مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: تا کنون هیچ موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

زینالی مدیرکل دامپزشکی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، گفت:  نزدیک به دو سال است که طرح واکسینه کردن طیور علیه بیماری آنفلوانزا در استان در حال اجراست که با توجه به اجرای این طرح و رعایت موارد بهداشتی مرغداران از ابتدای پارسال تا کنون هیچ موردی از این بیماری در طیور استان مشاهده نشده است.

به گفته او، از تیرماه پارسال تا کنون، بیش از ۱۴ میلیون دُز واکسن آنفلوانزا در مزارع پرورش مرغ مادر و تخم گذار استان استفاده شده است.

زینالی افزود: باتوجه به شروع فصول سرد سال و آغاز مهاجرت پرندگان مهاجر به مناطق گرمسیر، خطر انتقال و شیوع بیماری‌های ویروسی طیور به ویژه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان افزایش می‌یابد که به مدیران واحد‌های پرورش طیور توصیه می‌شود مراقبت‌های بهداشتی- قرنطینه‌ای (امنیت زیستی) را در مزارع صنعتی بیشتر کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: کنترل تردد افراد و وسایل نقلیه به داخل واحد، تهیه نهاده از منابع معتبر، انجام برنامه ضدعفونی منظم و مستمر محوطه داخلی مزارع، نگهداری و دپوی کود تولیدی طبق ضوابط دامپزشکی، بررسی و رصد میزان مصرف دان و آب گله و همچنین میزان تولید و تلفات، و در نهایت گزارش موارد افزایش ناگهانی تلفات به اداره دامپزشکی شهرستان اقداماتی است که باید مدیران واحد‌های پرورش طیور مد نظر قرار دهند.

او اضافه کرد: مرغداران در صورت بروز هر گونه تلفات غیر متعارف طیور، مراتب را به اداره دامپزشکی اطلاع دهند.

انتهای پیام/ک

پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار