کارشناس گفت: آمریکا از تحقق یک ایران پیشرفته با ژئوپولتیک برتر در منطقه هراس دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی،  فاطمه زهرا نصراللهی؛ در ۴۱ سال اخیر دولت‌های ایالات متحده آمریکا و بسیاری از کشور‌های اروپایی تلاش‌های نافرجام بسیاری در راستای رسیدن به اهداف شوم خود برای ملت جمهوری اسلامی ایران تدارک دیدند که البته هر بار با آگاهی و هوشمندی مردم غیور کشورمان و رهبر معظم انقلاب تیرشان به سنگ خورده و نقشه هایشان نقش بر آب شد. تجربیات این سال‌ها چهره اصلی غرب را به خوبی برای ما آشکار کرده، آن‌ها در هر مقطعی از زمان که حس کنند زمینه‌ای برای دخالتش فراهم شده، دست خود را رو کرده و پرده از چهره برمی دارند تا در راستای نیت شوم خود کار به جایی ببرند.

در همین راستا از شنبه هفته گذشته با اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین و سهمیه بندی آن در ایران، اعتراضاتی در برخی از نقاط کشور انجام شد که با تحریک گروه‌های آشوبگر به خشونت و اغتشاش تبدیل شد و بسیاری از آشوبگران به اموال عمومی آسیب وارد آوردند و به نیرو‌های امنیتی حمله کردند. ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ژستی عوام‌فریبانه مدعی دلسوزی برای ملت ایران شد و نگرانی خود را از قطعی اینترنت در کشورمان اعلام کرد، این در حالی است که دولت این کشور با وضع شدیدترین تحریم‌ها در چندماه گذشته «سیاست فشار حداکثری» را علیه کشورمان دنبال کرده و بر واردات اقلام ضروری همچون دارو نیز ممنوعیت اعمال کرده است.به همین منظور مصاحبه ای را با حسین متفکر استاد دانشگاه و کارشناس سیاست خارجی داشتیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

آمریکا از تحقق یک ایران پیشرفته با ژئوپلتیک برتر در منطقه می رسد/بدعهدی اروپا  مدت ها ایران را معطل کرده است/غرب از دیرباز در صدد راه اندازی تفرقه در جمهوری اسلامی است

تلاش تاریخی غرب برای  ایجاد آشوب در ایران

باشگاه خبرنگاران جوان: آمریکا از دیرباز در راستای براندازی و ایجاد فتنه در  نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش می کند؛ این اواخر  هم بسیاری از مقامات آمریکایی در مورد مسائل و اغتشاشات اخیر ایران انتقاد کردند و خودشان را در ظاهر حامی مردم ایران نشان دادند در حالیکه خود آمریکا عامل تحریم، فشار و نارضایتی مردم ما هستند. تحلیلتون چی هست؟ دخالت آمریکا و دیگر کشور‌های خارجی به چه دوره‌ای برمیگردد؟

متفکر: ورود آمریکا به صحنه روابط ایران را بعد از جنگ جانی دوم شاهد بودیم. از آن زمان ایالات متحده آمریکا نقش خود را در داخل ایران آغاز کرده و با دخالت‌های مستقیم و غیر مستقیمی کار خود را پیش می برد. اولین دخالت آمریکا در امور داخلی ایران در سال ۱۳۳۲ در امور ایران انجام شد. در واقع با اینکه انگلستان نفوذ بیشتری در داخل ایران داشت، اما آمریکا توانست پای خود را در تحولات ایران باز کند.

بعد از جنگ جهانی دوم نظام دو قطبی به وجود آمد، آمریکایی‌ها برای اینکه دست برتر را داشته باشند در مراحل اولیه با حضور نظامی خود در مناطق مختلف و در مرحله بعدی گماردن نمایندگان خود در این منطقه توانست نقش خود را در تحولات داخل ایران ایفا کند، و تهران را به عنوان ستون نظامی استراتژی خود تصویب کرد. قبل از انقلاب اسلامی آمریکا تمام تلاش خود را در داخل کشور به کار گرفت تا انقلاب مردمی ایران شکل نگیرد اما چندان موفق نبود بنابراین سعی کرد تا در فرایند شکل گیری مانع پیروزی آن شود. در مرحله پیروزی انقلاب تمام تلاش خود را به کار بست تا بتواند با انجام کودتا مانع انقلاب اسلامی ایران شود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تمام تلاش اولیه آمریکا و اروپا در این راستا بود که با پیدا کردن روزنه‌ای برای نفوذ مسیر انقلاب را عوض کنند. این موضوع باعث شد که بسیاری از سردمداران حاکمیت ایران که غالبا طرفداران غرب بودند روی کار بیایند.

بعد از تسخیر لانه جاسوسی به خاطر راه دادن شاه به آمریکا و اعتراضات مردم ایران واشنگتن عملا ما را در سال ۱۳۵۹ تحریم کرد. پس از این تاریخ آمریکایی‌ها مدام در صدد راهی برای نفوذ به صحنه داخلی ایران بودند و در صحنه بین المللی، سازمان ملل، سازمان‌های وابسته و کشور‌های مختلف نقش خود را در قالب مخالفت با ایران با بازی «حاصل جمع صفر» دنبال کردند. این فرایند همچنان ادامه داشت تا اینکه در جنگ ایران و عراق، اروپا به طور مطلق و آمریکا به طور خاص در امور جنگ دخالت کردند، تمام سلاح‌هایی که به صدام ارسال کردند در دو بعد حمایت‌های مادی و نظامی و حمایت‌های دیپلماتیک و سیاسی در صحنه روابط بین الملل از جنگ عراق علیه ایران حمایت کردند و کاملا حامی صدام بودند. در این امر فرانسه نقش به سزایی داشت. آمریکایی‌ها با ورود به جنگ در خلیج فارس و ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران دخالت‌های خود را به حد اعلا رساند.

سیاستگذاری  آمریکا برای نفوذ به صحنه داخلی ایران

بعد از فروپاشی نظامی نظام دو قطبی در سال ۱۹۹۰_۱۹۹۱ آمریکا برای اینکه خود را رهبر بلا منازع جهان نشان دهد، نظام سلسله مراتبی در صحنه جهانی به وجود آورد، تلاش کرد تا با حضور نظامی مجدد خود در مناطق مختلف این نقش را ایفا کند و قطعا دخالت آمریکا در افغانستان موجب شد تا در افغانستان در مقابل ایران صف آرایی کند.

آثار این تحولات فشار‌هایی را بر مردم ایران وارد کرد، از طرف دیگر در جنوب ایران و سازماندهی شورای همکاری خلیج فارس به عنوان یک قدرت در مقابل ایران از زمان جنگ شکل داده شد  و همچنان با ایجاد اختلاف بین شورای همکاری خلیج فارس و ایران دخالت‌های خود را در امور کشور ما نقش خود را ایفا کرد، همچنین بعد از فروپاشی نظام دو قطبی فشار‌هایی را به بهانه‌های مختلف به عنوان تلاش ایران برای دسترسی به سلاح هسته ای، حمایت از تروریست، دخالت در کشور‌های منطقه و نقض حقوق بشر نقش خود را نام برد و در بسیاری از قطعنامه‌هایی که علیه ایرانتصویب شده نقش آمریکا و اروپا خودنمایی می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آمریکایی‌ها بعد از انقلاب و تسخیر لانه جاسوسی عمدتا پول‌های ما را بلوکه کردند و همچنان بسیاری از مال‌های ما در آن کشور بلوکه است. تکلیف آن پول ها چه شده است؟

متفکر: در مراحلی برنامه ریزی شده بود که این پول ها آزاد شود، ولی با کارشکنی‌های آمریکا در دیوان دادگستری لاهه این کارشکنی‌ها ادامه دارد و آن‌ها همچنان از پرداخت حقوق ملت ایران خودداری می کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: غربی‌ها در تلاش اند برقراری امنیت در ایران را زیر سوال ببرند در صورتی که در فرانسه هم ما شاهدیم بیش از یک سال از اعتراضات مردم به خاطر شرایط نا مناسب اجتماعی و گرانی ها می‌گذرد و آن‌ها سرکوب می‌شوند. حتی بسیاری از تظاهر کنندگان ممکن است در این مسیر صدمات جدی ببیند و به قتل برسند. غرب این سرکوب ها را نشانه آزادی و دموکراسی می‌دانند، ولی اگر در کشور ما با آشوبگر  و افرادی که جان مردم بی گناه را به خطر می‌اندازند، مقابله شود، این را رفتار نامناسب و غیر انسانی تلقی می‌کنند. تحلیل شما چی هست؟

متفکر:داستان‌هایی که کشور‌های غربی و اروپا نسبت به مسائل کشور‌های مستقل دنیا انجام می‌دهند، تکراری شده است و همگان متوجه هستند که آن‌ها سیاست‌های چند گانه دارند و نسبت به موضوعات مختلف رفتار تبعیض آمیز دارند . اگر واقعا  آن‌ها در این زمینه ادعایی دارند باید به مسائل و مشکلات داخلی خود رسیدگی کنند و مردم ناراضی خود را به یک رضایت نسبی برسانند.

در قضایای هسته‌ای بین اروپا و ایران که منجر به بیانیه سعد آباد شد هم عامل عدم مخالفت این بیانیه هم خود اروپایی‌ها و دخالت‌های آمریکا بود. هر یک از این مطالبی که می‌گویم فشار‌های اقتصادی، امنیتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و حتی زیست محیطی را بر ملت ایران تحمیل می‌کند. دخالت‌های آمریکا که با عنوان تحریم‌هایی که از ۱۳۵۹ به بهانه مختلف اعمال کرده بود، ایران را از دسترسی به فناوری‌های نفتی، نظامی و اقتصادی منع کرد. آن‌ها می‌خواستند جمهوری اسلامی را از بین ببرند، که البته نقشه شان  نقش بر آب شد، بنابراین در آشوب های اخیر هم غرب  تلاش کردد با نفوذ و فشار از خارج هدف خود را  را پیش ببرد که کاملا نا موفق بود.

