رئیس کتابخانه مجلس گفت: مطالعات پارلمانی گسترده برای پیشرفت کشور در قالب قانون و اندیشه مؤثر است.

کتابخانه مجلسبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام سید علی عماد رئیس کتابخانه مجلس در هفتمین همایش تاریخ مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی از اسناد تاریخی در دوره دیکتاتوری رضاخان، گفت: یکی از عوامل رضا خان قبل از انتخابات مجلس طی تنظیم سندی درباره معرفی برخی نمایندگان نوشت که فلانی جاهل است یا مزدور یا آنکه خائن، احمق و فایده خواه و ... است. اما سرافرازی ماست که حتی مخالفان در وصف مدرس بوده، مخالف، ملی عاقل و به جای عنوان‌هایی مانند پایدار و با استقامت از عبارت لجوج استفاده کردند.

رئیس کتابخانه مجلس افزود: مایه قدردانی است که حتی مخالفان در ادبیات و فرهنگ ملی و دینی ما از شهید مدرس به دلیل عاقل بودن قدرشناسی کرده و ما اکنون او را نماد قانون‌گذاری در ایران می‌دانیم.

عماد تصریح کرد: کتابخانه مجلس شورای اسلامی با توجه به مأموریت خود و بر اساس اسناسنامه مصوب یک کتابخانه تحقیقاتی است که ضمن گردآوری اسناد مرتبط با نهاد قانون‌گذاری موظف است تا مجموعه‌ای از مطالعات را درباره پارلمان و تاریخ پارلمان انجام دهد.

او بیان کرد: با ایده جعفریان رئیس قبلی کتابخانه مجلس و پشتیبانی آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی همایش‌های تاریخ مجلس شکل گرفت که تا کنون ۶ دوره آن برگزار شده است.

رئیس کتابخانه مجلس کتابخانه مجلس برای اینکه بتواند نقش خود را انجام دهد، در ۳ سال اخیر با مصوباتی گروه‌های تخصصی پژوهشی را تشکیل داده که این گروه‌ها شامل مطالعات ایران شناسی، مطالعات اسلام‌شناسی، مطالعات اسناد و متون پارلمانی، مطالعات اسناد تاریخی و مطالعات ایران‌شناسی می‌شود که هفتمین همایش تاریخ مجلس حاصل مطالعات گروه‌های اسنادی و مطالعات پارلمانی است.

عماد با بیان اینکه ۳ نهاد پژوهشی در قوه مقننه وجود دارد، افزود: مرکز پژوهش‌ها، کتابخانه مجلس و مرکز تحقیقات اسلامی که هر کدام وظایف جداگانه‌ای دارد، مرکز پژوهش‌ها بر روی مباحث نظری، کاربردی، راهبردی و میدانی مربوط به قانون‌گذاری بر نحوه قانونی تحقیقات می‌کند، کتابخانه مجلس مطالعات پیشینی و تاریخ پژوهشی را درباره پارلمان انجام می‌دهد و مرکز تحقیقات اسلامی هم حوزه مطالعات اسلامی را شامل می‌شود.

او بیان کرد: مطالعات پارلمانی گسترده و الزامی برای پیشرفت کشور است و این پیشرفت باید در قالب قانون و اندیشه باشد.

رئیس کتابخانه مجلس با اشاره به طرح‌های در دست اقدام کتابخانه مجلس، گفت: طرح جامع‌شناسی مجلس در حوزه مقالات و پایان‌نامه‌ها، راه‌اندازی بخش و تالار کتابخانه پارلمانی که در هفته پژوهش انجام می‌شود، تهیه نظام موضوعات یا عرصه مطالعات پارلمانی و قانون‌گذاری، طرح تدوین تاریخ مجلس به عنوان یک مجموعه کلان با پیشنهاد آقای لاریجانی، طرح تأسیس رشته مطالعات قانون‌گذاری به عنوان یک رشته مطالعات حقوقی با گرایش مطالعات پارلمانی در پردیس دانشگاه تهران و ... از طرح‌های در دست اقدام کتابخانه مجلس است.

عماد در پایان با گرامیداشت یاد سامری، گفت: او از قضات شریف ایران قبل از انقلاب بود که مجموعه‌ای از آثار و اسناد تاریخی این مرحوم توسط خانواده وی به کتابخانه مجلس تقدیم شده که اکنون در دست بررسی است.

در این همایش امیرعبداللهیان معاون بین‌الملل رئیس مجلس، حسن زمانی معاون رئیس مجلس و همچنین سفرای کشور‌های فلسطین، گرجستان، ارمنستان، یمن و یونان حضور داشتند.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار