معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در پی شیوع نخستین موج آنفولانزا ۱۲ نفر در فارس جان باختند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، همتی معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در پی شیوع نخستین موج آنفولانزا ۱۲ نفر در فارس جان باختند، اظهار کرد: بیشتر افراد جان باخته سالمند یا دارای بیماری زمینه‌ای همانند دیابت و آسم بوده اند.

او افزود: کودکان زیر ۵ سال، افراد بالای ۶۰ سال، بیماران زمینه‌ای مثل تنفسی، قلبی-عروقی، کلیوی و دیابتی باید بیش از دیگران مواظب باشند تا به این بیماری مبتلا نشوند.

همتی گفت: تب بیش از ۳۸ درجه بیش از سه روز، احتمال ابتلا به آنفولانزا را نشان می‌دهد و علایمی همچون سرماخوردگی، بدن درد، خستگی و کوفتگی را به همراه دارد، اما به دلیل ویروسی بودن این بیماری، مصرف آنتی بیوتیک بی تاثیر است.

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه نام ویروس آنفولانزای امسال اچ وان - ان وان است، گفت: این ویروس بیماری زایی بیشتری دارد و کشندگی آن نسبت به ویروس‌های پیشین بیشتر است.

همتی گفت: تنها داروی درمان این بیماری تامیفلو است که فقط در اختیار مراکز درمانی شهید فقیهی (سعدی)، نمازی، علی اصغر و دستغیب به عنوان مراکز ویژه قرار دارد.

او تصریح کرد: برای درمان بیماری آنفولانزا به همه پزشکان خانواده آموزش‌های لازم داده شده است و این پزشکان در صورت نیاز، فرد را به مراکز درمانی ویژه معرفی می‌کنند.

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این که با انتشار نکات آموزشی در فضای مجازی، مردم در مقابله با این ویروس هوشیار شده اند افزود: تماس نداشتن با فرد آلوده، شستن مرتب دست‌ها با صابون، گرفتن دستمال جلوی صورت هنگام سرفه و عطسه توسط افراد بیمار، دفع دستمال‌های استفاده شده توسط افراد بیمار در نایلون و سطل زباله و استراحت سه روزه بیماران مبتلا به آنفولانزا در منزل، از مهمترین روش‌های پیشگیری از خطرات و درمان این بیماری است.

همتی بیان کرد: علاوه بر مصرف دارو، باید دوره بیماری گذرانده شود و خوردن مایعات، میوه، سبزی، آبمیوه‌های طبیعی، سوپ و آش و کار‌هایی که برای درمان سرماخوردگی از دیرباز رایج بوده است، در بهبود این بیماری اثر دارد.

او با بیان این که پیشگیری و خود مراقبتی مهم‌ترین اصل در جلوگیری از خطرات آنفولانزا است افزود: بهترین زمان واکسن آنفولانزا اواخر شهریور و اوایل مهر است، اما اکنون تزریق این واکسن برای افرادی سالم، بی تاثیر نیست.

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: به مدارس و مهد‌های کودک اعلام شده که به دانش آموزان بیمار حداقل سه روز و به خردسالان یک هفته اجازه استراحت دهند، همچنین به شاغلان باید سه روز مرخصی استعلاجی داده شود.

منبع: صدا و سیما

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۸
بخور بابونه و آویشن و اسطوخودوس برای رفع عفونت ریه بسیار عالیست.
Iran (Islamic Republic of)
ستار
۱۲:۱۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۸
بخور بابونه و آویشن و اسطوخودوس برای رفع عفونت ریه بسیار عالیست.
آخرین اخبار