کارشناس مسائل منطقه گفت: حاكميت سوريه سعی بر متحد كردن كشور برای حل و فصل اختلافات داخلی و ترميم ساختار سیاسی دارد.


نشست سه جانبهحسین متفکر کارشناس مسائل بین الملل  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره محورهای رایزنی سه جانبه روند آستانه در ژنو اظهار کرد: بحران از زمانی آغاز شد که آمریکایی ها به دنبال تصرف خاورمیانه بوده و برای رسیدن به  این هدف درصدد بودند استراتژی غرب به شرق را دنبال کنند، به این منظور ابتدا افغانستان را تصرف کرده و سپس پایگاه های خود را در کشورهای منطقه مستقر کردند.

او ادامه داد: شکست های پی درپی  ایالات متحده در عراق، افغانستان و پیگیری های مردم برای خروج نیروهای ايالات متحده  از كشورهای  منطقه منجر به این شد که آمریکا برای بازگشت به منطقه مجبور شد، بحرانی را درمرز رژیم صهیونیستی ایجاد کنند تا امنیت داخلی این رژیم  تامین شود. بنابراین آمریکا و انگلیس داعش را ایجاد و از آن پشتیبانی کردند تا مانع از پیشروی نیروهای مقاومت درمرز رژیم صهیونیستی شوند.

کارشناس مسائل  منطقه تصریح کرد:  آمریکا و متحدانش قصد داشتند در مدت کوتاهی حاکمیت سوریه را سرنگون و رئیس جمهور این کشور را از قدرت کنار بزنند همچنین تصمیم داشتند طرفداران ایالات متحده را  در این منطقه مسلط و اقدامات زیادی را علیه امنیت و ثبات این کشور همچنین منطقه انجام دهند.


بیشتر بخوانید:کشورهای غربی و آمریکا درصدد انتقال قدرت به متحدان خود در سوریه


متفکر با اشاره به اقدامات كشورهای منطقه در جهت از ميان بردن گروه تروريستی داعش  اضافه کرد: دولت و ملت سوریه در نهایت با پشتیبانی ایران و حمایت های روسیه توانست در منطقه کمک های زیادی را به استمرار حاکمیت  در این کشور انجام دهد، که نتیجه آن بیرون راندن  داعش  از سوریه و عراق بود. این امر نشانگر آن است که غربی ها متوجه شدند  که  تغییر حکومت  در دمشق به راحتی امکان پذیر نیست و نمی توانند این  کشور را تجزیه و به نفع خود از آن بهره برداری کنند.

او با اشاره به  نقش بیانیه  روند آستانه در حل بحران سوریه گفت: خیانت هایی که اخیرا ايالات متحده  در رابطه با کردهای مناطق شمالی این کشور داشت و سعی دارد  این نکته را القا کند که هنوز هم در منطقه  نفوذ داشته و از قدرت تصمیم گیری برخوردار است. به نظر می رسد این بیانیه  می تواند نقش  مهمی در حل سوری _سوری و  تحولات  سیاسی آینده اين كشور  ایفا کند.

کارشناس مسائل  منطقه در پایان خاطر نشان کرد: دولت سوریه به دنبال این است که حاکمیت خود بر تمامیت ارضی این کشور را حفظ کند و نیرو‌های معارضی که با دولت وارتش این کشور به مقابله نظامی بر نخواسته اند  را با خود متحد کند. در مجموعه سیستم حاکمیتی سوریه  به دنبال دادن نقش به معارضان است. همچنین گام های موثری را در رسیدن کشور به سمت اتحاد برداشته و  اختلافات داخلی را حل و فصل و ساختار سیاسی را ترمیم کند. بیانیه نقش اساسی را در تقویت تصویب مفادی از قانون اساسی خواهد داشت.

انتها ی پيام/

برچسب ها: ترکیه ، سوریه ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار