پورسیدآقایی بر لزوم تجهیز همه خودروهای دیزلی به فیلتر جذب دوده تأکید کرد.

ایرادات پلیس به طرح ترافیک سطحی و غیرکارشناسی است/ لزوم تجهیز همه خودرو‌های دیزلی به فیلتر جذب دودهبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران صبح امروز در مراسم رونمایی از نصب ۵۰ فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌های شهری در جمع خبرنگاران  اظهار کرد: یکی از اقداماتی که باید برای کاهش آلودگی هوا انجام شود، نصب فیلتر جذب دوده بر روی اتوبوس‌های شهری است.

وی افزود: با نصب فیلتر جذب دوده بر روی اتوبوس‌های شهری، جلوی انتشار دوده از اتوبوس‌های استاندارد هم گرفته می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به انتخاب ۵۰ اتوبوس برای نصب فیلتر جاذب دوده گفت: تاکنون بر روی ۲۰ دستگاه اتوبوس فیلتر دوده نصب شده است که ما همه آن‌ها را تجهیز کنیم.

پورسیدآقایی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا این شرکت خودش بتواند فیلتر‌های جاذب دوده را تولید کند، گفت: از شرکت‌های دانش بنیان هم خواستیم در این زمینه همکاری کنند، چرا که باید همه اتوبوس‌های شهری به فیلتر جذب دوده مجهز شوند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران خاطرنشان کرد: باید تمام اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و دستگاه‌هایی که از سوخت دیزلی استفاده می‌کنند را مجهز به فیلتر جذب دوده کنیم.

وی ادامه داد: از سال گذشته همه اتوبوس‌های تهران دارای معاینه فنی شدند، اما در این شرایط هم انتشار دوده از این خودرو‌ها آلاینده است، لذا این فیلتر‌ها که آخرین تکنولوژی دنیا هستند مورد استفاده قرار دادیم تا ۷۰۰ دستگاه اتوبوس بی آر تی که تولید شرکت خودروسازی داخلی هستند را به فیلتر جاذب دوده مجهز کنیم.

پورسیدآقایی با تأکید بر اینکه راه حل کاهش آلودگی هوای تهران جلوگیری از انتشار گاز‌های آلاینده در مبدأ است، تصریح کرد: علت این است که تغییر شرایط آب و هوایی در اختیار ما نیست و ما تنها می‌توانیم بر روی منابع آلاینده کنترل داشته باشیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در خصوص محل تأمین منابع خرید فیلتر دوده تصریح کرد: تمام هزینه‌های خرید آن از طرف شهرداری پرداخت شده و هر فیلتر دوده ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.

وی با بیان اینکه قرار بود تمام منابع حاصل از جریان خودرو‌هایی که معاینه فنی ندارند، به شهرداری داده شود، گفت: تاکنون دولت این مبالغ را در اختیار قرار نداده و امیدواریم که تا پایان سال ارائه دهد.

پورسیدآقایی در خصوص نظر کمیسیون‌های شورا‌های شهر تهران در مورد نصب فیلتر دوده تصریح کرد: کمیسیون حمل و نقل و محیط زیست شورای شهر با این کار موافق هستند که البته ابهاماتی وجود دارد که می‌گویند این فیلتر‌ها به موتور اتوبوس آسیب می‌زند، اما با تمهیدات در نظر گرفته شده این کار‌ها را خود شرکت اتوبوسرانی انجام می‌دهد، لذا جای نگرانی نیست.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: این فیلتر‌ها با فیلتر‌هایی که در گذشته وارد شده بودند تفاوت دارند، چون در نوع قبلی باید برخی از مواد شیمیایی را هم به سوخت خودرو اضافه می‌کردیم، اما در فیلتر‌های کنونی نیازی به مواد افزودنی نیست.

وی خاطرنشان کرد: پس از ۸ ماه کارکرد این فیلتر‌ها باید باز شوند و در زمان مناسب مواد جذب شده از آن‌ها جداسازی شود.

پورسیدآقایی درمورد تأثیر گرانی بنزین بر ترافیک شهری گفت: انتظار همه این است که وقتی قیمت بنزین تغییر می‌کند، ما امکانات جدید را در اختیار مردم قرار دهیم تا به وسیله آن تردد کنند.

وی افزود: شهردار تهران و وزیر کشور نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتند تا بخشی از منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین به حمل و نقل عمومی برسد، زیرا تجربه گذشته نشان داده است که اگر امکانات خوبی به مردم ندهیم پس از مدتی دوباره به سمت استفاده از حمل و نقل شخصی می‌روند.


بیشتر بخوانید: نارضایتی شهروندان از خدمات شهرداری تهران/ مدیران شهری ما شتاب زده و عجول عمل می‌کنند


معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه در طول مدتی که قیمت بنزین تغییر کرده ۱۱ درصد افزایش مسافر در مترو داشتیم، گفت: در اتوبوسرانی هم افزایش مسافر کاملا محسوس است.

وی در واکنش به ایرادات پلیس از طرح ترافیک جدید، گفت: ایرادات پلیس به طرح ترافیک جدید سطحی و غیرکاشناسی است و در نامه راهور هم که تقاضا کرده بودند ساعت طرح ترافیک به ساعت ۱۷ کاهش یابد ما تأکید کردیم این کار اشتباه است، لذا فقط یک ساعت زمان طرح ترافیک را کاهش دادیم و این موضوع هم فقط تا پایان سال است و شامل ۶ ماهه نخست سال نمی‌شود.

پورسیدآقایی در خصوص کیفیت هوای تهران گفت: کیفیت هوای تهران رضایت بخش نیست، اما هنوز وارد محدوده ناسالم برای مردم نشدیم و هوا فقط برای بیماران خاص و کودکان ناسالم است و تعطیلی امروز هم به خاطر شرایط کودکان و گروه‌های حساس بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه وضعیت ۹ منطقه شهر تهران سالم است، تصریح کرد: شاخص هر منطقه بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ است و سایر مناطق هم شاخصی بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ دارند.

وی با بیان اینکه پایداری شهر افزایش پیدا کرده است، گفت: بعد از ۶ روز هنوز شاخص کل شهر ناسالم نشده است.

پورسیدآقایی با بیان اینکه شاخص آلودگی هوا در شهر کرج بیشتر از تهران است، گفت: بیش از ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران به خاطر خودرو‌ها و ۲۰ درصد هم به خاطر صنایع است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران افزود: در بخش‌هایی از شهر تهران که شاخص آلودگی هوا بالای ۱۵۰ رفته به خاطر این است که در اطراف آن‌ها خودرو‌های سنگین دیزلی تردد می‌کنند و این موجب آلودگی هوا شده است و جا‌هایی که خودرو‌های سواری هستند شاخص بهتری دارند.

وی در پایان در خصوص سهم سوخت خانگی در آلایندگی هوای تهران گفت: گرمایش خانگی سهم ناچیزی در آلودگی تهران دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار