بیش از ۸۰۰ هزار کشته و ۶.۴ تریلیون دلار هزینه، پیامد جنگ‌های آمریکا در منطقه

طبق جدیدترین تحقیقاتی که از سوی دانشگاه براون به انجام رسیده، جنگ‌های ویرانگر آمریکا در خاورمیانه بیش از ۸۰۰ هزار کشته بر جا گذاشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه «تسک اند پرپس» (Task & Purpose)، در جدیدترین تحقیقاتی که از سوی دانشگاه آمریکایی براون انجام شده، جنگ‌هایی که آمریکا و هم پیمانانش در منطقه به راه انداخته اند، ۸۰۱ هزار کشته بر جای گذاشته و ۶.۴ تریلیون دلار هزینه در برداشته است.

بیش از ۸۰۰ هزار کشته و ۶.۴ تریلیون دلار، پیامد جنگ‌های آمریکا در منطقه

در این گزارش آمده است: شمار کشته‌های جنگ‌هایی که در جهان (از سوی آمریکا و به بهانه مبارزه با تروریسم) انجام شده، به ۸۰۱ هزار نفر رسیده که از این تعداد، تقریبا نیمی از آن‌ها غیرنظامی بوده‌اند.

در این گزارش همچنین آمده است: با وجود آنکه این رقم، عددی خیره کننده را نشان می‌دهد، اما پژوهشگران هشدار داده اند که شاید این تمامی ماجرا نباشد؛ چرا که این پژوهش مطابق اعداد کشته شدگان مستقیم در جنگ (از جمله حملات پهپادی) بوده است و تعداد کشته شدگان واقعی، ممکن است بیشتر باشد. از جمله کشته شدگان غیرمستقیم در جنگ می‌توان به خودکشی کهنه سربازان و یا مرگ‌هایی که بر اثر فقدان آب، غذا و دارو اتفاق می‌افتد، اشاره کرد. این در حالی است که طبق اعلام پژوهشگران در این تحقیق، برخی کشته شدگان مستقیم جنگ نیز آمارشان به ثبت نرسیده است.

پژوهشگران دانشگاه براون آمریکا همچنین اعلام کردند: در حقیقت، ما ممکن است هرگز شمار نهایی کشته شدگان در این جنگ‌ها را ندانیم. بطور مثال، ده‌ها هزار نفر از غیرنظامیان ممکن است در بازپس گیری موصل و شهر‌های دیگر از داعش، جان خود را از دست داده باشند؛ اما اجسادشان پیدا نشده باشد.

دانشگاه براون در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به این جنگ‌ها می‌نویسد: پروژه «هزینه‌های جنگ» (Costs of War) به هزینه‌های بشری، اقتصادی، محیط زیستی و فرهنگی طولانی‌ترین درگیری آمریکا اشاره می‌کند که بسیاری از کهنه سربازان (آمریکایی) معتقدند ارزش جنگیدن را نداشته است.

در این گزارش سپس با آوردن جدولی، به هزینه‌های جنگ‌های آمریکا پس از حادثه ۱۱ سپتامبر به بهانه مبارزه با تروریسم، اشاره شده است.

بیش از ۸۰۰ هزار کشته و ۶.۴ تریلیون دلار، پیامد جنگ‌های آمریکا در منطقه

گفتنی است آمریکا پس از حادثه ۱۱ سپتامبر به بهانه مبارزه با تروریسم، جنگ‌هایی را در منطقه به راه انداخت که از جمله آن‌ها می‌توان به حمله به افغانستان و عراق اشاره کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار