برگزاری بزرگداشت دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی از مشاهیر علم حقوق ایران

همایش بزرگداشت دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی از مشاهیر علم حقوق ایران با حضور وزیر دادگستری در لنگرود برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، سید علیرضا آوایی، وزیر دادگستری در نخستین همایش بزرگداشت مقام علمی دکتر محمدجعفر جعفری لنگرودی استاد فلسفه و فقه و حقوق که در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده پرستاری و پیراپزشکی لنگرود برگزار شد، گفت: دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی از جمله افراد سرشناس در علم حقوق است که افتخار داشتم در دوران دانشجویی شاگرد این استاد باشم.

او، با بیان اینکه وی تألیفات زیادی در زمینه حقوق، حقوق خانواده و ارث دارد، افزود: همه آثار این استاد علم حقوق و فلسفه در دانشگاه‌های کشور و جهان تدریس می‌شود و برای برخی از کتاب‌هایش هنوز جایگزینی وجود ندارد.

وزیر دادگستری، با بیان اینکه دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی در کتاب‌های خود ابتکارات جدیدی در علم حقوق آورده است، گفت: او یکی از اساتید برجسته‌ای است که نسبت به قانون مدنی کشور نقد‌هایی داشت و پیشنهادات خود را در قالب کتابی و با سه برابر فهرست قانون مدنی به چاپ رسانده است.

سید علیرضا آوایی، با بیان اینکه سخن گفتن درباره شخصیت و ابعاد علمی دکتر جعفری لنگرودی بسیار گسترده است، افزود: او به سخت‌کوشی، دقت نظر، گستردگی مطالعات در مباحث حقوق و مرجع علم و خاص معروف هستند و در حوزه حقوق، تاریخ حقوق، اصول فقه، فرهنگ نویسی و دانش نامه نویسی، ادبیات زبان شناسی هنر تألیفات متعددی دارند.

او، با اشاره به چند وجهی و تخصصی بودن کار استاد جعفری لنگرودی، گفت: اشرافیت وی به ابعاد مختلف حقوق موجب شده که قانون مدنی با تألیف وی، تاریخی ترین، مستدل‌ترین و علمی‌ترین متن قانون‌گذاری باشد که دارای هزار و ۳۳۵ ماده است.

وزیر دادگستری، با اشاره به پیشنهاد‌های دکتر جعفری برای بازبینی در قانون مدنی کشور، افزود: وی طرحی برای بازنگری قانون ارائه دادند که در این طرح جدید مواد قانونی از هزار و ۳۳۵ ماده به ۳ هزار و ۵۲۰ ماده افزایش یافت که نیازمندی‌های عصر حاضر در آن لحاظ شده است.
سید علیرضا آوایی، با بیان اینکه آیین نکوداشت مفاخر و بزرگان، حداقل وظیفه ما در قبال این فرهیختگان است، گفت: باید در خصوص ترویج آثار و اندیشه‌های دکتر جعفری لنگرودی تلاش بیشتری صورت گیرد تا ابعاد علمی وی مورداستفاده آیندگان قرار گیرد.

ارسلان زارع، استاندار گیلان نیز با بیان اینکه گیلان دارای پیشینه علمی و فرهنگی بزرگی دارد که بزرگان زیادی را به جامعه جهانی تحویل داده است، گفت: لازم است برای شناساندن مفاخر علمی و فرهنگی گیلان بیش از پیش تلاش کرده تا آیندگان از وجود مفاخر خود مطلع باشند.

او، دکتر محمدجعفر جعفری لنگرودی را از دیگر نخبگان و نوادر گیلان خواند و افزود: دکتر جعفری خدمات و شایستگی‌های کم‌نظیری در حوزه علمی کشور و جهان عرضه کرده، به‌گونه‌ای که پایه‌گذار آشنایی دانش‌آموختگان بسیاری در کشور‌های اروپایی با حقوق اسلامی است.

استاندار گیلان، با بیان اینکه سرمایه‌های غنی فرهنگی و علمی گیلان معرف تمدن غنی ایران است، گفت: لازم است با تلاشی مضاعف، جهت معرفی و تبیین جایگاه این فرهیختگان همت کنیم.

ارسلان زارع، با بیان اینکه رویکرد دولت، احترام به حقوق شهروندان، به رسمیت شناختن آن و تلاش برای احیاء و تبیین حقوق آحاد جامعه متناسب با ظرفیت‌های قانونی در کشور است، افزود: بر همین اساس، تدوین منشور حقوق شهروندی و تلاش برای اجرای آن نمونه آشکاری از این تلاش دولت برای شهروندان است.

او گفت: دکتر جعفری لنگرودی از برجسته‌ترین استادان حقوق معاصر ایران است که در تدوین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نقش‌آفرین بوده و تألیفات بسیاری را به رشته تحریر درآورده که در زمره کتاب‌های مرجع علم حقوق محسوب می‌شوند.

فیروز فاضلی، دبیر انجمن مفاخر استان گیلان و مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان نیز با بیان اینکه کتاب، فرهنگ و هنر در ذات مردمان گیلانیان است، گفت: استان گیلان به مفاخر خود می‌بالد و اگر بخواهیم برای هر یک از بزرگان استان همایشی برگزار کنیم با کمبود زمان مواجه می‌شویم.

او، با بیان اینکه لنگرود از جمله شهرستان‌هایی است که دارای مفاخر و چهره‌های علمی و برجسته‌ای است، افزود: باید از محضر مفاخری، چون دکتر جعفری لنگرود و دیگر بزرگان بهره بیشتری ببریم و از ظرفیت‌های آنان برای پیشبرد اهداف استان و کشور استفاده کنیم.

مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره با اینکه دکتر جعفری لنگرودی با ۱۲۰ جلد کتاب، هم اکنون نیز چندین کتاب را در دست چاپ دارد، گفت: وی به دلیل شرایط سنی نتوانست در مراسم حضور یابد و همسر وی به نمایندگی در مراسم تهران حضور داشتند.

او افزود: دغدغه عدالت داشتن دکتر جعفری لنگرود ویژگی بارز است که سعی می‌کند علم حقوق را در اختیار عدالت قرار دهد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، شیخ شعبان دیوشلی، آیت الله مرتضوی لنگرودی، آیت الله شمس، دکتر صادقی، عبدالحمید ابوالحمد را از دیگر مفاخر شهرستان لنگرود اعلام و تصریح کرد: باید آیین بزرگداشت و پاسداشت این مفاخر نیز در شهرستان برگزار شود.

در پایان این همایش از سردیس دکتر جعفری لنگرودی رونمایی شد.
این سردیس در باغ ملی لنگرود نصب خواهد شد.

 

انتهای پیام/م.ع

بزرگداشت دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی از مشاهیر علم حقوق ایران در لنگرود برگزار شد

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.