آیت الله مبلغی گفت: اگر فقهای اسلام بخواهند فقه آب را فعال کنند، باید اول از همه بر دانش «روش شناسی تعامل فقهی با آب» تمرکز کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،آیت الله احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری در جلسه افتتاحیه کنفرانس بین المللی «فقه آب در شریعت اسلامی و ابعاد تمدنی آن» در کشور عمان گفت: تا زمانی که این روش، شناخته و به کار گرفته نشود، تلاش ما در بررسی فقهی مسائل مربوط به آب کم اثر است.

او همچنین شناخت دقیق موضوع آب و ابعاد اجتماعی، حقوقی و بین المللی آن در جهان جدید، تزریق تز اسلامی آب برای انسان (الناس شرکاء فی الماء) به اجتهاد معطوف به آب، تزریق زوایای حقوقی به اجتهاد معطوف به آب، تزریق نظریه‌های فقهی به فرایند استنباط احکام آب و ایجاد سایه‌های وسیع از قواعد فقهی و انتشار آن بر روی اجتهاد معطوف به آب را عناصر پنجگانه روش تعاملی فقهی با آب ذکر کرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به ضرورت شناخت دقیق موضوع آب و ابعاد اجتماعی، حقوقی و بین المللی آن در جهان جدید، در این زمینه باید عنوان کرد: سنخی از موضوعات وجود دارند که در بستر تحولات اجتماعی تطور پیدا می‌کنند و آب یکی از این موضوعات است.

آیت الله مبلغی تصریح کرد: آب در حالی که یک مسئله اساسی و پایدار بشر است (بلکه شاید هیچ چیز به اندازه آب در زندگی انسان ثبات ندارد) با این وصف بر این موضوع ثابت بشری تحولاتی عارض شده و می‌شود که آن را به مثابه یک موضوع نو در جامعه ظهور می‌بخشد.

او افزود: اگر بخواهیم محور‌های پدیده‌های حاصل شده نسبت به آب را در زندگی جدید انسان ارائه کنیم، باید به پدیده‌هایی همچون: کمبودی آب، گسترش مصرف آب (میزان، سطح و انواع آن)، گسترش قلمرو آلودگی آب و ظهور انواع جدید آلوده سازی آب، توسعه فناوری کنترل آب به منظور حفظ و ذخیره آن برای مصارف خاص و برنامه ریزی شده، پدیده فراتر رفتن مسئله ازدحام حقوق نسبت به آب از سطح بین دو روستا به سطوحی وسیع‌تر (بین کشور‌ها و...) و مطرح شدن موضوعات حساس حقوقی بین ملت‌ها بر سر آب‌های مشترک و پدیده‌های دیگر اشاره کنیم.

آیت الله مبلغی تصریح کرد روند توجه دادن مطالعات فقهی به سمت این قبیل موضوعات که در عین پایدار بودن، مستعد پذیرش ابعاد اجتماعی در بستر و عمق تحولات اجتماعی را دارند، از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است.

استاد حوزه علمیه قم یادآورشد: حقیقت این است که اسلام به آب هویتی بشری داده است تکوین و تشریع اسلام، هردو در مورد آب بر محور بشر قرار گرفته است یعنی بشر را از آب آفریده (وَهُوَ الَّذِی خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَرًا) و از سوی دیگر شریعت هم آمده و آب را مشترک بین همه انسان‌ها قرار داده است (الناس شرکاء فی الماء).

او افزود: در این چارچوب درست نیست که اجتهاد معطوف به آب در غیاب عنصر اندیشه دینی «انسان صاحب آب است»، صورت بگیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری  تصریح کرد: این تزریق از آن جهت ضروری است که ما استنباط فقهی احکام آب را در خلاء، به دور از واقعیت و بدون نگاه به راه حل‌های مؤثر در قبال آب یا اختلاف‌های اقوام بر سر آب شکل ندهیم.

آیت الله مبلغی ادامه داد: تا زمانی که حرکت اجتهاد ما از یک سکوی پرش محدود یا تشکیل یافته از دیدگاه‌های نژادی و انحصاری انجام بپذیرد باید اذعان کرد که ما فاقد آمادگی برای استنباط احکام آب آنگونه که خالق انسان در تکوین و تشریع عمل کرده است می‌باشیم.

عضو مجلس خبرگان یادآورشد: ارائه نظرات پراکنده و ناسازگار در مورد آب صحیح نیست. باید ما از طریق نظریه پردازی دقیق به تفکر فقهی عمیق‌تر برسیم تا بتوانیم از خاستگاه قوی فکری - فقهی به سمت توسعه مؤثر و هوشمندانه احکام ناظر به مسائل مربوط به آب حرکت کنیم.

او افزود: فقدان نظریه یکی از دو مشکل را به وجود می‌آورد: یا به مشکل تکرارگویی می‌افتیم یا قادر به ارائه نگاه منسجم به مسائل نو پیدای مربوط به موضوع نمی‌شویم.

آیت الله مبلغی ادامه داد: آب یک موضوع چندلایه تحول پذیری در گذر زمان، گستره پذیری در بستر جامعه و قادر بودن برای ایفای نقش مهم در جهت برقراری پیوند بین آسمان و زمین، ماده و روح و فیزیک و متافیزیک می‌باشد.

عضو مجلس خبرگان با اشاره به ضرورت ایجاد سایه‌های وسیع از قواعد فقهی و انتشار آن بر روی اجتهاد معطوف به آب یادآورشد: برای تمرکز بر قواعد فقهی آب، سه مرحله «تشخیص و ارائه قواعد عام فقهی برای آب»، «کشف و ارائه قواعد ویژه فقه مربوط به آب» و «تکمیل فرایند دستیابی به قواعد از طریق اصطیاد قواعد بیشتر بر اساس شریعت» را باید فعال کنیم.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار