شیوع علایم آنفولانزا، ناگهانی، همراه با تب بالا، بدن درد، سردرد و بعضاً مشکلات گوارشی است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فریدون رحمانی متخصص بیماری‌های عفونی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: شیوع علایم آنفولانزا ناگهانی، همراه با تب بالا، بدن درد، سردرد، گلو درد و بعضاً مشکلات گوارشی همچون اسهال و تهوع است.

او افزود: هر سه تا چهار سال یکبار اپیدمی آنفولانزا اتفاق می‌افتد و امسال با توجه به سرمای زودهنگام، بیماری از دو تا سه هفته گذشته آغاز و تا دو هفته آینده ادامه پیدا خواهد کرد.

رحمانی اضافه کرد: این بیماری هر ساله در تمامی کشور‌های نیم کره شمالی با آب و هوای سرد در ایامی از سال، شیوع دارد.

او ادامه داد: با بررسی‌های آزمایشگاهی امسال آنفولانزای نوع A، H ۱ N ۱ و H ۳ N ۲ و پس از آن نوع B با شیوع کمتر، بیشتر از سایر آنفولانزا‌ها بیماران را درگیر کرده است.

رحمانی در ادامه به افرادی که در معرض خطر عوامل آنفولانزا قرار دارند توصیه کرد: ضمن رعایت بهداشت فردی به شدت از دست دادن و دیده بوسی با افراد با بیماری حاد تنفسی خودداری و با مصرف مایعات گرم، آبمیوه‌های تازه، مرکبات و تغذیه مقوی از ابتلا به بیماری پیشگیری نمایند.

او، از افراد مبتلا به بیماری حای حاد تنفسی نیز خواست: ضمن استراحت کافی و پرهیز از حضور در مراکز تجمعی، حین سرفه و عطسه از دستمال استفاده و سپس آن را به شیوه کاملاً بهداشتی دفع نمایند تا از شیوع بیماری پیشگیری کنند.

رحمانی، شست و شوی مرتب دست‌ها با آب و صابون و استفاده از مواد ضدعفونی کننده و ژل‌های شست و شو را از دیگر نکات حائز اهمیت در پیشگیری از آنفولانزا برشمرد.

او، روند درمان آنفولانزا در بیماران مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای را معمولاً پنج روز و مبتلایان بستری در ICU را تا ۱۰ روز، همراه با افزایش دوز دارو و در سایر افراد فاقد بیماری زمینه‌ای حدود سه روز اعلام کرد و افزود: داشتن استراحت کافی و تغذیه مقوی از مهمترین راه‌های درمان این بیماری است.

رحمانی، در خصوص زمان مناسب برای تزریق واکسن آنفولانزا گفت: اواخر شهریور ماه و اوایل مهر ماه بهترین زمان تزریق واکسن است اگر چه برای افراد در معرض خطر که تا کنون واکسن را تزریق نکرده اند همچنان توصیه می‌شود نسبت به تزریق آن اقدام نمایند.

او، زنان باردار، بیماران مبتلا به بیماری پیشرفته ریوی، کلیوی و قلبی و ضعف سیستم ایمنی، کودکان و سالخوردگان را از گروه‌های در معرض خطر نام برد.

رحمانی ادامه داد: واکسن برای افراد در معرض خطر سالی یک بار و برای کودکان زیر شش سال که اولین بار تزریق را انجام می‌دهند در سال اول دوبار تزریق می‌شود.

او گفت: هم اکنون واکسن‌های هلندی و فرانسوی آنفولانزا در بازار موجود و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌ها نسبت به تهیه آن اقدام نمایند.

انتهای پیام/ف

واکسن آنفولانزا در داروخانه‌ها موجود است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار