عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی تلاش بیشتری کند تا دولت‌ها برای جبران کسری بودجه تقاضای برداشت از صندوق توسعه ملی نداشته باشند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه صندوق توسعه ملی را می‌توان مسئله‌ای وسوسه انگیز برای دولت‌ها دانست، گفت: نمایندگان برای تغییر سازوکار استفاده از این صندوق، با تغییر اختیارات مدیران عامل در دولت احمدی نژاد، مجوز برداشت را فقط در اختیار رهبری قرار دادند.

او با بیان اینکه متأسفانه دولت‌ها در هر سالی با اعمال فشار مجوز برداشت از صندوق را می‌گیرند، ادامه داد: اگر امکان برداشت اتفاق نیفتد، به نوعی دلیل حل نشدن مشکلات، مخالفت رهبری بیان می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه پارلمان به دنبال مقابله با برداشت از صندوق توسعه ملی به دست دولت‌هاست، یادآور شد: اراده همه کشور‌ها برداشت کمتر از این مبالغ بوده تا به عنوان صندوق ذخیره آیندگان باشد. همه دنیا به ویژه کشور‌های همسایه ما با انجام این کار، باعث درآمدزایی و وام دهی به بانک‌ها هم شده‌اند.

جعفرزاده ایمن آبادی گفت: نمایندگان در کمیسیون تلفیق، مجوز برداشت از صندوق را از دولت‌ها را با گرفتن مجوز از رهبری می‌پذیرند، با صدور مجوز برداشت از صندوق به دست رهبری، ما نمی‌توانیم با آن مخالفت کنیم.


بیشتر بخوانید: برداشت از صندوق توسعه ملی نقدینگی را افزایش می‌دهد


او یادآور شد: البته بخشی از این مسئله اجتناب ناپذیر است؛ برای نمونه در دور قبلی مقام معظم رهبری پیشنهاد دولت برای برداشت از صندوق را جهت بحث به مجلس فرستادند که کمیسیون تلفیق بعضی از موارد پیشنهادی دولت را نپذیرفت؛ این موضوع وظیفه نمایندگان را سنگین‌تر می‌کند و رهبری هم بر اساس نظرات نمایندگان رأیشان را اعلام کردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: تا به الان از طرف دولت آقای روحانی برداشت اضافی از صندوق توسعه اتفاق نیفتاده، ولی امکان دارد در ماه‌های پایانی سال از صندوق قرضی را بگیرد. این احتمال دور از ذهن نیست، چراکه ممکن است برای پرداخت پاداش‌ها و... دچار کسری‌هایی بشویم.

جعفرزاده ایمن آبادی ابراز امیدواری کرد: سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی تلاش بیشتری کند تا چنین کسری‌هایی نداشته باشیم؛ زیرا فرار مالیاتی در کشور بسیار زیاد است. مطابق گزارش دستگاه‌های نظارتی، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های دولتی مالیات پزشکان ما را برداشت نمی‌کنند و اینجا هم فرار مالیاتی رخ می‌دهد.

نماینده مردم رشت با بیان اینکه دولت در جریان اخیر اشتغال‌زایی مجوز برداشت ۱.۵ میلیارد دلار گرفت، گفت: در حال حاضر یکی از چالش‌های این موضوع، تقاضای برداشت از صندوق توسعه برای حل مسئله انباشت زباله‌های شمال کشور است. این اتفاق نشان می‌دهد که با وجود اهمیت به مسئله انباشت زباله، موضوع مذکور در اولویت نبوده است و رهبر معظم انقلاب هم به دولت گفتند که چرا برای این موضوع بودجه تعریف نکردید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سروش 110
۰۱:۲۸ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
چرا و تا كي بايد فرار مالياتي در كشور باشد
دولت ها كي لازم و مجبور ميشوند كه نظام مالياتي كشور را درست كنند
از من كارمند كلي ماهانه ماليات برداشت ميشود ولي ايا پزشكي كه اين همه درآمد ماهانه دارد باز هم ماليات ميدهد
نمي خواهد 20 % 30 % بدهد همون 10 % در آمدش را بدهد
باور كنيد نيازي به افزايش در آمد دولت از طريق افزايش قيمت بنزين و حامل هاي انرژي نبود و نيست
اخه تا كي
آخرین اخبار