اروپا توان ایستادن در برابر آمریکا را ندارد

باشگاه خبرنگاران جوان: برخی از کشورهای اروپایی هم خود را در ظاهر حامی و نگران ملت ایران نشان دادند اما در عمل تعهدات خودرا اجرایی نمی کنند و در عمل صادق نیستند، اروپا سعی می کند که خودش را مستقل از آمریکا نشان بدهد اما سیاست های آن ها را دنبال می کند، نظرتون چی هست؟

متفکر: با روی کار آمدن ترامپ و خروج آمریکا از برجام متوجه شدیم که این کشور به هیچ تعهد بین المللی در صورتی که منافعی برایش نداشته باشد، پایبند نیست و به دنبال آن  اروپایی‌ها هم نخواستند تعهدات خود را عملیاتی کنند. در نتیجه برای افکار عمومی دنیا ثابت شده که اروپا توان ایستادن در برابر آمریکا را ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: چرا اروپا نمی تواند و نمی خواهد در برابر سیاست های غلط آمریکا ایستادگی کند؟

متفکر: منافع روابط آمریکا و اروپا بسیار گسترده‌تر از این منافع روابط ایران با اروپاست. در حقیقت اروپایی مدت‌ها ایران را معطل کرده است. عدم برداشتن تحریم‌ها و فشار‌های تشدید شده علیه جمهوری اسلامی و منازعات ترکیبی که آمریکایی‌ها در منطقه علیه ایران انجام دادند، جنگ راهبردی همه جانبه ای را علیه جمهوری اسلامی در راستای همانند سازی مخالفت‌های برخی از کشور‌های منطقه با رهبریت عربستان آغاز کردند که  توانسته فشار‌های زیادی را بر مردم ما وارد کند. اروپا، اسرائیل، عربستان سعودی، برخی کشور‌ها نظیر امارات، بحرین نقش اساسی را در این زمینه ایفا کردند. تحریم‌های تشدید شده چند جانبه آمریکا از طریق سازمان‌ها و قوانین بین المللی که حتی امکان انتقال دارو را به ایران غذا منع کرده ایران در انتقال پول و اقدامات مالی جهانی مشکل داشته است.

آمریکا از تحقق یک ایران پیشرفته با ژئوپلتیک برتر در منطقه می رسد/بدعهدی اروپا  مدت ها ایران را معطل کرده است/غرب از دیرباز در صدد راه اندازی تفرقه در جمهوری اسلامی است

  برنامه ریزی واشنگتن برای تضعیف جایگاه ژئوپلیتیک تهران

باشگاه خبرنگاران جوان: آمریکایی ها نقش به سزایی در اغتشاشات اخیر ایران داشتند چراکه آنها با تحریم و فشار عامل نارضایتی مردم بودند، اما اکنون ادعای دوستی با ملت ایران دارند،  نظرتون چی هست؟

متفکر: آمریکایی‌ها نقش زیادی در انحراف تحولات ۸۸ و سازماندهی نیرو‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران از نظر رسانه‌ای داشته است، همچنین در تحولات و آشوب های اخیر هم ایجاد اختلافات و فشار‌هایی که به دولت و نظام جمهوری اسلامی وارد می‌کند، همگی گویای این امر است که آمریکا از تحقق یک ایران پیشرفته با ژئوپلتیک برتر در منطقه که می‌تواند به عنوان یک قطب فرهنگی_ژئوپلتیکی جهانی که در برابر لیبرال دموکراسی غربی قد علم کند، ترسیده است و به دنبال تقلیل منزلت و جایگاه ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی  است، بنابراین در راستای آشوب  و بر هم ریختن نظم در کشور ما تلاش می کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین آشوب هایی  باید چه کنیم و چه اقدامی انجام دهیم که آمریکا و غرب به اهداف شوم خود نرسند؟

متفکر: مردم ما باید هوشیار و با بصیرت باشند و حرف و مسیر خود را از راه افراد نفوذی و اغتشاشگر جدا کنند، همچنین با حضور در صحنه خود علی رغم مشکلات اقتصادی و تعارضات گفتمانی که بین جناح‌های داخلی باید در صحنه داخل شوند و درک کنند که این جریانات از طریق سیستم‌های اطلاعاتی آمریکا، اروپا، رژیم اشغالگر قدس، اسرائیل، عربستان و برخی کشور‌های منطقه از کانال‌های گوناگون برنامه ریزی می شود و از طریق رسانه‌های مختلف و گروه‌های عربستان کاملا پشتیبانی می‌شود. در حقیقت بخش عمده‌ای از این تحولات با دستور مستقیم آمریکایی‌ها، پشتیبانی اروپا و دخالتشان در امور داخلی ایران انجام میگیرد.


بیشتر بخوانید:آمریکا براساس منافع خود ساختار قدرت در منطقه را تعریف می کند 


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار