مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در قزوین مشاهده نشده است و اولین استان در کنترل و عدم شیوع این بیماری هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،  دکتر زینالی در جلسه قرارگاه پدافند زیستی استان تاکید کرد: در ۲۰ ماه اخیر با توزیع ۱۶ میلیون دُز واکسن هیچ مورد مشکوکی از ابتلا پرندگان و طیور بومی و صنعتی به آنفلوآنزای فوق حاد در استان قزوین گزارش نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان افزود: پارسال ۲ مورد از طیور صنعتی و بومی در استان بر اثر ابتلا به این بیماری تلف و بیش از ۹ هزار قطعه معدوم شدند.

زینالی ظرفیت واحد‌های نگهداری طیور در استان را ۲۶ میلیون قطعه اعم از اجداد، مادر، تخم گذار و گوشتی بیان کرد و افزود: ۱۱ میلیون قطعه طیور در معرض خطر قرار دارند.

او بیشترین تراکم واحد‌های نگهداری طیور را به ترتیب آبیک، تاکستان و قزوین بیان کرد.

 واکسیناسیون رایگان بیماری نیوکاسل

مدیرکل دامپزشکی در ادامه از آغاز واکسیناسیون رایگان طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل خبر داد و افزود: این طرح در ۲۶۴ روستا آغاز شده است.

زینالی گفت: به منظور افزایش سطح ایمنی طیور بومی علیه این بیماری و در نهایت قطع چرخه تکثیر ویروس و انتقال به طیور صنعتی، طرح رایگان واکسیناسیون طیور بومی با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت، بصورت آشامیدنی آغاز شده است.

به گفته مدیرکل دامپزشکی اگز اعتبار مورد نیاز این طرح اختصاص یابد، ظرف سه ماه آینده طیور بیش از ۹۰۰ روستای استان علیه بیماری نیوکاسل واکسینه می‌شوند.

او افزود: نیوکاسل از بیماری‌های مسری است که تقریبا همه پرندگان را در سنین مختلف مبتلا می‌کند و در مواردی حتی بدون بروز نشانه‌ای از بیماری باعث مرگ و میر صد در صدی طیور بومی می‌شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار