده‌است که اولی در هشت سطر، بر بدنه شرقی درگاه سنگی، میان ایوان و تالار سمت ایوان، نگاشته شده‌است.

به دلیل کوچک بودن فضا و نبود گنجایش زیاد گردشگر، این کاخ موزه برای بازدید عموم بسته است و تنها از نمای بیرون می‌توان آن را نظاره کرد و به همین دلیل مقرر شده است، عکس کتیبه‌های موجود در این کاخ موزه چاپ و در معرض دید عموم قرار گیرد.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.