در محیط پیرامون ما رنگ‌های متعددی وجود دارد که بهره‌مندی به جا از این تنوع رنگی، باعث سهولت زندگی انسان می‌شود.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چشم انسان قادر به دیدن بیش از هفت میلیون رنگ است. به لطف همین توانایی است که می توانیم از رنگ ها بهره ببریم و زندگی خود را ساده تر کنیم. انسان ها در طول تاریخ چیزهایی ساخته اند که همیشه رنگ خاص و ثابتی دارند، مسأله ای که بی دلیل نیست. مثلاً هواپیماها همیشه سفید هستند و لوگوی شبکه های اجتماعی عمدتاً رنگی آبی دارند.

در ادامه می خواهیم ببینیم چرا بعضی چیزها به رنگ خاصی هستند.

۱- شیر آتش نشانی

چرا بعضی اشیاء رنگ خاصی دارند؟

شیرهای آتش نشانی رنگ های مختلفی دارند تا معلوم شود که هر کدام چند گالون آب در هر دقیقه می توانند تأمین کنند. از این شیرهای آتش نشانی مختلف برای خاموش کردن انواع مختلفی از آتش، بر حسب وسعت آن استفاده می شود. قرمز، نارنجی، سبز و آبی، رایج ترین رنگ هایی هستند که از آن ها برای شیر های آتش نشانی استفاده می شود.

۲- هواپیمای تجاری

 

چرا بعضی اشیاء رنگ خاصی دارند؟

بسیاری از هواپیماهای تجاری به رنگ سفید درآورده می شوند تا نور خورشید را بازتاب دهند. این مسأله به کاهش صدمات ناشی از نور خورشید و جلوگیری از داغ شدن بیش از اندازه ی هواپیما کمک می کند. به علاوه، سفیدی هواپیماها به آن ها کمک می کند زمانی که روی زمین پارک شده اند، زودتر خنک شوند.

۳- تایر ماشین

چرا بعضی اشیاء رنگ خاصی دارند؟

لاستیکی که از آن برای تولید تایر استفاده می شود در واقع سفید رنگ است، اما به آن ماده ای به نام کربن سیاه اضافه می شود تا طول عمر تایر بیشتر شود. این مسأله باعث سیاه شدن رنگ تایر می شود. کربن سیاه، با دور کردن گرما و محافظت از تایر در برابر پرتوهای فرابنفش، استحکام و دوام آن را بالا می برد.

۴- چراغ راهنمایی و رانندگی

 

چرا بعضی اشیاء رنگ خاصی دارند؟

همه ی ما با سه رنگ چراغ های راهنمایی و رانندگی آشنایی داریم. قرمز به معنای توقف است، سبز یعنی حرکت، و زرد به معنای ادامه ی حرکت با احتیاط است.با این حال، انتخاب این رنگ ها بی دلیل نبوده. قرمز رنگی است که بیشتر طول موج را دارد، به این معنی که از فاصله ی دورهم قابل مشاهده است، مسأله ای که رانندگان را قادر می سازد از دور آن را ببینند. زرد طول موج کوتاه تری دارد اما از سبز بلندتر است. این تفاوت طول موج زمانی به شکل واضح تری حس می شود که چراغ راهنمایی و رانندگی از سبز به زرد یا از زرد به قرمز تغییر پیدا می کند.

۵- خط عابر پیاده

 

چرا بعضی اشیاء رنگ خاصی دارند؟

سفید و سیاه بودن یکی در میان خطوط عابر پیاده، آن ها را از فاصله ی دور قابل دیدن می کند. این مسأله به رانندگان فرصت کافی را می دهد تا سرعت خود را کم کنند و به عابرین اجازه ی عبور از خیابان را بدهند. این دو رنگ به دیده شدن عابرین پیاده هم کمک می کند.

۶- اتوبوس مدرسه

 

چرا بعضی اشیاء رنگ خاصی دارند؟

رنگ های متضاد زرد و مشکی اتوبوس های مدرسه به راحت تر شدن تشخیص آن ها برای دانش آموزان، به ویژه در هنگام صبح که به مدرسه برده می شوند، کمک می کند. این دو رنگ به دیگر راننده ها هم کمک می کنند در ساعات تاریک تر روز متوجه اتوبوس های مدرسه شوند.

۷- تاکسی

 

چرا بعضی اشیاء رنگ خاصی دارند؟

مانند اتوبوس های مدرسه، از رنگ زرد برای راحت تر شدن تشخیص تاکسی ها استفاده می شود. رنگ زرد در خیابان به راحتی از بقیه ی رنگ ها متمایز می شود.

۸- توپ فوتبال

 

چرا بعضی اشیاء رنگ خاصی دارند؟

توپ های فوتبال از زمانی که پلاستیکی شدند، یکدست سفید تولید می شدند. با این حال، شرکت آدیداس تصمیم گرفت رنگ مشکی را هم به توپ ها اضافه کند. توپ های سفید و سیاه در تلویزیون راحت تر تشخیص داده می شدند، چون در آن زمان تلویزیون های سفید و سیاه هم وجود داشت.

۹- دستمال توالت

 

چرا بعضی اشیاء رنگ خاصی دارند؟

دستمال های توالت با مواد سفید کننده به رنگ سفید درمی آیند. بدون استفاده از مواد سفید کننده، دستمال های توالت رنگی مایل به قهوه ای دارند. دستمال های توالت تنوع رنگی زیادی ندارند چون تولید کننده ها برای رنگی کردن آن ها باید از رنگ استفاده کنند که این مسأله هزینه ی بیشتری دارد. در واقع دلیل سفید بودن دستمال های توالت، مقرون به صرفه تر بودن آن ها از نظر تولید است.

با این حال، این تنها دلیل سفید بودن دستمال های توالت نیست. دستمال های رنگی دیرتر از دستمال های سفید تجزیه می شوند. به علاوه، وقتی دستمال توالت رنگی اختراع شد، بسیاری از پزشکان استفاده از آن را با افزایش ریسک بروز مشکلات جسمی مرتبط دانستند. اما سفید انتخاب مطمئنی است.

۱۰- لوگوی شبکه های اجتماعی

چرا بعضی اشیاء رنگ خاصی دارند؟

گرچه شبکه های اجتماعی رنگ های مختلفی در لوگوهای خود دارند، اما بسیاری از آن ها برای لوگوی خود از رنگ آبی استفاده می کنند. علت این مسأله آن است که رنگ آبی تداعی گر قدرت تفکر و ذهن است که هر دو با عمل گفتگو مرتبط هستند. این رنگ نماد امنیت و اعتماد هم هست. شرکت های شبکه های اجتماعی می خواهند مردم هنگام گفتگو احساس امنیت داشته باشند، به همین دلیل رنگ آبی را انتخاب کردند.

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/ 

 
برچسب ها: آتش نشانی ، هواپیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.