هاشمی رفسنجانی درباره نقش نهاد‌های حاکمیتی در کاهش و کنترل آلودگی هوا توضیحاتی داد.

بسهم ۷۵ درصدی دولت در آلودگی هوای پایتخت/ مصوبات ۲۰ سال گذشته از سوی دلت هنزو زمین ماندهه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران درباره نقش دستگاه‌ها در کاهش آلودگی هوای پایتخت گفت:من باید صحبت خود را به گونه‌ای شروع کنم که شهروندان بدانند موضوع آلودگی هوا یک موضوع مناسبتی شده است ما سالانه در زمان بحران به فکر حل آن می‌افتیم.

رئیس شورای شهر تهران افزود: به نظر من باید موضوع آلودگی هوا را باید از شکل مناسبتی خارج کنیم و از رسانه می‌خواهم کمک کند مشکل آلودگی هوا از شکل مناسبتی خارج کند.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر این نکته که قوانین خوبی در حوزه حمل و نقل وجود دارد، گفت: ما درمجلس قوانین خوبی داریم و این قوانین را ابلاغ می‌کنیم، اما به آن عمل نمی‌شود و به عنوان مثال به اولین قانون که برای ۲۰ سال گذشته است اشاره می‌کنم که به نام قانون هوای پاک نامگذاری شداما در عمل عملیاتی نشد.

او ادامه داد: باید قبول کنیم منشا آلودگی هوا در دو حوزه منازل وخودرو‌ها تقسیم بندی می‌شود که در بخش اول که مربوط به منازل است شهروندان ما عادت کردند که هم شوفاژ روشن می‌و پس از افزایش دمای محیط همزمان پنجره را باز می‌کنند.

رئیس شورای شهر تهران افزود:در زمینه مسائل گرمایشی دیگر کشور‌های دنیا به سمت حذف سوخت فسیلی پیش رفته اند و ما در بین دستگا‌های مدیریتی برای حذف سوخت فسیلی اختلاف نظر‌های زیادی داریم که سبب شده به نتیجه واحدی نرسیم.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر نقش حاکمیت در کاهش آلودگی هوای پایتخت گفت: حاکمیت باید تصمیم بگیرید این پرت انرژی را بپذیرد و یا رد کند ه ویژه آنکه به دلیل قیمت پایین سوخت اسراف در از سوی شهروندان در این بخش زیاد است.

او ادامه داد: خیلی از کشور‌های توسعه یافته به این سمت رفتند که برق را جایگزین سوخت فسیلی کنند.

رئیس شورای شهر تهران در تشریح نقش خودرو‌ها در آلودگی هوا گفت: بخش دیگر آلودگی هوا موضوع خودرو محوری است که دولت باید تصمیم بگیرد خودرو‌های با کیفیت با مصرف سوخت پایین وارد کشور کند، زیرا مصرف سوخت خودرو‌های داخلی بسیار بالاتر از نرم جهانی است.

هاشمی رفسنجانی گفت: علت ۷۵ درصد آلودگی هوا تصمیم‌های حاکمیتی است.

او ادامه داد: سهم مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوا ۲۵ درصد است و برای حل این مشکل باید حمل و نقل عمومی را مورد توجه و حمل و نقل عمومی را محور قرار دهیم.

رئیس شورای شهر تهران افزود: به دلیل آنکه مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد و در مقابل نیز از ۲۵ نهادی که باید در اختیار شهرداری قرار بگیرد تنها ۹ نهاد واگذار شده است در تصمیم گیری نمی‌توانیم تصمیم واحدی اتخاذ کنیم..

هاشمی رفسنجانی با شااره به نقش مجلس در افزایش اختیارات شهرداری تهران گفت: واگذاری نهاد‌ها به شهرداری تهران باید از سوی مجلس و حاکمیت انجام و پیگیری شود و نمایندگان مجلس می‌گویند اگرنهاد‌ها به شهرداری واگذار واگذار شود نمی‌توانیم اعضای شورای شهر را بازخواست و استیضاح کنیم، زیرا ما وزیر دولت را می‌شناسیم.

او ادامه داد: نهاد‌های مسئول در حوزه حمل و نقل عمومی است وزارت کشور، وزارت صمت، وزارت راه، وزارت نفت و بانک مرکزی است.
رئیس شورای شهر تهران افزود: از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باید سالی ۴ هزار میلیارد تومان پول به شهرداری جهت توسعه حمل و نقل عمومی پرداخت می‌شد که با احتساب سرانگشتی ۴۴ هزار میلیارد تومان طلب شهرداری تهران است.

هاشمی رفسنجانی گفت: یکی از مصوبات شورای شهر طرح جامع حمل و نقل عمویم و ریلی است که در این طرح ۱۲ خط مترو ۲۵۶ ایستگاه با فرض ۱۵ میلیون سفر روزانه پیش بینی شده است.

او ادامه داد: ما درمدیریت شهری تهران طرح جامع را پیگیری کردیم و ۷ خط مترو در ۲۰۰ کیلومتر احداث کردیم، اما نتوانستیم تجهیزات متحرک را وارد کشور کنیم که این نشان از عملکرد ضعیف دولت در اجرای قانون است.

رئیس شورای شهر تهران افزود: بی عرضگی ما این است که ما باید پیگیر مصوبات شورای عالی اقتصاد باشیم که چرا بر خلاف مصوبه هنوز ۲ هزار واگن مترو خریداری نشده است.

هاشمی رفسنجانی گفت: اقای روحانی به همراه ۴ نفر از وزرا قرار دادی بست برای خرید ۱۹ هزار دستگاه اتوبوس و ۴۰ هزار دستگاه منی بوس خریداری شود که باز هم عملی نشد.

هاشمی رفسنجانی با شاراه به نقش رسانه‌ها درروشن کردن زوایای پنهان عملکرد مدیریت شهری برای شهروندان گفت:شما باید پیگیری کنید چرا مصوبات طرح جامع عملی از سوی دولت زمین مانده و چرا سوبسید حمل نقل عمومی پرداخت نشده است.

رئیس شورای شهر تهران افزود: ما در شورای کمیسیون عمران و حمل و نقل داریم که موضوعات را پیگیری می‌کند و هر روز با دولت در حال رایزنی هستیم و ما کمیته محیط زیست و سلامت داریم و موضوعات آلودگی هوا در حال پیگیری است و شما اگر این موضوع را به صورت جدی دنبال کنید نتایج مثبتی خواهد داشت.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار