رضوی گفت: از سال ۹۷ تاکنون، احکام صادره برای هزار و ۶۶۰ پرونده تجاوز به حریم رودخانه اجرا شده است.

اجرای ۶۶۰ پرونده تجاوز به حریم رودخانه به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن رضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: از سال ۹۷ تاکنون، احکام صادره برای هزار و ۶۶۰ پرونده تجاوز به حریم رودخانه اجرا شده که در پی آن، ۲۰۵ هکتار از بستر رودخانه‌های تهران آزاد شده است.

وی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ حکم صادر شده است، افزود: بیش از نیمی از احکام صادر شده تاکنون اجرا شده و یا به برخی دلایل در دادسرا در حال بررسی است.

وی با اشاره به تخریب ساختمان‌ها و بنا‌های متجاوز به حریم رودخانه، گفت: نخاله‌های این ساختمان‌ها نیز از محل تخلیه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه با اجرای طرح ساماندهی رودخانه‌ها نیازی به تخریب ساختمان‌ها نیست، افزود: در برخی ساختمانها​، هتل و یا املاک تجاری، ​بخش کوچکی در بستر رودخانه قرار گرفته است که با اجرای طرح ساماندهی، می‌توان علاوه بر تخریب نکردن ساختمانها، سبب عبور ایمن سیلاب شد.

رضوی هزینه اجرای طرح ساماندهی رودخانه‌ها را برای هر کیلومتر، ۴ میلیارد تومان دانست و گفت: ما براساس میزان حجم برگشت سیلاب در حاشیه شهر‌ها بازگشت ۱۰۰ ساله، برای داخل شهر بازگشت ۲۰۰ ساله و خارج از شهر‌ها را ۲۵ ساله در نظر می‌گیریم که با توجه به این شرایط، داخل یک مسیل، دیواره سازی کناره‌ها و تنظیم شیب کف رودخانه انجام می‌شود، اما با ساماندهی رودخانه از نظر مهندسی رودخانه تغییراتی ایجاد می‌شود که این تحولات سبب رفع نگرانی‌ها در زمان سیلاب و کاهش آسیب‌ها می‌شود.

وی افزود: تعداد زیادی از رودخانه‌های تهران از جمله رودخانه آهار مشمول این طرح است که در این بخش با اعلام آمادگی مردم و کمک‌های مردمی این طرح بصورت موفقیت آمیز انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به کاهش منابع دولتی در تهران برای اجرای طرح ساماندهی رودخانه‌ها، گفت: در حال رایزنی با مردم، ​بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها هستیم تا رودخانه‌ها و مسیل رودخانه‌های کوهپایه‌های البرز را ساماندهی کنیم.

رضوی با اشاره به بارش مناسب فصل پاییز در تهران و ثبت ۱۰۱ میلیمتر بارش در این فصل، افزود: این حجم بارش در مقایسه با سال گذشته ۱۱۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.


بیشتر بخوانید: جریان ۳ متر مکعب بر ثانیه اب در رودخانه زاینده رود / اجرای کامل مصوبه شورای عالی آب


وی با بیان اینکه پیش بینی‌های سازمان هواشناسی، نشان دهنده وضعیت عادی و بالاتر از عادی ما‌ه‌های دی، بهمن و آذر است گفت: براساس اعلام سازمان هواشناسی، ریزش‌ها بصورت مطلوب در تهران ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران اضافه کرد: از مهر امسال، ۳۰ درصد ورود‌ی سد‌های تهران افزایش یافته و هم اکنون میزان ذخایر سد‌های تهران را به ۷۵۰ میلیون مترمکعب رسانده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹۵ میلیون مترمکعب و نسبت به سال‌های عادی ۶۵ میلیون مترمکعب بیشتر است.

رضوی با اشاره به رهاسازی ۲ میلیون مترمکعب آب در روز، افزود: این تخلیه برای ایجاد شرایط عادی است تا در صورت بروز سیلاب در بهار امکان مدیریت آن وجود داشته باشد.

وی گفت: امسال در مقایسه با سال گذشته ۱۳۰ درصد آب بیشتری به بخش کشاورزی تحویل داده شده و در تهران نیز ۳۳ درصد بیشتر آب سطحی نسبت به سال گذشته مصرف شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار