معاون وزیر امور خارجه چین اعلام کرد پکن مخالف خروج آمریکا از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد و همچنین چندجانبه ساختن آن است.

مخالفت چین با خروج آمریکا از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان بردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «ما ژائو شو»، معاون وزیر امور خاجه چین، امروز در دیدار با همتای روس خود گفت پکن با خروج آمریکا از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد و چندجانبه کردن آن مخالف است.

ما ژائو شو پس از برگزاری مذاکرات چین و روسیه درباره ثبات استراتژیک که با حضور سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، برگزار شد در یک نشست خبری گفت: «چین با خروج آمریکا از پیمان INF مخالف است.» او در ادامه افزود: «پکن همچنین مخالف چند‌جانبه کردن آن نیز هست.»

دوم اوت سال جاری، «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا، از خروج رسمی این کشور از معاهده «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد» موسوم به INF خبر داد. او در صفحه توئیترش نوشت: «در تاریخ دوم فوریه ۲۰۱۹، ایالات متحده به روسیه شش ماه فرصت داد تا به پایبندی به معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بازگردد. روسیه مخالفت کرد، پس این توافق امروز پایان می‌یابد.»

پس از خروج آمریکا از این معاهده، دولت روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای خروج رسمی این کشور از معاهده مزبور را اعلام کرد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های زمین‌پایه میان‌برد (با بُرد ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلومتر) و کوتاه‌بردتر (۱۰۰ تا۵۰۰ کیلومتر) منع می‌کند. این پیمان در دهه هشتاد میلادی و در دوران «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف»، روسای جمهوری وقت آمریکا و شوروی سابق، منعقد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار