به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بنفشه زهرایی مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهرهوری آب و آبفای وزارت نیرو در آیین امضای تفاهمنامه سازمان بسیج جامعه زنان کشور با وزارت نیرو که در زمینه مصرف بهینه آب و برق امضا شد، با اشاره به سطح نامناسب سواد آبی جامعه ما گفت: برای موفقیت در مدیریت مصرف، آموزش و ارتقای سطح سواد آبی جامعه بسیار حائز اهمیت است که آموزش مادران و بانوان اولین گام اساسی در این زمینه محسوب میشود.
وی افزود: تربیت فرزند در خانواده و تاثیرپذیری او از مادر یا معلم بسیار بالاتر و اثربخشتر از از قوانین و مقررات دولتی است.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهرهوری آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به اینکه در حوزه مدیریت مصرف آب دو دسته کار کلی در این وزارتخانه دنبال میشود، گفت: یکی از این موارد "ابزارهای مصرف" است که در تلاش هستیم مطابق استانداردهای روز تصحیح و ترویج شود تا مصرف آب توسط این ابزارها کاهش پیدا کند.
زهرایی ادامه داد: بخش دیگر معطوف به تصحیح رفتار مصرف کنندگان است که طبق برنامهریزیهای انجام شده در تلاش هستیم نحوه استفاده از آب را آموزش داده و اصلاح کنیم.
وی گفت: همکاریهایی که در قالب این تفاهمنامه دیده شده میتواند هم روی جنبههای رفتار مصرف، هم ترویج استفاده صحیح از ابزارهای مصرف مفید و اثرگذار باشد.
"عبدالصاحب ارجمند" مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو نیز گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، در شبکه برق تقریبا ۳۰ درصد امکان صرفهجویی وجود داشته و به عبارتی حدود ۱۵ هزار مگاوات در شبکه موجود برق زمینه صرفهجویی و مدیریت مصرف داریم.
وی این میزان صرفهجویی را معادل حدود ۳۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری در شبکه انتقال و توزیع عنوان کرد و افزود: اگر در آینده به توسعه برق صنایع کشاورزی و پوشش آن نیاز داشته باشیم دو راه داریم؛ یا باید به همین میزان سرمایهگذاری جدید کنیم یا ظرفیت موجود را به نحوی مدیریت کنیم که بدون کاهش رفاه و تولید ناخالص ملی بتوانیم برای سایر مصارف ذخیره داشته باشیم.
بیشتر بخوانید:امکان ترانزیت از طریق آبهای آزاد میان ایران و تاجیکستان
مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو ادامه داد: از مجموع ۱۵ هزار مگاوات زمینه صرفهجویی و مدیریت مصرف، حدود ۵۰ درصد به ظرفیتهای فنی و ۵۰ درصد به ظرفیتهای غیرفنی شامل مباحث اجتماعی، فرهنگی و آموزشی مرتبط میشود که میتواند روی این موضوع تاثیرگذار باشد.
وی اضافه کرد: در ظرفیتهای اجتماعی و فرهنگی به میزان ۱۵ میلیارد دلار، زمینه مدیریت مصرف وجود دارد که بسیار کمتر از سرمایهگذاری در بخشهای فنی بوده درحالیکه اثرگذاری و ماندگاری بیشتری دارد.
ارجمند، حوزه بانوان را دارای بیشترین میزان اثرگذاری در زمینه مدیریت مصرف دانست و گفت: در زمینه اقدامات انجام شده در راستای ترویج فرهنگ صرفهجویی، بانوان میتوانند تاثیرگذارترین قشر در این زمینه باشند.
انتهای پیام/