مجری خط‌آهن میانه - تبریز با بیان اینکه در خط‌آهن جدید میانه-بستان‌آباد-تبریز، قطعه میانه تا بستان‌آباد در آستانه تکمیل است، گفت: در بخش بستان‌آباد تا ایستگاه خاوران نیز بخشی از زیرسازی مسیر به پایان رسید و ریل‌گذاری آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، علی‌محمدزاده مجری خط‌آهن میانه - تبریز در تشریح آخرین وضعیت خط آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز و زمان اتصال این خط به تبریز گفت: قطعه میانه تا بستان‌آباد تقریباً تکمیل شده است و کار‌های باقیمانده این قطعه در حد تمیزکاری باقی مانده است و پیش‌بینی می‌شود تا بیست روز آینده خاتمه یابد.

او با اشاره به اینکه قطعه میانه تا بستان‌آباد به زودی با حضور مقامات اول کشور به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: طول کل مسیر خط‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز ۲۰۳ کیلومتر است و در قالب دو خط طراحی شده است؛ از سمت تهران به سمت تبریز سال‌ها است که اجرای خط دوم آغاز شده است و بنابر‌این با تکمیل دو خط ریلی، هیچ قطاری به خاطر عبور قطار مقابل ایست و توقف نخواهد داشت و بدین ترتیب یک خط رفت و یک خط برگشت خواهیم داشت.

مجری خط‌آهن میانه - تبریز ادامه داد: به دلیل وجود دو خط، زمان سیر در این خط ریلی کاهش می‌یابد، همچنین با توجه به اینکه از میانه تا تبریز خط‌آهن به صورت مستقیم وصل می‌شود، زمان عبور نسبت به خط موجود که کوه سهند را دور می‌زند، کمتر می‌شود، زیرا مسافت ۱۱۴ کیلومتر کوتاه‌تر است.

علی‌محمدزاده ادامه داد: در خط موجود بین میانه تا تبریز ۱۹ ایستگاه وجود دارد، اما در خط جدید بین میانه تا تبریز ۹ ایستگاه داریم و همین مسأله موجب می‌شود، سرعت سیر قطار‌ها افزایش و توقف‌ها کاهش یابد، همچنین آرامش مسافر، عمر ناوگان و عمر بهره‌برداری خط بدین ترتیب افزایش می‌یابد.

او با بیان اینکه مسیر ریلی جدید میانه-تبریز مشخصات طراحی بالا و با کیفیت دارد، اضافه کرد: شعاع قوس‌های این خط نسبت به خط فعلی بزرگتر است و متناظر با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار‌های مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار‌های باری است.

مجری خط‌آهن میانه-تبریز ادامه داد: با احداث خط ریلی جدید میانه-تبریز کریدور ریلی بین‌المللی شرقی - غربی کشور تقویت می‌شود، ضمن آنکه کاهش مسافت و کاهش زمان سیر داریم، از سوی دیگر در سند چشم‌انداز و برنامه‌های پنج ساله اول تا ششم، تأکید شده است که کریدور‌های ریلی بین‌المللی کشور تقویت و اصلاح شوند، مشخصات کریدور‌های بین‌المللی ارتقا یابد تا قابل رقابت باشند و وضعیت نسبی خود را در حمل و نقل ریلی ارتقا دهند.

او در تشریح دیگر مزایای خط جدید ریلی میانه-تبریز، گفت: جاده موجود تبریز - میانه از محور‌های پرحادثه کشور است و سوانح رانندگی زیادی در این محور رخ می‌دهد و معمولاً از نظر آمار بالای تصادفات جزو رتبه‌های اول تا سوم جاده‌های پرسوانح است، در حالی که با تکمیل و افتتاح خط ریلی میانه - تبریز، بخشی از جابه‌جایی مسافر و حمل بار جاده، به سمت ریل منتقل می‌شود و این امر موجب کاهش سوانح رانندگی، ارتقاء ایمنی و کاهش هزینه‌های کشور می‌شود.

علی‌محمدزاده اظهار داشت: آنچه که برای سال بیستم بهره‌برداری از این خط ریلی پیش‌بینی شده است، با روند فعلی در کشور، از یک میلیون جابه‌جایی مسافر در سال رسیدن به ۲ میلیون مسافر و از یک میلیون تن حمل کالا در سال رسیدن به ۷ میلیون تن در سال است؛ البته این ارقام با توجه به روند فعلی رشد ترافیک کشور اعلام می‌شود، در حالی که اگر ما شاخص لجستیک را ارتقا دهیم، در واقع ظرفیت مطلوب خط (ظرفیت جابه‌جایی بار و مسافر) بسیار بیشتر از این ارقام خواهد شد.

مجری خط‌آهن میانه-تبریز اضافه کرد: این محور ریلی با توجه به اینکه یکی از کریدور‌های کوهستانی کشور است، حدود ۷ کیلومتر تونل، ۷ کیلومتر گالری و ۷ کیلومتر پل بزرگ دارد که احداث شده است و یکی از زیباترین سازه‌های ریلی کشور می‌توان در این خط‌آهن مشاهده کرد؛ تونل طویل شِبلی به طول ۳ کیلومتر در این خط‌آهن قرار گرفته است و پل زیبای باسمنج با دهانه ۵۰ متری و پایه‌های ۴۵ متری به طول یک کیلومتر در این خط ریلی قرار گرفته است که از جاذبه‌های سازه‌ای این محور ریلی محسوب می‌شود.

او درباره پیش‌بینی اتصال نهایی خط به تبریز گفت: خط ریلی میانه تا بستان‌آباد که تقریباً آماده شده و در آستانه افتتاح است، اما ادامه خط از بستان‌آباد تا تبریز با توجه به اینکه ایستگاه‌های مختلفی تا تبریز دارد، فازبندی شده است.

مجری خط‌آهن میانه-تبریز ادامه داد: فاز بعد از بستان‌آباد، فاز ایستگاه خاوران است، ایستگاه خاوران ۴۴ کیلومتر از ایستگاه بستان‌آباد به سمت تبریز فاصله دارد که از این ۴۴ کیلومتر ۲۲ کیلومتر آماده روسازی است و بالاست‌ریزی آن آغاز شده است، همچنین ریل‌گذاری این مسیر نیز آغاز شده است و پس از بهره‌برداری از ایستگاه بستان‌آباد پیش‌بینی می‌کنیم، اواخر سال ۱۳۹۹ خط از بستان‌آباد به خاوران متصل شود.

 

انتهای پیام/ش

کاهش زمان سیر در خط ریلی میانه-بستان‌آباد-تبریز نسبت به محور موجود

برچسب ها: مترو ، قطارشهری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار