معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: باهدف جایگزینی عدالت ترمیمی به جای عدالت کیفری و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس و زندان، دبیرخانه دائمی مشهد، شهر ترمیمی در شهرداری مشهد راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در نشست بررسی اجرای طرح "مشهد، شهرترمیمی" ، گفت: طی مذاکره و هماهنگی با دستگاه قضایی و حوزه حقوقی و با موافقت شهردار مشهد قرار بر این شد تا دبیرخانه شهر ترمیمی را در شهرداری مشهد راه اندازی کنیم.

او تصریح کرد: هدف از راه اندازی این دبیرخانه این است که طی آن بتوان عدالت ترمیمی را جایگزین عدالت کیفری در حوزه شهری کرده و با بستر سازی مناسب و استفاده از پتانسیل حوزه حقوقی، آموزش‌های لازم را به شهروندان ارائه دهیم تا مشارکت بیشتر شهروندان با مدیریت شهری را جلب نماییم.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: اواخر پارسال همایشی تحت عنوان عدالت ترمیمی در حوزه شهری برگزار کردیم و در آنجا بحث‌های خوبی در خصوص جایگزینی عدالت ترمیمی با عدالت کیفری انجام شد تا با تغییر نگاه‌ها به این سمت حرکت کنیم که عدالت صرفا برخورد کیفری با جرائم نباشد، برخورد‌هایی که بعضا نتیجه عکس داشته است، بلکه به جای آن به سمت عدالت ترمیمی و به نوعی برخورد‌های پیشگیرانه و احکام جایگزین حرکت کنیم.

یعقوی با بیان اینکه به این منظور ارتباط خوبی با دستگاه قضایی برقرار و تفاهم نامه‌هایی در این زمینه به امضا رسید، افزود: در قالب این تفاهم نامه‌ها یکسری از موارد که در حوزه محیط زیست امکان داشت، جایگزین مجازات حبس و زندان شد به صورتی که طی آن افرادمتخلف به جای تحمل حبس به ارائه خدمات در حوزه نظافت شهر، جمع آوری زباله و درختکاری ملزم شدند.

او تصریح کرد: اکنون نیز در حوزه معاونت خدمات شهر در حال بررسی هستیم تا کار‌هایی که می‌شود در حوزه مدیریت و خدمات شهری که پیشانی خدمات رسانی به مردم است را برای جایگزین شدن با مجازات حبس و زندان شناسایی کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: موضوع سد معبر، جمع آوری تابلو‌های مزاحم، تخریب فضای سبز، قطع درختان و بسیاری از تخلفات در حوزه مدیریت شهری به دلیل نا آگاهی و نبود بستر فرهنگی اتفاق می‌افتد و برخورد‌هایی هم که با این تخلفات انجام می‌شود شاید تاثیر گذاری مناسبی نداشته باشد بنابراین در همین ارتباط شاید شهرداری مشهد اولین شهری است که تصمیم گرفته دبیرخانه دائمی شهر ترمیمی را در شهرداری راه اندازی کند.

او تصریح کرد: در شهر ترمیمی به دنبال این هستیم که بستر‌های لازم را برای فرهنگ سازی و ارائه آموزش‌های مورد نیاز برای انواع تخلفاتی که می‌تواند در حوزه شهری به ویژه خدمات شهری اتفاق بیفتد به شهروندان ارائه دهیم و از ظرفیت‌های تشکل‌های مردم نهاد برای تقویت مشارکت مردم در پیشبرد امور شهر استفاده کنیم.

یعقوبی افزود: در مجموع هدف از راه اندازی دبیرخانه دائمی " مشهد، شهر ترمیمی" ترویج و فرهنگ سازی برای پیشگیری از جرم در حوزه مدیریت شهری و کم شدن جرم در شهر است.

تشکیل دبیرخانه "مشهد، شهر ترمیمی" اقدامی خوب از سوی شهرداری مشهد است

 محمد حسین درودی دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: موضوع "مشهد شهر ترمیمی" مبحث بسیار مهمی است که از سوی مدیریت شهری مشهد مورد توجه قرار گرفته است و اگر امروز به این سمت حرکت نکنیم سال‌های آینده مجبور به انجام این کار خواهیم بود.

او تصریح کرد: معتقدم تا شهردار و شورای شهر ضرورت این موضوع را احساس نکنند نمی‌توانند اراده‌ای برای عملیاتی کردن آن داشته باشند بنابراین باید ابتدا ضرورت این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی گفت: در بحث شهر ترمیمی نباید تنها مسیری را مشخص کرده و از میانه راه آن را اجرایی کنیم، بلکه باید تمام مسیر را دید و از ابتدا ابعاد آن را شناسایی، سپس در سطح جامعه آن را پیاده کرد تا مردم خروجی آن را ببینند.

درودی ادامه داد: برای موفقیت بیشتر باید ابتدا زمینه‌های تخلف را از میان برد، سپس به دنبال جایگزین کردن عدالت ترمیمی با عدالت کیفری بود بنابراین بسیار اهمیت دارد که ابتدا مقدمه ارتکاب جرم و تخلف از میان برود.

در این نشست راه اندازی دبیرخانه دائمی مشهد شهر ترمیمی، تشکیل هیئت اجرایی اجرای سازوکار‌های ترمیمی متشکل از نمایندگان شهرداری و دادستانی، تشکیل کارگروه‌های ترمیمی برای پیشبرد اهداف شهری و برگزاری جلسات ماهانه برای بررسی پیشرفت اقدامات انجام شده به تصویب رسید.
 
انتهای پیام// ز.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار