تسهیلاتی در برنامه ششم توسعه برای حوزه فرهنگ و کتاب در نظرگرفته شده که حذف معافیت مالیاتی کتابفروشان با این سیاست‌ها هم پوشانی ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مطابق دستور اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵ میلادی که به کشور‌های عضو این اتحادیه ابلاغ شد، ارزش مالیاتی کتاب‌های ایبوک بیشتر از کتاب‌های فیزیکی در نظر گرفته شده است. هردو کشور لوکزامبورگ و فرانسه به این قانون اعتراض کردند.

وزیر فرهنگ فرانسه در واکنش به این قانون گفته بود ما ادامه می‌دهیم تا به زور پیش ببریم آنچه را شگرد بی طرفی می‌نامیم؛ یعنی مالیات یکسانی برای تمام کتاب‌ها درنظر گرفته شود بدون اینکه درنظر بگیریم کتابی ایبوک است یا کاغذی.

موسسه بازرگانی استتیس در آنالیزی که انجام داده بود متوجه شد فروش کتاب‌های ایبوک در حال افزایش است. مطابق محاسبه این شرکت ۴ و نیم درصد کتاب‌های فروخته شده در سال ۲۰۱۳ کتاب‌های ایبوک بود و پیش بینی کردند در سال ۲۰۱۷ این میزان به بیش از ۵ درصد می‌رسد.

حذف معافیت مالیاتی کتابفروشان با سیاست های برنامه ششم توسعه هم پوشانی دارد؟

مالیات کتابفروشان در کشور ما به گونه‌ای متفاوت‌تر از آن چیزی است که در اتحادیه اروپا رخ می‌دهد. در ایران معافیت مالیاتی برای کتابفروشان در نظر گرفته شده است؛ مسئله‌ای که مدیر اندیشکده مهر آرا در روز کتابگردی  از آن با عنوان مشکل صنف کتابفروشی‌ها یاد می‌کند. اما این مسئله اکنون به کجا رسیده است و تا چه حد اجرا می‌شود؟  

نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب درباره معافیت مالیاتی کتابفروشان به خبرنگار ما  گفت: ما هم در موسسه خانه کتاب درباره حذف معافیت مالیاتی کتابفروشان شنیده ایم. این مسئله در حد یک طرح در سازمان امور مالیاتی کشور بود و سیاست دولت  حذف معافیت مالیاتی کتابفروشان نیست.

وی با بیان اینکه وزارت ارشاد هم با این بحث مخالف است،گفت: مدت‌ها مسئله معافیت مالیاتی کتابفروشان را دنبال می‌کردیم حالا که این مسئله نهادینه شده است اگر بخواهند از همه اصناف فرهنگی مالیات بگیرند به شرایط قبل برمی گردیم و تمام خدمات ارائه شده در این حوزه زیر سوال می‌رود. مگر گردش مالی حوزه کتاب چقدر است که بخواهند از آن‌ها مالیات بگیرند.

حذف معافیت مالیاتی کتابفروشان با سیاست های برنامه ششم توسعه هم پوشانی دارد؟

حسینی پور افزود: مطابق آمار موسسه خانه کتاب، گردش‌های مالی حوزه کتاب کمتر از ۱۵۰۰ میلیارد تومان است. چقدر می‌خواهند از این گردش مالی مالیات بگیرند و با این میزان چه بخشی از هزینه‌های دولت تامین می‌شود. ما دنبال این هستیم خدمات دیگری به حوزه کتاب بدهیم. قرار است در برنامه ششم توسعه تعرفه‌های برق، گاز و آب این حوزه فرهنگی محاسبه شود و به بخشی از حمل و نقل و پست کتاب یارانه بدهیم. حذف معافیت مالیاتی کتابفروشان با برنامه ششم توسعه هم پوشانی زیادی ندارد. 

مدیر عامل موسسه خانه کتاب با تاکید بر اینکه نه تنها در ایران بلکه در کشور‌های دیگر هم تسهیلاتی به حوزه فرهنگ می‌دهند، ادامه داد: به نظر می‌آید، چون فرهنگ با حوزه‌های دیگر متفاوت است و با ذهن، فکر و خلافیت فرد سر و کار دارد از طریق صنایع فرهنگی، فکر و اندیشه خود را به کشور‌های دیگر می‌فرستند از این رو اگر در اینجا هزینه کنیم برای نسل‌های آینده سرمایه گذاری کرده ایم. این انتظار را از تصمیمگیران در حوزه‌های دیگر داریم که این نگاه فرهنگی را داشته باشند. پولی در حوزه فرهنگ وجود ندارد که بخواهند از آن‌ها مالیات بگیرند و اصناف مختلف حوزه نشر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  رایزنی‌هایی را با نهاد‌های مختلف آغاز کرده اند؛ موسسه خانه کتاب هم رایزنی‌هایی را انجام خواهد داد. رایزنی‌ها فقط در حد سازمان امور مالیاتی کشور نیست و با نهاد‌های تاثیرگذار از جمله مجلس شورای اسلامی هم رایزنی می‌کنیم.

حسینی پور با اشاره به زمینه‌های رایزنی‌ها با نهاد‌های مختلف اظهار داشت: بخشی از رایزنی‌هایی که با نهاد‌های تاثیرگذار و سازمان امور مالیاتی کشور داریم در حد مواردی است که شما خبرنگاران حوزه کتاب از آن مطلع هستید بخشی هم مطالبی است که در پشت پرده بیان می‌شود که صنف و وزارت ارشاد درباره آن با نهاد‌ها رایزنی می‌کند. چشم انداز روشنی دارم اگر نهاد‌های مختلف در حوزه اقتصاد توجیه شوند و بدانند فرهنگ حوزه رضایتمندی و مطلوب است، همکاری خواهند کرد. مهم این است توجیه شوند و امیدواریم این رایزنی‌ها به نتیجه برسند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار